Helt kretslopp i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Helt kretslopp i akvarium?

    Vad är det egentligen som gör att vi inte kan få ett fungerande kretslopp (utan vattenbyten alltså) i akvariet? Går det med rätt förutsättningar - typ stor volym, rejält filter, många växter, lite fisk etc - eller kommer skadliga ämnen ändå att byggas upp till farliga nivåer efter ett tag? Om problemet är att vi hela tiden tillsätter mat till akvariet - skulle man slippa byta vatten i ett akvarium om man skapade en komplett fungerande näringskedja i det?

    Detta är inget jag vill prova själv, är bara nyfiken! Och jag ber om ursäkt om ämnet redan avhandlats, har sökt lite men inte hittat några heltäckande svar än.
  • drlavey
    • October 2011
    • 217

    #2
    Går det?

    I naturen sker det ju naturliga vattenbyten genom regn och grundvatten och genom dunstning...

    Kul om det skulle gå men jag är tveksam! =)
    100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
    640 L SA, Bland annat Diskus
    450 L Viktoria ciklider

    Kommentar

    • Rosse
      • April 2003
      • 62

      #3


      I slutet av denna tråden förkunnades att skolan kört ett slutet akvarium i 2,5 år utan problem!

      Okej nu blev jag nästan lite sugen på att testa, bara för testandets skull :P

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Det har avhandlats ganska många ggr här.

        en hel del studenter har haft det som idé inom projektarbete.

        Oftast har förutsättningen varit att det enda som skall tillsättas är solljus, resten skall vara helt eget kretslopp.

        Tror i princip alla har stupat för eller senare. Det som oftast sätter stopp för hela idén är att ett kar är för litet
        för att fungera utan mänsklig påverkan, med tillförsel av antingen näringsämnen (till fisk/djur eller till blommorna),
        eller tillförsel av hyfsat rent vatten, eller tillförsel av något annat.

        egentligen går det nog inte att skapa ett helt självförsörjande system som är mycket mindre än.....jorden.

        inte ens amazonfloden är ju självförsörjande, utan regn ovanifrån så dör den ganska fort.

        inga floder som tillför vatten till östersjön = öken

        etc etc



        Men om du menar ett kar där man har extremt mycket blommor, lite fisk, och väldigt få
        vattenbyten (i vissa fall bara fylla på det som dunstar), så finns det ganska gott om dom,
        det är sk LOW-TECH kar, fungerar fint, men förr eller senare måste man tillföra nått, och
        då är idén med helt slutet system borta.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Rosse
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=100021

          I slutet av denna tråden förkunnades att skolan kört ett slutet akvarium i 2,5 år utan problem!

          Okej nu blev jag nästan lite sugen på att testa, bara för testandets skull :P


          2,5 år är ingen tidsrymd när man säger "slutet system".

          kom igen om man säger 25 eller 50 eller 100 år.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Det går, visst gör det det. Växter växer, blir mat åt smådjur som äts upp av större djur som sedan dör och blir näring till växter. Det går till och med att limma igen akvariet gastätt, det enda som då kan och måste komma in är ljus, det är den energi som skall till för att driva det hela.

            Men.

            Ju mer man förväntar sig att akvariet skall sköta sig själv, ju känsligare blir det hur man lägger upp det. Särskilt problematiskt är det med större djur, för att det hela skall fungera så skall ju djuren föröka sig och det förutsätter att de finns i någorlunda antal för att det inte skall bli för känsligt. Om du tänker på en sjö och hur stora fiskarna blir i den så får du nån bild av hur såna relationer brukar se ut. Fisk är alltså svårt, annat än i de största akvarierna. Små räkor har somliga lyckats bättre med.

            Sen är det ju inte helt nödvändigt att man går hela vägen och limmar igen akvariet helt. Med måttligt med fisk och gott om växter kan man komma en bra bit på väg mot kretsloppsakvariet även om man inte når ända fram. Är det mycket växter och lite skit i hörnen så hittar ofta fiskarna en del mat ändå så man inte behöver mata så mycket. Finns det gott om växter och man inte matar allt för våldsamt så kan de ta hand om åtskilligt av avfallsprodukterna så att man kan dra ner på vattenbytena.

            Så alltså, det helt slutna akvariet är möjligt men det kräver oerhört mycket av eftertanke och kunskap i planeringen för att det skall fungera långsiktigt. Ett akvarium som inte når ända dit men en bit på väg är enklare, det är inga större konstigheter.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • drlavey
              • October 2011
              • 217

              #7
              Låter konstigt med ett helt slutet kar, syret tar ju slut ganska fort?

              Det är klart har man mycket få fiskar så räcker det växter ger kanske...
              100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
              640 L SA, Bland annat Diskus
              450 L Viktoria ciklider

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av drlavey
                Låter konstigt med ett helt slutet kar, syret tar ju slut ganska fort?
                faktiskt inte, blommor producerar ju syre.

                det är annat som tar slut / kommer i obalans........dvs näringsämnen.


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • drlavey
                  • October 2011
                  • 217

                  #9
                  Men näringsämnen borde kanske gå i omlopp de med? =) Jag har aldrig tänkt på det men intressant tanke!
                  100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                  640 L SA, Bland annat Diskus
                  450 L Viktoria ciklider

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av drlavey
                    Men näringsämnen borde kanske gå i omlopp de med? =) Jag har aldrig tänkt på det men intressant tanke!

                    jag kan väl till viss del hålla med om bygerts kommentarer att DET GÅR....men det är fasen så svårt.

                    men som jag försökte säga, och nog bygert menade, ett så kallat LOW-TECH med väldigt mycket blommor,
                    lite fiskbelastning, så kommer du ganska enkelt fram till kanske ett 80-90% slutet system.

                    tuffar en hel del kar runt om i världen där ägarna i princip bara fyller på lite vatten och någon enstaka
                    gång tillför nått annat näringsämne.


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Det finns en bok i ämnet, inte särskilt lättillgänglig, men intressant att bläddra i då och då när man funderar på sådana här frågor:

                      Adey, WH & Loveland, K
                      Dynamic Aquaria: Building Living Ecosystems
                      Tredje upplagan kom ut 2007 och är på 528 sidor

                      Kommentar

                      • robidobban
                        • March 2009
                        • 652

                        #12
                        Många channa-kar gör man ju bara vattenbyte 3-4 gånger om året och då är det inte mycket man byter heller, fast dom karen är ju oftast över 100 liter och är fulla med växter.

                        Kommentar

                        • Rosse
                          • April 2003
                          • 62

                          #13
                          Fast jag är mer ute efter vad det är som fattas liksom. Om det bara är nitrat som byggs upp och måste tömmas ut - kan inte tillräcklig mängd växter tillgodogöra sig det? Om man sen har en fisk som äter växter och ingen annan mat tillförs, funkar det då - i teorin åtminstone med perfekta parametrar då? Eller är det andra saker som ställer till?

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Ett av många problem med ett slutet system/helt kretslopp i en sötvattensburk är tvärtom att kvävet försvinner. Genom denitrifiering så bildas det kvävgas som genom gasutbytet går upp i luften. Systemet blir kvävebegränsat. Det är grymt svårt att få till ett helt kretslopp i ett akvarium, rekommenderar samma bok som Erik om du vill djupdyka. Inte helt lättillgänglig, sant, men där finns mycket kul att klura på.

                            Har läst om folk som testat guppy/växter i en damejeanne, och så korken på. Kan funka rätt länge om jag minns rätt, men det kraschar så småningom även det. Däremot så går det fint att sätta upp en mycket lättskött burk med lite planering. Low-techburkar med växter hör till dessa. Diana Walstads bok "Ecology of the planted aquarium" är bra som inspiration där.
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 November 2011, 07:06.
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • Ason
                              • November 2010
                              • 107

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Ett av många problem med ett slutet system/helt kretslopp i en sötvattensburk är tvärtom att kvävet försvinner. Genom denitrifiering så bildas det kvävgas som genom gasutbytet går upp i luften. Systemet blir kvävebegränsat. Det är grymt svårt att få till ett helt kretslopp i ett akvarium, rekommenderar samma bok som Erik om du vill djupdyka. Inte helt lättillgänglig, sant, men där finns mycket kul att klura på.

                              Har läst om folk som testat guppy/växter i en damejeanne, och så korken på. Kan funka rätt länge om jag minns rätt, men det kraschar så småningom även det. Däremot så går det fint att sätta upp en mycket lättskött burk med lite planering. Low-techburkar med växter hör till dessa. Diana Walstads bok "Ecology of the planted aquarium" är bra som inspiration där.
                              Det beror väl lite på vad man menar med helt slutet också. Är akvariet helt slutet stannar väl även kvävet kvar i den atmosfär som finns (eller bildas) i akvariet? I princip bara ljus- och värmestrålning (och lite annat), som kan passera in och ut genom det hermetiskt slutna akvariet tillförs eller avgår. Kan generationer av fiskar överleva eller dör de ut?

                              Man kan ju fråga sig om jorden (planeten Tellus) är är långsiktigt, självförsörjande överlevande också. Det har ju uppenbarligen skett ett antal krascher under tidens lopp, men liv på den finns fortfarande - om än i mycket annorlunda former än de som gällde från början. Och man får ju fråga sig när man sätter tidpunkten för början...

                              Ms. Walstads idéer om hur man kan driva low-tech akvarier handlar ju inte om slutna system, men hon försöker ju få en större del av kretsloppet att ske i akvariet, med mindre ingrepp för att tillföra något eller avlägsna något. Många tycks ju trots allt lyckas bra med det - och det är spännande att försöka förstå hur det hänger ihop och kan fungera. Ett sådant akvarium är trots all "ganska slutet" när det fungerar väl! I ett sådant försvinner bl.a. kvävgas genom gasutbytet - men ersätts av foder, och så är cykeln igång - kanske...
                              allting hänger ihop - frågan är bara hur

                              Kommentar

                              Arbetssätt...