SÄNKA PH/ Preparat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    SÄNKA PH/ Preparat?

    Ska inom kort göra en omstart så inget verkar funka! Växterna vill inte växa mm! Ska riva ut skiten å starta om! Ska då ha Discus men har ph7 i kranen. Fiskarna vill har ph 6.5! Hur ska jag göra för att sänka ph:t och få det stabilt? Ska jag använda preparat och i såfall vilka och hur; har man en som sänker och en som buffrar eller gör de samma sak??? Torv i filtret har jag läst om,men funkar det blir värdena stabila?
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Varför måste du sänka PH? Känns som väldigt många koncentrerar sig på det, men om du har ett okej KH så att PH inte har en risk att ändras allt för fort så är det väl bara att byta vatten? Eller förenklar jag för mycket?

    Och har du i gödning för växterna? Och du har växter som är meningen att dom ska växa snabbt eller? (så det tex inte är anubias)

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Har du bara lite rötter etc i karet så kommer ph gå ner till lagom värde ska du se.

      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Om man inte skall ge sig på kommerciell odling så är det där med rätt PH bara trams.

        Det som gäller för i princip alla fiskar är att PH't skall vara STABILT.

        Det är oerhört mycket bättre att ligga på fel PH konstant än att jojja upp och ner med PH't.

        Om man inte har järnkoll varje dag och tillsätter diverse kemikalier så finns det risk att PH't
        åker upp och ner = att firrar mår skit.

        Ex, om du på ett eller annat vis trycker ner PH't så kommer du att trycka upp det varje gång du
        byter vatten.

        Discus vill ju oftast att man byter ganska ofta/mycket per vecka, vilket innebär att PH't jojjar upp
        varje gång du drattar ner vatten.

        såvida du inte fyller din dunk / spann med vatten, kollar PH't, tillsätter rätt mängd kemikalier och
        får rätt PH innan du drattar ner det i karet.


        Nä, skit i det, stabilt (som en viss doktor aldan sa) ska det vara.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Inte ens i komersiell odling så käpre de alltid med ett surt vatten. T.ex. i de stora diskusodlingarna i Asien så håller sina diskus i pH över 7. Som flera redan har nämt så är stabila vattenvärden bra mycket viktigare än optimalt pH-värde

          Men vill man verkligen ha ett stabilt surt vatten så rekommenderas en CO2 anläggning
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            kanse är det så att det i normala fall inte ens behövs vid kommersiell odling.

            jag kunde dock konstatera att om jag tryckte ner PH't från 7,5 till 6-6,4 när jag hade skalarer,
            så blev kullarna lite större och klart mindre mögelangrepp på rommen.

            ingen stor skillnad i antal, kanske gick från 150 korn till 200, och kanske en överlevnadsprocent
            från 10 till kanske 15% på yngel.

            men det kanske var för att jag hade lite mer tillsyn när man jobbade med PH't 1 gång per dag.

            dvs det blev kanske per automatik lite mer tillsyn när man ändå var vid karet och råddade....


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #7
              Tack!

              Kommentar

              Arbetssätt...