Helt kretslopp i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #16
    Det där med kvävet är en luring. Om jag fattat det rätt så finns den största delen av kvävet på jorden i form av kvävgas. Krux med kvävgas är hur den sas ska komma in i (det biologiska) systemet igen? Inte många varelser som kan tillgodogöra sig kväve i gasform, spontant kommer jag bara på cyano.

    Man kan fundera en hel del kring slutet system också, likaså kring om det existerar någon annanstans än i ett akvarium? I naturen finns inga slutna system, om vi tar vatten/vattensamlingar som exempel. Räknar vi det biologiska kretsloppet som slutet system så krävs det ju lite volym på grejerna. För att få fisk att överleva behövs det rätt mycket "matproduktion" - jmf var vi hittar fisk i naturen och den input från omgivningen som krävs för att hålla dem vid liv.

    Det enklaste för att åstadkomma något som liknar ett biologiskt kretslopp i akvarium är nog faktiskt att sköta om det en del. Walstad har kommit en bra bit där, gillar tänket - men det blir inga helt skötselfria akvarium av det. Gick i en period och klurade på "kretsloppsakvarium", men gjorde aldrig några tester. Mina tankar gick ungefär så här:

    Stor burk, typ 500 liter eller mer. Bygg upp en djupvattendel samt en strandzon. Bottenfilter, med långsam genomströmning men så att vattnet iaf cirkulerar även genom strandzonen. Ett fåtal härdiga växtarter, helst av "rosettypen" (Crypts, svärdsplantor och liknande). "Så" akvariet med olika smådjur, inklusive räkor/snäckor. En liten lättodlad och kortlivad fiskart, typ guppy eller någon killi. Strandzonen (grunt vatten) skulle ge några yngel möjligheten att bli lite större innan de blir uppätna. Med kortlivade föräldrar så dör de hyfsat snart och blir mat för smådjur/räkor. Misstänker det hade tagit rätt lång tid innan det blivit balans i burken till att börja med (jmf uppstart av ett normalt akvarium - här siktar vi på något som ska balansera sig självt).

    Nu blev det som sagt aldrig av med något test, så jag vet inte hur långt jag hade kommit. Tippar att burken hade kunnat puttra på rätt länge utan input, mer än kanske påfyllning av dunstat vatten (fylla på med osmos för att hålla saltbalansen). Kul att fundera i vilket fall.
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 December 2011, 07:33.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #17
      MEn i ett slutet system skulle varken salt eller vatten försvinna... om man silikonar igen tänkglaset liksom! Nästan så jag vill testa detta =)
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #18
        Har man bra täckglas (med bra menar jag tättslutande) och isolerar akvariet med frigolit (kanske tom kör med termoruta längst fram) så minimerar man avdunstning, tempskillnader och liknande, det är sant. När du väl silikonat täckglasen och frontrutan algat igen så du inte kan se in i ditt fina slutna system, vad gör du då? *s*
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          man skulle ju kunna tänka sig att man innan man limmar igen eländet, sätter dit en
          magnetisk algmagnet uppe till vänster (höger skulle nog kunna gå oxå).

          Men....vad fan gör man om man dravlar till det lite så magneten lossar.....då ligger den där
          på botten som en intressant liten dekoration och gör inget alls,,,,



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • drlavey
            • October 2011
            • 217

            #20
            Ja det gäller att hitta en bra uppsättning fisk som kan hålla alger i skick =)
            100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
            640 L SA, Bland annat Diskus
            450 L Viktoria ciklider

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #21
              Bättre att inte limma igen det, tycker jag. Det kan ju också vara så att det fina slutna system man drömt om faktiskt kraschar under uppstarten. Bra att lätt kunna göra något då, även om tanken är att låta karet balansera sig självt. Kan ju också vara så att man under försöket kommer på något glimrande som "förenklar balansen". Man vet aldrig riktigt var man landar när man kör igång liknande saker...

              Grymma algätare hade jag själv aldrig stoppat ned i en sådan burk. De gör snabbt soprent på alger och behöver stödmatas för att inte svälta ihjäl. Återigen det med balans, hur fisken funkar i naturen och vad som krävs för att hålla dem vid liv - ska man hålla grymma algätare i ett liknande projekt så måste ju tillväxten av alger vara såpass stor att de hela tiden har mat. Svårt.

              Finns en artikel i gamla tidskriften Akvariet om en kille som nödvändigvis skulle testa att hålla skivtetror med växter. Nu hör dessa fiskar till växtätarna av Guds nåde, så han körde igång med CO2, gödning, snabbväxare, you name it. Platt fall - trots alla ansträngningar så klippte fisken rubbet. Kul att fundera på vilken växtmassa och tillväxttakt det skulle krävas "bara" för att hålla fem skivtetror i ett slutet system. Där lirar vi i kar på rätt många kubikmeter... om det ens funkar då.
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 December 2011, 08:19.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • drlavey
                • October 2011
                • 217

                #22
                När jag fått igång mitt nya kar skall ja få tag på ett 100 liters o göra ett försök! =)
                100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                640 L SA, Bland annat Diskus
                450 L Viktoria ciklider

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #23
                  Har också funderat på om det skulle vara enklare att köra ett slutet system om man kopplar ihop flera burkar. En "matproduktionsburk" där det inte finns fisk, så att foderdjuren kan föröka sig ordentligt. Kopplar man ihop dessa två burkar så kommer foderdjur att kunna "rymma in" i fiskburken. Tror det är slugt, men vet inte.

                  I boken "Dynamic aquaria..." som rekommenderas ovan har de en hel del kul grejer för sig med saltvatten (det mesta i boken handlar om saltvatten). Ett problem med salt är ju dessa massiva filtersystem som sas slukar allt fritt svävande smått foder. Detta har de försökt komma runt genom att använda diafragmapumpar och arkimedesskruvar för att flytta vatten. Slugt.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • drlavey
                    • October 2011
                    • 217

                    #24
                    Jag skall först som sagt få igång mitt nya kar. tar väl ett tag innan jag är klar med det =)
                    100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                    640 L SA, Bland annat Diskus
                    450 L Viktoria ciklider

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #25
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Det där med kvävet är en luring. Om jag fattat det rätt så finns den största delen av kvävet på jorden i form av kvävgas. Krux med kvävgas är hur den sas ska komma in i (det biologiska) systemet igen? Inte många varelser som kan tillgodogöra sig kväve i gasform, spontant kommer jag bara på cyano.
                      Wikipedia ("Kvävefixering") kommer lika långt som du i vatten. På land skriver dom:

                      "Även om vissa kvävefixerande cyanobakterier trivs på land, är det främst andra bakterier som i symbios med vissa kärlväxter kan fixera kväve. Hit räknas bl.a. Rhizobium (som lever i symbios med ärtväxter) och Frankia (som lever i symbios med Alar). Utan värdväxter lever dessa bakterier saprofytiskt. Dessutom kommer en del kväveoxider med nederbörd ner från luften, där det har bildats genom blixturladdningar."

                      Det låter ju som en utmaning. Jag minns ärtväxterna sedan jag läste växtfysiologi, men det var väl inte riktigt mitt favoritämne. Någon som har koll på hur man utnyttjar detta praktiskt. Jag kan inte hitta någon ärtväxt bland de vanligare akvarieväxterna, och cyano är ju inte så lättmanipulerade

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #26
                        Erik,
                        hur fula och stinkande cyano än är så kanske vi ska vara tacksamma över deras roll i det biologiska kretsloppet... men det är en utmaning att få igång en bra kvävecykel i ett slutet system. Kanske med en landdel med någon ärtväxt?
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • Ason
                          • November 2010
                          • 107

                          #27
                          Du skulle nog behöva en hel del luft i akvariet också, bl.a. som kvävedepå. Homosfären består av cirka 78 volymsprocent kväve, 21 % syre, 1 % argon. Den ur klimataspekteten så omtalade koldioxoden utgör 0,038 % (2006) och är fjärde största komponenten i vår luft.

                          Hur stor atmosfärsvolym i förhållande till vattenvolym skulle behövas i det slutna systemet? Nästan hela? Eller kan systemet överleva utan atmosfär om man tryckt i rätt mängd kväve och syre från start?

                          Om du silikonar ihop ett helt tätt akvarium drlavey, så måste det klara tryckskillnader mot omgivande atmosfär också! Vanliga akvarier är bara dimensionerade för det tryck som vattenpelare och inredning genererar.
                          allting hänger ihop - frågan är bara hur

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #28
                            Tror spontant det är bättre att hålla även ett sk slutet system öppet mot ytan. Vill inte ens tänka på att försöka balansera luftmassa i en helt sluten burk. Sedan är kruxet fortfarande det att få in kvävgasen i det biologiska systemet. Vackert med en fet cyano-odling, plus att vi ska hitta något som livnär sig på död cyano och transporterar det vidare till ex. fisken. Andra alger, ett gäng bakterier samt växterna kanske fixar det, men hur får vi kontroll över det? Bara hålla tummarna, liksom. Det är här det börjar bli svårt, tycker jag.
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            Arbetssätt...