tips på bra och dryga vattenberedningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    tips på bra och dryga vattenberedningsmedel?

    Vilka vattenberedningsmedel (som binder tungmetaller,klor etc ) är bra , prisvärda och dryga ?
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    askorbinsyra.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av bossep
      askorbinsyra.
      Det används väl mest kloraminer i dagens vattensystem, Bossep tar askorbinsyran det?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Det används väl mest kloraminer i dagens vattensystem och tar askorbinsyra det?
        Enligt uppgift ja! Det skall klara både klor och kloramin. Om man som jag inte gillar att tillsätta så tar man bort båda samt en massa annat jox med ett bra kolfilter som man kopplar till påfyllnings vattnet.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av bossep
          Enligt uppgift ja! Det skall klara både klor och kloramin. Om man som jag inte gillar att tillsätta så tar man bort båda samt en massa annat jox med ett bra kolfilter som man kopplar till påfyllnings vattnet.
          Nja - jag tror inte på uppgiften att kolfilter skulle ta bort kloramin. Referens efterlyses.

          Däremot tar askorbinsyra bort kloramin.
          Däremot inte klor (tror jag) och klor är väl inte heller så farligt om man bara vid vattenbytena piskar ner vattnet.
          Tungmetaller finns väl normalt inte i svenskt kranvatten.
          Koppar kan vara ett problem om vattenledningssystemet i huset är nytt.

          Det kan vara vettigt att använda ett vattenberedningspreparat vid uppstart - däremot behövs sedan däremot oftast inte vid vanliga vattenbyten (undantag kan gälla för de som har egna brunnar) föresatt att inte kloramin tillsätts i kranvatten då bör man använad ett vattenberedningspreparat som tar bort kloraminet (vilket inte all gör).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja - jag tror inte på uppgiften att kolfilter skulle ta bort kloramin. Referens efterlyses.

            Däremot tar askorbinsyra bort kloramin.
            Däremot inte klor (tror jag) och klor är väl inte heller så farligt om man bara vid vattenbytena piskar ner vattnet.
            Tungmetaller finns väl normalt inte i svenskt kranvatten.
            Koppar kan vara ett problem om vattenledningssystemet i huset är nytt.

            Det kan vara vettigt att använda ett vattenberedningspreparat vid uppstart - däremot behövs sedan däremot oftast inte vid vanliga vattenbyten (undantag kan gälla för de som har egna brunnar) föresatt att inte kloramin tillsätts i kranvatten då bör man använad ett vattenberedningspreparat som tar bort kloraminet (vilket inte all gör).
            Man rekomenderar kolfilter till dialysapparater om det finns kloramin i vatnet. Skall leta rätt på ref.
            Att det tar klor vet jag samt lite beroende på kolet metaller. Men som du säger tungmetaller finns inte eller i mycket små mängder.
            Jag TROR faktiskt askorbinsyra funkar på klor. Logiken säger så eftersom kloramin är en förening av klor och ammoniak.
            Letar kol ref...
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Referenser som dög för mig.



              Skall leta upp askorbinsyra och klor.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Man rekomenderar kolfilter till dialysapparater om det finns kloramin i vatnet. Skall leta rätt på ref.
                Att det tar klor vet jag samt lite beroende på kolet metaller. Men som du säger tungmetaller finns inte eller i mycket små mängder.
                Jag TROR faktiskt askorbinsyra funkar på klor. Logiken säger så eftersom kloramin är en förening av klor och ammoniak.
                Letar kol ref...
                OK - jag har inte hört detta med dialysapparater innan - vore kul att läsa en referns om du kan hitta det. Sedan är det väl värt att notera att aktivt kol måste bytas väldigt ofta för att fortfarande vara aktivt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Du svarade när jag läste - tack för referensen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Klor>



                    Kjell som du ser var din rekommendation av C-vitamin även bättre än du trodde!
                    Jag kom på det en dag när mitt vatten stank av klor och efter att du tipsat om C-vitamin så försvann klorlukten och smaken.
                    Jag skriver faktiskt in det i mina rekommendationer för utsläpp från reningsverk där man använder klor som sista steriliserings steg!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      OK - jag har inte hört detta med dialysapparater innan - vore kul att läsa en referns om du kan hitta det. Sedan är det väl värt att notera att aktivt kol måste bytas väldigt ofta för att fortfarande vara aktivt
                      återkommer!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Härligt att få all kunskap serverad på silverfat, jag bara suger i mig
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Härligt att få all kunskap serverad på silverfat, jag bara suger i mig
                          Det var Kjell som fick in mig på C-vitamin och askorbinsyra så det kommer en räkning på konsultarvode från honom!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Sedan är det väl värt att notera att aktivt kol måste bytas väldigt ofta för att fortfarande vara aktivt
                            Grejen är att du inte kör akvarievattnet genom kolet utan bara det du häller i karet. Då räcker en patron MYCKET länge. Kruxet är att veta när det är mättat. Men om du läser lite i länkarna så tycks det som om det sker någon reaktion i kolet och kloret blir inte kvar. Men jag måste studera detta lite mer. Men jag TROR man kan kör åtskilliga 10 000 liter igenom innan det kraschar.
                            Senast redigerad av bossep; 22 November 2011, 16:26. Anledning: fixade en 180
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • esoxlucius74
                              • October 2009
                              • 493

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Grejen är att du inte kör akvarievattnet genom kolet utan bara det du tar från karet. Då räcker en patron MYCKET länge. Kruxet är att veta när det är mättat. Men om du läser lite i länkarna så tycks det som om det sker någon reaktion i kolet och kloret blir inte kvar. Men jag måste studera detta lite mer. Men jag TROR man kan kör åtskilliga 10 000 liter igenom innan det kraschar.
                              Bara det du tillsätter karet, menar du??
                              360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                              16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...