Infusorier, vad göra ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Infusorier, vad göra ??

    Hoppas jag är i rätt tråd nu, annars kanske nån snäll modrator kan flytta tråden

    Jag har fått infusorier i mitt stora akvarium, ett problem jag inte har haft tidigare. Jag har fåt typ 50 olika bud om vad jag ska göra åt det. Nu hoppas jag att expertisen här inne kanske kan ge mej "bättre" råd om hur jag ska göra.

    De bud jag har fått är bl.a att jag ska byta ut hälften av vattnet, ösa i Nitrivec och ett beredningsmedel som ska klarna upp vattnet, "crystal Water" tror jag det hette.

    Total mörkläggning i 3 veckor. Ingen mat på 1-2 veckor, dra ner cirkulationen på pumpen, flytta ut hälften av fisken osv. osv.

    Jag har fått härdsmälta i huvudet. Akvariumet är på 720 liter, jag har en powerhead, som drar 2000 liter i timmen. Filtermattan är extern, och den är på 30X60 cm, alltså den är innbyggd i BTN bakgrunden och täcker halva kortsidan på akvariumet, själva pumphuvudet står i en filterkammare, bakanför mattan. Det går inte att ställa ner cirkulationen/styrkan på pumpen, men den är inte helt 100% så jag har beställt en ny Powerhead, som kommer inom 2 veckor.

    Vad som går i akvariumet är bara smått: Sorgmantlar, Svart fantomtetra, Svärdbärare, Praktbarber, kardinaltetror, ett Palettciklidpar och Scalarer. Jag har även 5 st. ancistrus, varav 3 är mycket små....4-5 cm. Jag har även ett gäng äppelsnäckor i karet.

    Jag vet inte vad jag ska göra, har ingen större lust att byta ut över 300 liter vatten och flytta hälften av fiskarna i varje fall ...Hoppas för allt i världen att det finns ett annat sätt att lösa det hela
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Grogga
    • August 2011
    • 73

    #2
    Hur har det gått för dig?

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #3
      För mig har det löst sig på naturlig väg, dvs fiskarna har ätit upp dem. Men då har det funnits yngel i karet, men det är klart, scalarer käkar knappast infusorier...

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Det löste sej av sej självt akvariumet är nu klart och trevligt att titta på igen ...
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Grogga
          • August 2011
          • 73

          #5
          Du gjorde inget spreciellt? Jag har packat in mitt i svarta sopsäckar nu sen i onsdagskväll. Tänkte riva av dom på söndag kväll och byta vatten och filtervadd i filtret. Få se om det hjälper.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Grogga
            Du gjorde inget spreciellt? Jag har packat in mitt i svarta sopsäckar nu sen i onsdagskväll. Tänkte riva av dom på söndag kväll och byta vatten och filtervadd i filtret. Få se om det hjälper.
            Enda fördelen med sopsäckarna är nog att du sluppit se det och reta dig på mjölken. Som de andra sagt tiden och kanske överhoppning med mat ett par dagar brukar ge resultat.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av bossep
              Enda fördelen med sopsäckarna är nog att du sluppit se det och reta dig på mjölken. Som de andra sagt tiden och kanske överhoppning med mat ett par dagar brukar ge resultat.
              Japp. Akvariumet gick som vanligt med pumpar och belysning, jag matade inte alls på 3 dagar.....det tog nästan en vecka innan det var helt kristallklart, men infusorierna minskade undan för undan, för att sedan försvinna helt. Fick heller inte tillbaka dem nu när jag gjorde vattenbyte i går ......Men enligt vad jag har läst mej till och vad en gammal ciklidfantast jag känner sa, så är det risk att de kommer tillbaka igen, när akvariumet tänds. Så då chansade jag på att det kanslke INTE kommer tillbaka om det fick vara tänt hela tiden ... Och än har jag ingenting iaf
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              Arbetssätt...