tips på bra och dryga vattenberedningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Det var Kjell som fick in mig på C-vitamin och askorbinsyra så det kommer en räkning på konsultarvode från honom!
    Fast undrar om det inte var Lasse Forsberg som tipsade mig - men som sagt jag minns inte - någon var det i alla fall.

    Oavsett vem det nu var som kom på det så var det jäkligt tacksamt - minns förr på 80-talet på jag hade akvarieaffär i Kalmar och hade många kunder från Växjö som redan då hade jätteproblem med kloramin i kranvattnet. Denna kommun var nog först i Sverige med att använda kloramin - idag är det så pass vanligt så nu tar ju även många av vattenberedningspreparaten bort det - så det är inte längre något större problem.

    Jag har dock inget tips att ge alumini om vilket vattenberedningspreparat som bör användas - kan bara uppmana att man skall läsa på förpackningen där står det angivet om det också tar bort kloramin.

    Sedan beror det ju också på om man har kloramin eller något annat i sitt kranvatten - det bör man ju då också kolla upp
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #17
      Ursprungligen postat av alumini
      Vilka vattenberedningsmedel (som binder tungmetaller,klor etc ) är bra , prisvärda och dryga ?
      jag tycker easy-life FFM är ett bra preparat, det tar även hand om kloraminer! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...eca474215a29e7 Dosering: 10ml (1 kapsyl) per 30L kranvatten!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av esoxlucius74
        Bara det du tillsätter karet, menar du??
        Exakt! Det kan bli en 180 i bland!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fast undrar om det inte var Lasse Forsberg som tipsade mig - men som sagt jag minns inte - någon var det i alla fall.

          Oavsett vem det nu var som kom på det så var det jäkligt tacksamt - minns förr på 80-talet på jag hade akvarieaffär i Kalmar och hade många kunder från Växjö som redan då hade jätteproblem med kloramin i kranvattnet. Denna kommun var nog först i Sverige med att använda kloramin - idag är det så pass vanligt så nu tar ju även många av vattenberedningspreparaten bort det - så det är inte längre något större problem.

          Jag har dock inget tips att ge alumini om vilket vattenberedningspreparat som bör användas - kan bara uppmana att man skall läsa på förpackningen där står det angivet om det också tar bort kloramin.

          Sedan beror det ju också på om man har kloramin eller något annat i sitt kranvatten - det bör man ju då också kolla upp
          Jag har fått en del arga eller sura svar i frågan om Kommunalt vatten, Vattenreningsverk, etc.
          Men faktum är att de har normer att hålla sig inom. Dom kan tillsätta X mg klor eller X mg kloramin. Dessa värden är framräknade så att det inte skall vara skadligt att förtära för människor. Att man sedan kan vicka i ganska mycket mer vid driftsstörningar är en annan sak! Det finns inte heller någon orsak att upplysa allmänheten om man byter exempelvis från klor till kloramin eller något annat så länge man håller sig till dessa riktvärden.

          Nåväl dessa normalmängder kan och troligtvis är skadliga för fiskar och andra levande organismer i ett akvarium. Jag tror vi skulle ha betydligt lägre värden om vi skulle leva i och andas klorbemängd luft.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • MvL
            • March 2011
            • 7

            #20
            Hej,

            Jag köper köper vattenberedningsmedel för utedammar. Betalade senast 250 kronor för en halvliter. Högkoncentrat, tror det stod att det skulle räcka till ca 10 000 liter, räcker i vilket fall ett bra tag i akvariesammanhang. Har använt detta till mina akvarier i ca ett år nu utan problem.

            Kommentar

            • MvL
              • March 2011
              • 7

              #21
              Hej igen,

              Tänkte att jag även kunde nämna att till utedammar finns det även biokultur för användning vid uppstart att köpa. (Motsvarar nitrivec o.dyl). Mycket billigare en akvarieversionerna, (en förpackning som räcker till 4000 liter gav jag 96 kronor för). Har använt detta både i samband uppstart av akvarier, men även "mer akut" vid nitritproblem. Tycker att det fungerat mycket bra.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Jag skriver faktiskt in det i mina rekommendationer för utsläpp från reningsverk där man använder klor som sista steriliserings steg!
                Askorbinsyra är bra men relativt dyrt även i bulk. Natriumtiosulfat är billigare i bulk, och det går åt hälften så mycket som av askorbinsyra för att neutralisera en given mängd hypoklorit eller kloramin. Jag rekommenderar askorbinsyra för akvarister för att det är lätt att få tag i (kryddhyllan på ICA!), lätthanterligt, och ogiftigt, men för industriella ändamål är nog natriumtiosulfat ett bättre alternativ.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Askorbinsyra är bra men relativt dyrt även i bulk. Natriumtiosulfat är billigare i bulk, och det går åt hälften så mycket som av askorbinsyra för att neutralisera en given mängd hypoklorit eller kloramin. Jag rekommenderar askorbinsyra för akvarister för att det är lätt att få tag i (kryddhyllan på ICA!), lätthanterligt, och ogiftigt, men för industriella ändamål är nog natriumtiosulfat ett bättre alternativ.
                  Detta är noterat! Tack. Jag skall kolla upp Kg och Ton priser på respektive alternativ.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...