Dimma i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Dimma i nystartat akvarium

    Hejsan, har nyligen startat ett kar på mitt arbete (äldreboende) och använde en bakteriekultur jag inte använt förut och nu är det väldigt dimmigt i karet sedan ca 1,5 vecka. Jag vet att dimman inte är farlig men jag tänkte bara fråga ifall någon kan förklara vad dimman är.

    Min mest troliga förklaring vore väl att det finns för mycket näring i vattnet som gjort att små organismer i stort antal svävar runt och tar upp det överflödiga. Någon sanning i detta? Jag har ingen pump i karet och därför gissar jag på att det tar längre tid för dimman att "lägga" sig.

    I övrigt går allt bra och det uppskattas mycket av de boende. På grund av bristande ekonomi inom kommunal verksamhet har jag själv tagit med mig ett kar som stod och skräpade i en garderob. Aluminiuminramat 60liters som just nu befolkas av några corydoras, ett par ancistrus samt lite gröna svärdbärare.
  • Fishya
    • November 2009
    • 43

    #2
    Om det har varit dimmigt i akvariet i 1,5 vecka så tycker jag att det borde ha lagt sig.
    Pröva att göra ett vattenbyte och se om det blir bättre.
    Det kan också vara att gruset i akvariet inte var rent när du startade upp akvariet.

    Kommentar

    • Mobster
      • June 2008
      • 506

      #3
      Gruset var inte smutsigt, jag har aquaclay så om det vore det borde det vara mer röd dimma.

      Samt att "dimman" lever. Den söker sig mot ljuset...När akvariet är släckt är den jämnt utspriden men när man tänder söker den sig upp mot ljuset och lägger sig som ett molntäcke med klar sikt närmare botten. Jag vill vänta lite med vattenbyte för att få till bakteriekulturen riktigt. Som sagt är det inte farligt gissar jag men det ser ju lite trist ut. Funderat på att ta hit en pump hemifrån bara för att få lite omrörning för att det kanske hjälper att lösa upp det.

      Kommentar

      • drlavey
        • October 2011
        • 217

        #4
        Vad jag har förstått skall dimman vara den goda bakteriekulturen som äter upp den dåliga! De arbetar så fort och blir så många att de syns, i form av dimma! Ju mer "dålig" kultur" man har när man startar ett nytt från till exempel kran eller rester desto längre tid tar det för karet att klarna! En pump hjälper såklart till då den goda bakteriekulturen trivs i filtret! Jag kan inte svära på att detta stämmer men det är den bilden jag har fått!
        100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
        640 L SA, Bland annat Diskus
        450 L Viktoria ciklider

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          Ptja, det känns lite knepigt då jag har mer "filteryta" i botten med aquaclay än de flesta har i sina filter. Däremot hjälper ju ett filter med syresättningen vilket kan göra att det går snabbare på grund av det.

          Jag har enbart matat med frysmat och då haft en hel del svältdagar på exempelvis helger då jag inte arbetar. Så jättemycket nedbrytning bör inte behövas då det inte ligger så mycket protein och väntar på nedbrytning i akvariet.

          Kommentar

          Arbetssätt...