Högt Gh & Kh...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Högt Gh & Kh...

    Blir en tur till Zoogiganten då jag har uppmätt lågt Ph (6,4-6,8) samt högt Gh (4-7) & högt Kh (3-6).
    Undrar nu om det är så att om jag höjer Ph:t så sjunker Gh & Kh? Någon som vet eller har tips på hur jag ska lösa problemet annars?
    /Cicci
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ett kh på 6 är bra, då undviker man svajigt ph, jag har 14 i kh i Malawi-karet. Jag använder bikarbonat, det höjer pht till runt 8,3 max. Ett kh på 6 borde innebära att pht är bra, använder du mätstickor?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Akvarieentusiasten
      • September 2011
      • 224

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Ett kh på 6 är bra, då undviker man svajigt ph, jag har 14 i kh i Malawi-karet. Jag använder bikarbonat, det höjer pht till runt 8,3 max. Ett kh på 6 borde innebära att pht är bra, använder du mätstickor?
      Ja, och de är inte så lätta att läsa av...
      /Cicci

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Sluta att lita på dem, de är luriga som fan. Köp dropptester istället. Nitrat,Nitrit,Ph,ammonium och Kh.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
          Blir en tur till Zoogiganten då jag har uppmätt lågt Ph (6,4-6,8) samt högt Gh (4-7) & högt Kh (3-6).
          Undrar nu om det är så att om jag höjer Ph:t så sjunker Gh & Kh? Någon som vet eller har tips på hur jag ska lösa problemet annars?
          Rådet jag fick här på zoopet ang. PH för ett antal år sedan var: Håll inte på att laborera med PH-värdet - det rådet har jag följt. Jag tror dina fiskar trivs utmärkt i de vattenvärden som du har. Malawisar trivs i hårt vatten - vilket många andra fiskarter inte gör.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            sluta mixa runt med PH't !!!

            strunta i det.

            det vatten vi har i kranen i vårt område är klockrent.

            det enda du behöver hålla koll på är nitriten vid uppstart.

            såvida du inte stoppar ner en massa konstigheter i karet som får PH / GH / KH att svajja.

            eller skall odla kommerciellt / konstiga dyra lustiga sällsynta firrar......




            men det gör du väl inte......







            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
              Blir en tur till Zoogiganten då jag har uppmätt lågt Ph (6,4-6,8) samt högt Gh (4-7) & högt Kh (3-6).
              Undrar nu om det är så att om jag höjer Ph:t så sjunker Gh & Kh? Någon som vet eller har tips på hur jag ska lösa problemet annars?
              Det är inga höga värden du uppger, värden som förövrigt säkert inte stämmer eftersom det är uppmätt med stickor! sjunker PH,t så har du ett lågt KH!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Akvarieentusiasten
                • September 2011
                • 224

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                sluta mixa runt med PH't !!!

                strunta i det.

                det vatten vi har i kranen i vårt område är klockrent.

                det enda du behöver hålla koll på är nitriten vid uppstart.

                såvida du inte stoppar ner en massa konstigheter i karet som får PH / GH / KH att svajja.

                eller skall odla kommerciellt / konstiga dyra lustiga sällsynta firrar......




                men det gör du väl inte......







                .
                Nej, några sådana planer har jag inte Har fullt upp med att lära mig tillräckligt för att kunna lägga bort titeln "nybörjaren". Behöver nog verkligen lite undervisning, så det blir en tur till Bara efter semestern
                /Cicci

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                  Nej, några sådana planer har jag inte Har fullt upp med att lära mig tillräckligt för att kunna lägga bort titeln "nybörjaren". Behöver nog verkligen lite undervisning, så det blir en tur till Bara efter semestern

                  nu har jag ju inte så mycket att visa upp.....(bortsett från mig själv då........)...


                  just nu har jag bara ett litet halvt misshandlat 63 liters igång....och jag tror nog att det ligger nere till jul....



                  sedan var det där med städa, duscha, raka sig, på med luktegott.....låter lite halvjobbigt....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Det är helt okej att ha många dropptest, men skulle nog tycka att du klarar dig bra med ph, kh och nitrit. Men skulle även tro att du klarar dig bra med enbart nitrit-test också. Gör det bara inte så krångligt för dig själv att det blir tråkigt/jobbigt.

                    För övrigt har kensa sagt det som behöver sägas

                    Kommentar

                    • Akvarieentusiasten
                      • September 2011
                      • 224

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      nu har jag ju inte så mycket att visa upp.....(bortsett från mig själv då........)...


                      just nu har jag bara ett litet halvt misshandlat 63 liters igång....och jag tror nog att det ligger nere till jul....



                      sedan var det där med städa, duscha, raka sig, på med luktegott.....låter lite halvjobbigt....
                      Jag vill ju inte orsaka besvär, hade bara tänkt mig en kopp kaffe och en lektion i akvaristik & lite goda råd, men du får väl ta en tur till Lund istället då
                      /Cicci

                      Kommentar

                      • Akvarieentusiasten
                        • September 2011
                        • 224

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vanish
                        Det är helt okej att ha många dropptest, men skulle nog tycka att du klarar dig bra med ph, kh och nitrit. Men skulle även tro att du klarar dig bra med enbart nitrit-test också. Gör det bara inte så krångligt för dig själv att det blir tråkigt/jobbigt.

                        För övrigt har kensa sagt det som behöver sägas
                        Tack för råden! Jag vill verkligen inte krångla till det, men jag har haft problem med sjukdom och varit tvungen att medicinera, vilket säkert kan vara orsak till mina förändrade värden. Jag ska kolla vad som finns hemma när det gäller dropptest på Zoogiganten, ska ändå dit och köpa lite växter idag. De fick hem nya växter igår som var jättefina
                        /Cicci

                        Kommentar

                        Arbetssätt...