Easy carbo + CR

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    Easy carbo + CR

    Kan man använda easy carbo i cr kar?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Rekommenderar det inte.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Ulven
      • November 2007
      • 3

      #3
      Vad kan man då använda för gödning med crystal red och black?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det borde inte vara några problem. Räkor är mycket tåligare mot formalin (formaldehyd) än fisk är, glutaraldehyd (aktiva substansen i EC) borde uppföra sig som formalin, och EC vid rekommenderad dos är helt säkert för fisk. Jag har aldrig haft några crystal red, men att EC är säkert för körsbärs- och amanoräkor även vid dubbel dos har jag själv testat. Snäckor är mycket känsliga mot aldehyder, men verkar också överleva EC vid rekommenderad dos.

        De enda dödsfall jag sett när folk doserar EC brukar vara för att de ger enorma överdoseringar av misstag eller för att döda alger.
        Senast redigerad av Azur; 22 December 2011, 10:00.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Crystal räkor tillhör den mycket känsliga sorten mot EC det agerar råttgift mot dom.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            CO2 går fint, själv har jag också använt PMDD fast i låg dos. Har för mig Bröderna Logemann (Tyskland) har en speciellt tillblandad gödning avsedd för akvarium med räkor i. Blir dock inte riktigt klok på sådant, växter behöver ett visst gäng ämnen för att växa och blandningen borde inte göra någon stor skillnad. Handlar kanske om lägre koncentration? I dunno.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            Arbetssätt...