CO2 reaktor, vilken typ av jäst är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    CO2 reaktor, vilken typ av jäst är bäst?

    Hej!

    Tänkte prova att göra min egen CO2 reaktor med 1,5 L PET flaskor enligt det klassiska sättet,
    med luftslang i locket och en finfördelande luft-sten i andra änden i akvariet.
    Jag bara undrar vilken jäst är bäst? Torr eller Blöt (Röd eller Grön?).
    Går det bra med vanligt strösocker eller skall det vara rörsocker eller brunsocker?
    Vilka mängder skall man ha av dom olika ingredienserna till en 1,5 liters flaska?
    Hur lång tid tar det innan det börjar att bubbla ut CO2?

    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Torrjäst, den röda körde jag med. Det går inte mycket, kolla in lite olika recept på forumet så hittar du snart dinegna blandning som du tycker funkar bäst.
    Efter du blandat ingredienserna i flaskan tar det inte många minuter innan det börjar bubbla. Se till att ha en tvättflaska mellan mäsken och karet, så du inte riskerar att få ner mäsk direkt i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Orkar inte söka just nu då det inte är jätteintressant för mig just nu, men vill bara veta lite grundläggande.

      Man blandar alltså jäst, vatten och socker i en behållare som håller tätt, sen en till med bara vatten via ett rör (av vad, det ska väl hålla väldigt tätt?) Sen i andra flaskan så behövs det två hål, ett för inkommande och ett för utgående. Och via andra behållaren till karet genom en syresten. Ska man sen räkna antal bubblor hur vet man om det är bra, och hur ändrar man ifall det skulle ge för mycket/lite?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Att köra ut co2 med syresten är jag inte så imponerad av, då tycker jag det funkar bättre med någon slags reaktor som är kopplad till en cirkulationspump som går på timer. På det viset kan du stoppa upplösningen av gasen under natten, plus att du får många gånger bättre upplösning av co2:n.

        Mellan flaskorna kan du ha slang, samma slang som till reaktorn. Se till att slangen klarar a co2 bara, det gör inte alla...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Pälsfisk
          • August 2010
          • 14

          #5
          Jag kan bidra med att säga att jag gillar detta grundreceptet:

          5L vatten
          1dl havregryn
          10g ''färsk/blöt'' jäst
          5ml bikarbonat

          tycker det slår mina tidigare recept med torrmjölk med hästlängder iaf.

          Om man vill köra torrjäst till det istället så motsvarar 10g blöt ca 1 tsk torrjäst tycker jag. Jag föredrar blöt då jag tycker den varar lite längre. Men har kanske bara inbillat mig det.
          En bra tumregel kan vara att hålla ration mellan vatten och socker på 1dl socker till en liter vatten, då kan det inte bli högre alkoholhalt än 10%, det är runt 10% sträcket som alkoholen är skadligt för jästen, man undviker då detta och jästen som blir kvar i botten på flaskan/dunken gör nästkommande laddning bättre =) Ett annat tips kan vara att ha två dunkar och en reningsflask med backventiler mellan alla(så man inte förlorar tryck när man kopplar bort en). På så sätt kan man hålla mängden co2 på en jämnare nivå vilket kan vara fördelaktigt i vissa fall =)

          Reaktorer är jättebra, men ska man hålla på o stänga av o på på natten så skulle jag nog spara pengarna och köpa ett redigt co2 system med tub o grejer ist. Har själv sprängt en del dunkar genom att korka igen dem under natten(om inte så lär man iaf korta ner tiden tills det börjar läcka). En ''syresten'' vid utblåset från en pump/filter brukar dock duga bra =) något att föredra isf är en som verkligen gör små bubblor, dvs en som är gjord av tex citronträ. Med tanke på den lilla flaskan du tänkt använda så misstänker jag att du tänker ha det till ett relativt litet kar? då kan det vara värt att tänka på att co2 nivåerna lätt blir väldigt höga mycket enklare i små kar, men 1,5l borde dock inte kunna ställa till några direkta problem ens i väldigt små kar.

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            #6
            Tack för det utförliga svaret!
            Under tiden som jag har väntat på svar så har jag faktiskt satt igång en 1,5 L flaska på prov!
            Använde rörsocker ca 1 1/3 dl och ca 1/4 tesked "blöt" röd jäst som jag hade över i kylen.
            Löste upp jästen i lite ljummet vatten i ett dl mått först innan jag hällde i det till sockerlösningen i flaskan.
            Inga bubblor än, men CO2 gasen är på väg så sakteliga ner längs slangen, och är just nu ca 1 cm
            från syrestenen, så kanske den första bubblan dyker upp innan jag kryper till sängs för natten!
            Karet är ett litet Nanokar på 31 L, tänker ha CO2 utsläppet under filterpumpens utkör så att bubblorna
            virvlar iväg lite med strömmen runt i karet innan dom stiger till ytan.
            Skulle det bli för mycket CO2 så kan man ju stänga pumpen på natten så stiger CO2 bubblorna snabbare till ytan
            och försvinner i luften.

            ps Gasen är nu nere i syrestenen...väntar med spänning på den första bubblan!

            Thaifighter
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Väntar på första bubblan!

              I väntan på att CO2 trycket i syrestenen skall bli så stort att det orkar pressa ut en första bubbla så visar jag en bild på karet!
              Det är samma kar som jag berättat om i en annan tråd, om mina problem med mögelslem från en "Red Moor" rot

              Thaifighter

              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Äntligen!
                Mina första CO2 bubblor!

                Ingen jätteaktivitet precis, släpper en liten bubbla var 30 sekund bara.
                Skall testa med Torr Jäst nästa gång.

                Thaifighter
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                • Pälsfisk
                  • August 2010
                  • 14

                  #9
                  Tjusigt =) lycka till!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Vänta så får du se, det tar lite tid att innan det jäser för fullt..
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Om du har samma slang, gör du bara ett hål i den i vattenbehållaren då? Eller menar du att man använder samma slang fast helt enkelt kapar av den?

                      Det med reaktor, innebär det att det måste vara en pump som har möjligheten att ta in "luft" så att utblåset skapar luftbubblor? (om man inte moddar detta själv, men känns lite bökigt kanske)

                      Ja, jag har läst detta någonstans att det måste vara en väldigt tät slang då co2 är mindre partiklar eller något liknande än vanlig luft

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Nja, samma slang så menar jag att du kapar en bit av den slangen som funkar till co2. Kort förklarat så här:
                        En flaska med mäsk som korken har ett hål och en slang istoppad, festät givetvis. Den slangen går sedan till ytterligare en (kork) flaska med mäsk, och som då har ytterligare en slang från korken monterad.
                        Från den flaskan till ytterligare en flaska som bara har vatten, och då kallas "tvättflaska" eller liknande, detta för att ingen mäsk ska kunna komma till akvariet.
                        Från den sista flaskan har du även en backventil monterad, så riskerar du inte att få ner akvarievatten i den flaskan vid förlorat arbetstryck på mäsken. Från backventilen går slangen till antingen en cirkulationspump eller liknande som fördelar co2-bubblorna i karet, och då funkar det även att leda bubblorna i slangen precis framför utblåset så farten på vattnet delar upp bubblorna.
                        När sedan en timer stänger av pumpen leds bubblorna ner i vattnet till tex utblåset men slås inte sönder och stiger snabbt till ytan och man slipper risken med co2-förgiftning under natten.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Thaifighter
                          • August 2006
                          • 420

                          #13
                          Bubblar nu på med en liten bubbla per sekund!
                          Skall se om jag kan hitta nån billig CO2 Diffusor som ger mindre mikro-bubblor.

                          Thaifighter
                          Alla mina fisk-video på Youtube!
                          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #14
                            Börjar nu att se resultat redan, då det bildas syrebubblor under växternas blad!
                            Jag har även satt igång en andra flaska till mitt andra nano kar, och vattnet har blivit renare och klarare,
                            vet dock inte om det är CO2 som hjälpt till där!?

                            Thaifighter
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Jag hade tänkt att inte köra mäsk, men nu blir man ju ändå sugen på att testa, iaf i mitt 54L till att börja med! Hade löst en hel del problem för mig då jag är borta var tredje vecka

                              Vad för slang är det man ska leta efter och hur grov behöver den vara? Jag har en aquael 1 i 54L akvariet, men den är ju på hela tiden. Så vad är bäst att göra så att bubblorna försvinner under natten?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...