Nitrit problem!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idalyckholm
    • September 2011
    • 35

    Nitrit problem!!!

    Hej!! Har hafy igång mitt 300 liters akvarium i ca 2 månader, skäljde igenom filtret förra veckan, har hela tiden haft bra värden på nitrit men nu när jag testade så var det på giftnivå!!
    Kan detta bero på attt jag rengjorde filtret för tidigt?? Eller att jag matat fiskarna för mycket. ca tre ggr per dag. 7 guldfiskar och två malar.


    Räcker det att mata dom morron och kväll?? Är rädd att dom inte får nog med näring..
    Har iaf bytt vatten tre dagar i rad nu. Och använt Sera Toxivec. Behöver man göra ngt annat? Vill inte att mina raringar ska dö!! Nu är iaf värdet 0,3 så det verkar ok. Men vill inte vara med om det igen.
    Ge gärna förslag på vad som kan ha hänt när det plötsigt blev så högt.

    Hur ofta byter ni vatten i era kar?? Jag har bytt en gång i veckan ca 10%..är det för mycket, slamsuger då även botten, guldfiskar bajsar ju en del
    ..

    Hoppas på svar!!
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    nu är jag ingen höjdare på just det där med värden å filter å sånt men nitriten kom troligen i samband med rengöring av filtret ja.
    angående matningen, guldfisk är ju en väldigt glupsk fisk och äter i princip jämt, hur mycket du än matar. 1 matning/dag räcker gott å väl. större risk att du matar ihjäl dom än att dom svälter.

    vattenbytet låter oki, men slamsug inte botten, där finns ju bra bakterier som ska ner i botten och till filtret, blir det mycket skit på botten (vilket de kan bli av guldfisk) så skaffa hellre ett bättre/större/kraftigare filter som suger upp skiten, du har troligen ett filter som inte klarar av att ta hand om allt just nu.
    kombinera ytterfilter och innerfilter så borde du få kontroll på deras avföring så att säga.

    tänk på att även malar skitar ner ordentligt mycket.

    lycka till.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Gör ett mindre vattenbyte och hä i Nitrivec i vattnet. Mata sedan INGENTING på åtminstone 3 dagar. Risken är att du får en ordentlig nitritspik, och då kan alla fiskar stryka med ..
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • idalyckholm
        • September 2011
        • 35

        #4
        Har två filter i karet. ett till 300 liter och ett till 50 liter, det borde ju räcka..
        Har inget bottenfilter..slamsuger bara på ytan av sanden.. Kanske måste skaffa ett ytterfilter oxå
        SKA man inte alls slamsuga eller??
        Tack för svaret!!

        Kommentar

        • idalyckholm
          • September 2011
          • 35

          #5
          Men inte Toxivec då?? Hjälper inte det?? det står ju att det tar död på nitrit.. Har ju bytt vatten senast idag och nu va ju värdena ok..tänkte mata dem först på måndag..
          Tack!!

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            beror på vad du har för filter. vad är det för namn på det? märke, modell?
            alltså, bara för att det står på förpackningen att filtret är för akvarium upp till 300L så betyder det inte att det räcker, snarare som jag ser det tvärtom, det är MAX liter som det kanske räcker till.
            sen beror det på hur mycket belastning akvariet har och vilka fiskar osv.
            å i ditt fall med guldfisk och malar så skulle ja nog satsa på ett rejält ytterfilter i kombo med ett eheim 2252 innefilter. då har du en fin kombination som nog kommer klara hålla rent i akvariet.

            men det är bara tipps, inga måsten.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • idalyckholm
              • September 2011
              • 35

              #7
              Fick med ett exakt sånt filter fast beggat..då hade jag redan köpt ett filter. Kanske man ska satsa på att köpa ett nytt filter till den och sätta in den oxå i karet..Då har jag ju två filter inne..vill helst inte ha ett ytter filter..

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Att byta "lite vatten" Vid skyhöga nitritvärden, är det så meningsfullt? Då ligger man kvar på skadliga nivåer.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Varför rengjorde du filtret?
                  Varför tror du att du måste mata så mycket? Den mat du matar med är mycket mer närningsfylld än den dom får i naturen. Vanligaste felet är att man matar för mycket och tar död på fiskarna än tvärtom, precis som skrivet i tråden redan.
                  Sen brukar man väl byta ganska stora vattenmängder vid nitrit, typ 50% i några dagar tills det helt försvinner.
                  Sen ska väl nitrit alltid ligga på 0 och inte 0.3. Allt över 0 är dåligt...
                  Nu göder jag med PMDD och byter därav 50% av vattnet varje vecka. Men det vanliga är väl kanske 10-50% var eller varannan vecka. Skiljer ju jättemycket kar till kar

                  Läs:
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287


                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Vanish skrev det jag inte orkade..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11

                      Kommentar

                      • idalyckholm
                        • September 2011
                        • 35

                        #12
                        Tack för svaren!! Har bytt vatten idag igen.nu är värdet på 0!! Har köpt nitrivec ifall det höjs. Räcker det alltså att mata ca två ggr per dag då?? Rengjorde filtret för att jag trodde man skulle det, hur ofta ska man rengöra filter?? En gång per år eller??

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          mata en gång om dagen du

                          fast inget på 3 dagar! Håll koll på nitriten!!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #14
                            Hej, inget konstigt i att rengöra filtret. Sen hur man gör det fins olika meningar om. Vissa hävdar att man ska krama ur filtermedierna i en hink med akvariets vatten.

                            Själv brukar jag köra med ljummet kranvatten. Med tanke på hur starkt det luktar av akvariebakterier tror jag inte det är någon fara. Eheim rekommenderar även den metoden, man ska ta filterkorgarna med efimech pro och skaka dem i sidled under rinnande ljummet vatten. finfiltret ska bytas, vissa kör utan. Själv gillar jag kristallklart vatten som finfilter ger (motsv filtervadd).
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Ursprungligen postat av idalyckholm
                              Tack för svaren!! Har bytt vatten idag igen.nu är värdet på 0!! Har köpt nitrivec ifall det höjs. Räcker det alltså att mata ca två ggr per dag då?? Rengjorde filtret för att jag trodde man skulle det, hur ofta ska man rengöra filter?? En gång per år eller??
                              Alltså visst du kan mata två gånger per dag, men då ska du ju inte mata två gånger som är dubbelt så stora som att du matar en gång. Antingen matar du en gång normalt vad som är rätt för ditt kar, eller halverar det och matar två gånger. Risken är ju större att du övermatar om du matar två gånger och har svårt att avgöra om du ger för mycket eller för lite...

                              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                              Hej, inget konstigt i att rengöra filtret. Sen hur man gör det fins olika meningar om. Vissa hävdar att man ska krama ur filtermedierna i en hink med akvariets vatten.

                              Själv brukar jag köra med ljummet kranvatten. Med tanke på hur starkt det luktar av akvariebakterier tror jag inte det är någon fara. Eheim rekommenderar även den metoden, man ska ta filterkorgarna med efimech pro och skaka dem i sidled under rinnande ljummet vatten. finfiltret ska bytas, vissa kör utan. Själv gillar jag kristallklart vatten som finfilter ger (motsv filtervadd).
                              Jag måste ha missat något för det är så ofta som folk skriver detta med att rengöra filtrerna ofta. Visst om man har ett ytterfilter eller innerfilter med flera olika lager, så kan man ta ut vissa delar och rengöra eftersom resten av filtret isf har kvar goda bakterier. Men om man har ett innerfilter med enbart en filtermatta är det ju ganska dumt känns det som att ta ut denna för ofta och hålla på att tvätta ren den under kranvatten...?

                              Personligen, varför krångla till det. Rengör ditt filter när du märker en minskad effekt på utblåset, innan dess kan du låta det vara. Och har du ett innerfilter med filtermatta så känns det ganska lätt att bara ta en hink med avrunnet akvarievatten och krama lite lätt så att den värsta skiten försvinner.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...