Co2 och EC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Borde inte sjukdomsfallen bli mindre med det i vattnet?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #17
      Då har du alltså otroligt lite ljus, då får du ut mer nytta av att skippa mäsken och köra EC och pmdd


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Bara en liten filosofisk tanke....
        Tänk om folk höl sig till att hälla i rent kranvatten i stället för en massa medel så skulle nog nästan alla problem försvinna.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #19
          Problem ja, men växternas ultimata "snygghet" kommer inte fram utan det extra.. Och bara näring från fisk bajsen, dom där krispigt vackra röda växterna får inte det krispiga utan extra ljus.

          Se på Fassans tid, då köpte man ett akvarie i med otroligt ful Sjösten. Tände sin låg w lampa i med massa fisk botten filter drivet med luftpump, planterade växterna genom att trycka ner hela krukan i sjöstenen..

          Men vet du vad skillnaden är? Växterna idag.. Som kräver det där extra.. Dom fanns inte på den tiden i Sveriges utbud. Idag är allt fram odlat med goda näringsnivåer. Då kräver dom det också. Annars tråkar dom till sig


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #20
            Ursprungligen postat av Majki01
            Det är fortfarande en kol källa
            <reklam i sig bortplockad>
            Ja, det stämmer, men det är inte att likställa med CO2. Därför föreligger ingen risk för koldioxidförgiftning som du skrev när man kör båda. Att sedan EC är ett rejält otrevligt ämne att hälla i karet, det skriver jag under på.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av Majki01
              Problem ja, men växternas ultimata "snygghet" kommer inte fram utan det extra.. Och bara näring från fisk bajsen, dom där krispigt vackra röda växterna får inte det krispiga utan extra ljus.

              Se på Fassans tid, då köpte man ett akvarie i med otroligt ful Sjösten. Tände sin låg w lampa i med massa fisk botten filter drivet med luftpump, planterade växterna genom att trycka ner hela krukan i sjöstenen..

              Men vet du vad skillnaden är? Växterna idag.. Som kräver det där extra.. Dom fanns inte på den tiden i Sveriges utbud. Idag är allt fram odlat med goda näringsnivåer. Då kräver dom det också. Annars tråkar dom till sig

              Jag kan inte se någon skillnad på växternas behov "då och nu"? Den stora skillnaden från farfars (min) tid är att växterna odlas mest "emersed" nu. Sedan har vi nog lärt oss en del med tiden. Men det har inte förändrat grundreglerna.
              Du kommer nog att finna att det som är lag i dag är insnöat om några år och i bland så kommer det gamla att vara modernt igen men med mer erfarenhet inbakad, detta kallas utveckling.

              Tro för allt i världen inte att allt var bättre förr! Men låt oss hoppas att det blir bättre i framtiden!

              PS för växternas skull kan nog sjösten vara bättre än blästersand!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #22
                Enig med Bosse. Skippa EC. Det är glutaraldehyd, dvs rena rävgiftet. Används bland annat för att totalt sterilisera labb, ledningar unt so weiter. Det funkar som "gift" mot en del alger också, och ger en extra kolkälla för växterna, men kör man med vanlig CO2 så är jag mycket övertygad om att växterna klipper den först. Växter kör enkelt förklarat på det som är enklast för dem att ta upp. Behöver de jobba för att få kol så gör de det, men finns det i sas normal form så är jag som sagt övertygad om att de väljer det.

                Jag testade produkten när den kom ut på marknaden, och jomenvisst, den funkar. Dock inte lika bra som verklig CO2 från mäsk eller tub. Vi pratar iaf kolkälla, EC ersätter INTE annan makro eller mikrogödning. Har ni det för er så GE mig källor, och bra sådana. Just nu ser jag det som verkligt trams. Personligen har jag enbart köpt en enda flaska av EC, och den får väl gå åt. Vid algproblem. När den är slut så skippar jag produkten rakt av. Jag vill inte ens tänka tanken på hur det påverkar vattenlivet när skitet kommer ut i naturen.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                Arbetssätt...