undrar en sak över syrebrist ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    undrar en sak över syrebrist ?

    när jag kom hem idag efter jobbet fick jag en otrevlig syn alla fiskar kippa efter syre vid ytan alla 28 st..... jag gjorde ett nitrit test visa noll så det var syret konstatera jag... det konstiga va att jag byte vatten igår 30 % har ett 350 liters kar....
    men jag märkte att min hydor kalia 2 cirkulations pump inte fungera hade fastnat skit i den....... pilla lite på den sen hoppa den i gång drog på min syre sten på fullt tog 10 sek sen var dom nere på botten allt var normalt igen ???


    min fråga är hur kan det bli så här ?? alltså lurigt vad tycker ni ??
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Nja, har du dålig cirkulation i karet, så blir det syrebrist - det är rätt logiskt.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #3
      Det var säkert syrebrist, men att allt var normalt efter 10 sekunders syresättning, det tvivlar jag, jag tror att dina fiskar flåsade mycket längre tid än så, efter du hade fått igång syresättningen.Janne

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Finns ett alternativ, ammoniakförgiftning. Det kan hända i samband med vattenbyte om pH höjs. Har du mätt pH?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #5
          Jag har varit med om något liknande .. riktigt riktigt skumt.
          Pumparna gick som vanligt, bra med syresättning, vattenvärden kanon, fiskarna mådde super. Sen gjorde jag ett vattenbyte sent en kväll. På morgonen kippade alla fiskar vid ytan helt utmattade. Kontrollerade allt från syre till vattenvärde, allt kanon!
          Bytte 40% vatten och så vart fiskarna hur bra som helst igen...

          Kom aldrig fram till vad det kan ha varit, men det var otäckt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Behöver inte alls vara skumt, det där kan ha sin helt naturliga förklaring.

            I akvarier finns det ammonium, mer eller mindre. Ammonium kan omvandlas till ammoniak och hur mycket det finns av var styrs av pH-värdet, högt pH > övervägande ammoniak, lågt pH > övervägande ammonium. I ett inkört akvarium, i all synnerhet om det är lite eftersatt, är ofta pH måttligt högt och det kan finnas lite ammonium, det är inte direkt nyttigt med ammonium men det är inte allt för skadligt. Kranvatten håller ofta högt pH, det är inte ovanligt med både 8 och 9. Med ett hyggligt vattenbyte så drivs därför pH uppåt och det innebär samtidigt att måttligt skadligt ammonium omvandlas till giftigt ammoniak och man har en väldigt tråkig situation som kan förväxlas med syrebrist eftersom fiskarna kan bete sig på liknande sätt.

            Ammoniak kan man få bort med vattenbyte. Ammoniak kan också (i motsats till ammonium) drivas ut med genomluftning eller kraftig cirkulation som rör om i ytan. Ungefär samma åtgärder som vid syrebrist alltså.

            Det här fenomenet kommer vid måttliga vattenbyten, säg typ 40 %. Små vattenbyten (typ 10 %) innebär knappast nån risk eftersom det är för lite vatten som tillförs för att knuffa upp pH radikalt. Stora vattenbyten (typ 90 %) är också ofarliga när det gäller det här fenomenet (även om det kan ge andra problem) eftersom det lämnas för lite ammonium kvar för att ställa till det.

            Riskfaktorerna är alltså måttligt stort vattenbyte, måttligt pH i karet, relativt högt pH i bytesvattnet och särskilt i eftersatta akvarier som det inte varit nåt gjort åt på ett tag. I det läget bör man antingen göra många små byten eller ett riktigt stort.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            Arbetssätt...