CO2 fundering.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tb Hansson
    • September 2011
    • 5

    CO2 fundering.

    Funderar lite på det här med co2. Har nu trycksatt system och ph ligger runt 7, så jag har ca 30 ppm co2. Lyset är på totalt 34w och akvariet är på 30 liter.
    Läste att ju mer ljus man har, desto mer co2 och näring kräver växterna. Men hur mycket mer?
    Om jag ökar co2 då sjunker väll ph´t, måste jag då öka KH´t lite? Och hur mycket mer kan man öka PMDD utan att det blir skadligt för fiskarna och räkorna?

    Växterna är Bacopa, Polysperma, Cryptocoryne wendtii, Eleocharis Vivipara samt Java mossa. Det går 4 Endlers och filterräkor och några körsbärsräkor. Lyset är tänt 8h om dagen. PMDD normaldos 3ml/vecka.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Du behöver inte öka halten löst CO2 i vattnet utan snarare är det så att behovet av tillföra mer CO2 kommer att öka i takt med ökad konsumtion från växterna. Håller man nivån 30ppm så är det alltså inga problem.
    Det kommer alltså att gå åt mer CO2 för att vidmakthålla pH7 (30ppm) eftersom växternas konsumtion ökar i samband med ökad belysning och näring.
    Sen finns det ju en optimal nivå...

    Kommentar

    • Tb Hansson
      • September 2011
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Du behöver inte öka halten löst CO2 i vattnet utan snarare är det så att behovet av tillföra mer CO2 kommer att öka i takt med ökad konsumtion från växterna. Håller man nivån 30ppm så är det alltså inga problem.
      Det kommer alltså att gå åt mer CO2 för att vidmakthålla pH7 (30ppm) eftersom växternas konsumtion ökar i samband med ökad belysning och näring.
      Sen finns det ju en optimal nivå...
      Ok. Då börjar jag förstå. Så växterna tar co2 ur vattnet och då stiger PH't lite, så då får man öka co2. Men hur vet man om det behövs mer pmdd, är det när växterna börjar visa brister?

      Sent from my X8 using Tapatalk

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Ursprungligen postat av Tb Hansson
        Ok. Då börjar jag förstå. Så växterna tar co2 ur vattnet och då stiger PH't lite, så då får man öka co2. Men hur vet man om det behövs mer pmdd, är det när växterna börjar visa brister?

        Sent from my X8 using Tapatalk
        Så skulle jag göra. Veckovis delvattenbyte och fulldos PMDD, sen får man se hur funkar. Det skulle ju kunna uppstå någon brist på något näringsämne hos vissa växter. Det är detta som är problemet med att "gasa på" med mycket ljus, CO2 och PMDD, Det kan ganska lätt gå överstyr ifall man inte har bra koll..

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #5
          Som sleaper säger detsto mer du gasar på med ljus, co2 och pmdd så gäller det att ha koll, det många gör för att förhindra näringsbrist är att anv. sig av EI vilket går ut på att man varje vecka nollställer näringsvärdena i akvariet med ett stort vattenbyteså att man under hela veckan kan dosera nästan hur mycket gödning som helst utan risk för övergödning.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • esoxlucius74
            • October 2009
            • 493

            #6
            Ursprungligen postat av robbanbobban
            Som sleaper säger detsto mer du gasar på med ljus, co2 och pmdd så gäller det att ha koll, det många gör för att förhindra näringsbrist är att anv. sig av EI vilket går ut på att man varje vecka nollställer näringsvärdena i akvariet med ett stort vattenbyteså att man under hela veckan kan dosera nästan hur mycket gödning som helst utan risk för övergödning.
            Vad betyder "EI"?
            360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
            16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

            Kommentar

            • robbanbobban
              • February 2011
              • 407

              #7
              Estimated index står EI för
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

              Kommentar

              Arbetssätt...