Halva burken fiskmat i akvariet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lissve
    • July 2005
    • 6

    Halva burken fiskmat i akvariet..

    Kom hem idag och inser att städerskan lyckats hälla i halva burken malawifoder i akvariet (utan att på något sätt meddela utan helt kallt släckt belysningen och troligen hoppades att jag inte skulle märka något.. ) Det låg fullt med pellets på botten. Vattnet var supergrumligt. Detta har hänt på förmiddagen och jag upptäcker det vid 19 tiden. Har nu försökt suga upp kvarvarande mat och bytt nästan två tredjedelar av vattnet. Det är fortfarande något grumligt men min stora oro är om fiskarna kommer överleva detta? Det är ett 400 liters akvarium med kanske 15 olika malawi. Har de käkat hela dagen eller slutar de när de är mätta undrar en okunnig? Behöver jag göra något mer, fattar att de inte skall ha mat på några dagar nu men i övrigt? Vad tror ni, kommer jag vakna till stora fiskdöden imorgon?? Har tyvärr inga vattentester hemma och butikerna har stängt vid det här laget..

    Vet inte om detta är vatten, sjukdom eller mat så jag hoppas med överseende om jag lagt det i fel forum!

    All hjälp tas tacksamt emot!
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    bara byta vatten en gång till och då nästan allt!
    Sparka städerskan!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • lissve
      • July 2005
      • 6

      #3
      Byta igen nu på en gång?

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Det går nog bra. Byt nästan allt vatten igen samt gör ett rejält imorgon. Kranvatten är i alla fall bättre än övergött vatten

        Kommentar

        • lissve
          • July 2005
          • 6

          #5
          Då kör jag på det och byter igen och imorgon en gång till och häller i lite preparat för att fixa till kranvattnet, hittade en flaska "vattenvård för akvarier" i gömmorna.. Ber också en liten bön om fiskarnas överlevnad..

          Tusen tack för hjälpen!

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            När det gäller städning brukar jag hänvisa till termodynamikens andra huvudsats som säger att den totala entropin i ett system bara kan öka över tid. Entropi är oordning så med andra ord, förutsättningen för att snygga till på ett ställe är att man rör till det ännu mer på ett annat. Det där vet väl egentligen alla som försökt städa men nu är det alltså klarlagt att det är lika illa om man använder städerska, blir det fint på ett ställe så blir det kaos på nåt annat.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • lissve
              • July 2005
              • 6

              #7
              japp och städerskan är historia nu.. inte första gången hon missar något. Tydligen skall man också innan varje gång hon kom informera om att kattlådan skall stå med öppningen utåt och inte mot väggen. Tja, vad som händer annars kan ni ju själva räkna ut..

              Återigen tack för hjälpen!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Hur gick det för dig?

                Kommentar

                • lissve
                  • July 2005
                  • 6

                  #9
                  Det gick jättebra, alla fiskar överlevde (så här långt) och vattenvärdena är ok. Slamsög och bytte nästan allt vatten två gånger första kvällen och en gång till två dagar efteråt. Har också haft i "akvariebakteriemedel" och nån form av vattenvårdmedel som skall rensa kranvattnet. Håller dock fortfarande noggrann koll på läget..

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Okej, va skönt! Hoppas det fortsätter så

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      haha! snacka om bekymmer. Jag vill ha djur, jag får nog anställa någon som sköter dem åt mig
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      Arbetssätt...