Surt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baileys84
    • October 2011
    • 26

    Surt vatten

    Jag va nere i min djuraffär med lite vatten från mitt akvarie för att testa om det va nitrit i. Han som jobbade där testade det och sa att det va ytterst lite men att de oxå va lite surt.
    Vad ska jag göra?
    Kommer att byta vatten ett par gånger och sen slänga i Happy-life happystart.

    I akvariet finns:
    5 olika mindre ciklider, typ malawi m.m
    2 botia
    2 papegojciklider som precis lagt ägg
    2 pansarmalar
    2 mindre malar och 1 stor
    1 zebraciklid


    grus blandat med kalkgrus
    2 stora rötter
    2 mindre nya växter
    ett antal stenar och block
    Senast redigerad av baileys84; 25 October 2011, 19:58.
  • Fisken81
    • June 2011
    • 59

    #2
    Hej ingen som vill svara på denna tråd jag har samma problem upptäckte igår att jag hade Ph4.5 i mitt 540l kar, mitt 475l å mina två 110 liters var ph7 så vet inte vad som hänt å hur jag åtgärdar detta.. vilken info behöver ni för att man skulle kunna få lite råd... tacksam för svar..

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      finns ju ph/kh höjjare att köpa. har jag till mitt malawi.

      Kommentar

      • Fisken81
        • June 2011
        • 59

        #4
        Jo jag har också läst lite om det men undra om man kan prova nått hemma innan man åker å köper det? Om man köper de hur funkar det? Sen va jag lite nyfiken på varför de rasat i ett kar å inte de andra jag har, för å undvika att de rasar igen?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det är bara ett pulver som man doserar per 100L. jag brukar inte ens måtta utan pyttsar bara i lite då o då, ögonmåttar.

          Kommentar

          • rasmus_agren
            • January 2010
            • 198

            #6
            Såg att du bodde i Göteborg och här har vi väldigt mjukt vatten. Det innebär att pH är lätt att påverka. Det kan vara att du tex har en stor rot eller torv i karet med lågt pH. 4.5 låter lite underligt iofs.. Du kan testa med medel som höjer bufferförmågan. Jag hade nog skitit i det om du inte ser några problem iofs

            Kommentar

            • Fisken81
              • June 2011
              • 59

              #7
              ok men vad händer med kh då? är det för det med? Har du nått namn på pulvret? måste man ha de för alltid sen då? Jag har ju inte haft problem innan å inte i de andra karen nu heller.

              Kommentar

              • Fisken81
                • June 2011
                • 59

                #8
                Ja jag har rötter i men det har jag alltid haft utan problem... å har det i de andra karen med. Tyckte bara de var konstigt att de bara hade rasat, har legat på 7 innan å jag har 7 i de andra karen nu.. Vilket medel?? Jag har nog inte sett något konstigt, tips på vad jag ska hålla koll på om jag skiter i de? Bör jag byta vatten (bytte hälften för en vecka sedan, vanligt vattenbyte) eller ta ut nån rot? Ingen som vet vad som gör att de sjunkit så i ett kar? Bor som sagt i Göteborg å jag har hört att vi ändå har ett rätt bra vatten här.
                Tack för svaren =)

                Kommentar

                • Fisken81
                  • June 2011
                  • 59

                  #9
                  Ingen mer som har erfarenhet/tips?

                  Kommentar

                  • Fisken81
                    • June 2011
                    • 59

                    #10
                    Kom fram till att det nog blivit surt pga alla malar som gnagt på rötterna så de hamnat små flisor i botten. Fick tips om att köpa korall sand å blanda i, det skulle hålla i ca 10år alltså mycket bättre än dyrt medel som ska hällas i. Så gjorde de å ph är nu bra igen, bara hoppas de håller sig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...