Mjukt vatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angeliqa
    • July 2011
    • 17

    Mjukt vatten??

    Jag sitter och räknar på att starta ett diskus-kar, och funderar på vad de menar med att diskusar ska ha mjukt vatten.. Någon som vet det? Och om ni har något annat om diskusars vatten som kan vara bra att veta får ni gärna slänga in lite sånt med! Jag har läst att de ska ha 6.5-7 pH, 25-27*C men resten då? Och hur ofta ska jag byta vatten? Och hur mycket ska jag byta åt gången? Jag har tänkt köpa ett 375-450L kar och ev. blir det ett biotop-kar.. Om jag som är relativt amatör fixar det..!
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Mjukt vatten innehåller lite av mineralsalter som kalcium, magnesium mm. Hårt vatten innehåller mycket av sånt. Hårdheten kan mätas på lite olika sätt men det du i första hand bör titta på för det här är totalhårdheten som brukar mätas i dH. Har du kommunalt vatten så kan du få uppgift om hårdheten via kommunen, har du eget vatten går det att köpa test i t ex zooaffären. Det är dock för det här inte KH du skall börja med att mäta, det är visserligen intressant det också men börja som sagt med totalhårdheten.

    Har du mjukt vatten så är det enkelt att öka hårdheten, det är bara att pytsa i lämpliga ämnen. Tvärtom är rakt inte enkelt, det som lämpligen kan användas är (omvänd) osmos, då får du ett väldigt rent vatten men prytteln kostar pengar och slösar med vatten plus att det är lite omständligt. Torvpreparat och liknande kan ha viss effekt, det kan hantera måttligt hårt vatten.

    Sen är det ju då frågan hur stort problemet är. Där kommer du nog att upptäcka att åsikterna skiljer sig en del, somliga tycker inte att hårt vatten är ett problem till diskus. Min åsikt är att måttligt hårt vatten inte är det ideala men med tanke på hur omständligt det är att göra nåt åt det så kan det nog vara ok. Extremt hårt vatten känns olämpligt, då tycker i alla fall jag att man bör fundera på att åtgärda det.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Angeliqa
      • July 2011
      • 17

      #3
      Men om jag ringer och frågar komunen om dH värdet, hur högt/lågt är det när det är bra? Vad ska det hellst ligga mellan?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Var bor du - du kanske har mjukt vatten redan i kranen?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Jo det var ju onekligen en bra fråga. Typ så här (siffrorna kan variera lite):
          0—2 Mycket mjukt
          2—5 Mjukt
          5—10 Medelhårt
          10—20 Hårt
          >20 Mycket hårt

          Mjukt och medelhårt bör vara ok. Mycket mjukt är väl bra till diskus sett bara till hårdhet men kan ofta vara lite instabilt när det gäller andra värden. Hårt är diskutabelt, det funderar kanske men är inte optimalt. Mycket hårt tycker inte jag är nån bra ide till diskus. dH 1 - 12 säger en del fungerar. Det som också är intressant är om det handlar om att hålla diskus eller att odla diskus. Mjukt vatten är viktigare om man vill odla än om man är nöjd med att bara ha dem.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Mer om diskus finns på:



            Titta på Discusfish.nu så finns det information om både vatten och annat.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Om du enbart vill hålla diskus (alltså inte odla) så kan svenskt kranvatten funka utmärkt i många fall, men du bör välja någon stam/variant som är odlad i akvarium länge. Vildfångade är kinkigare med vattenparametrarna, rekommenderar inte VF om du inte testat diskus innan. Temp från 28 och uppåt, ffa om du får något problem med dem (temp över 30 grader kan "bota" en del problem). Inte för att jag rekommenderar det, men jag vet folk som har hållt diskus i Malmös kranvatten och en temp på 25 grader - och fått lek på dem. Med sådant vatten/temp så kläcker dock inte rommen.

              Med dH, om du har ca 10 dH eller lägre så bör kranvatten funka ok att hålla dem i, men som sagt inte odling. Bygerts länk till Nordiska diskussällskapet är utmärkt, kika inom där och du får reda på mer än du någonsin ville veta från start... *s*
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Angeliqa
                • July 2011
                • 17

                #8
                Jag har kollat dH värdet i kranvattnet nu och värdet där jag bor är mellan 7-9, men allra helst hade jag velat odla. Så hur sänker man dH? Eller ska jag använda regnvatten? Har läst att det ligger mellan 1-2,5 dH..!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  De flesta som odlar i Sverige använder osmosfilter, där man mekaniskt tar bort nästan alla salter. Ett sådant filter kopplas på kranen och så samlar man vattnet i dunkar/tunnor. Kostar en slant i starten, men är smidigt. Regnvatten kan gå, men är lite lurigt ibland - och det är inte heller säkert att det regnar när du vill göra vb. Finns iof lösningar för det också, men det krävs rätt stora lagringstankar för det. Osmosfilter är nog enklast.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  Arbetssätt...