Ge mig era bästa tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julle*
    • July 2007
    • 484

    Ge mig era bästa tips!

    Tja, nu är det så här att jag har alltid varit skeptisk till allt med medel man ska hälla i akvriumet. Allt från "vattnet kommer få en diamant glans" och "växterna MÅSTE ha detta". Gett mina växter (det som en på arken tjatade på mig) nått medel som heter Easy-life pro fito. Kan säga att mina växter mår lika bra utan det. Det skulle snarare vara att de mår sämre när jag ger dem det. Löven blir tunna och trasar sedan sönder.
    Ger även mina fiskar någon som DE MÅSTE HA såkallat Ektozon. Vet inte vad jag ska tro om det. Har era fiskar svamp så motverkar de inte det iaf för 2 av mina fiskar fick svamp, trotts att jag tog det under hela deras vistelse i akvariumet.

    Snälla ge mig era bästa tips för är så trött på att köpa strunt som inte fungerar eller gör det som de ska. Finns ju roligare saker att slänga pengarna på än "dålig" medicin.

    Förr gav jag aldrig mina fiskar något annat än mat och då ynglade de hela tiden. NU har jag inte sett ett yngel på flera månader.
    Tips Tips Tips!
    msn: Julia_puma@hotmail.com
    Mvh Julle
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ektozon, det funkar lika bra med vanligt bordssalt. Skillnaden är att det är rätt mycket billigare. Varför skulle du ha salt i vattnet? Vid svamp naturligtvis men har man deti hela tiden kan det bli svårare att bli av med dreten.

    Om du vill göda så köp PMDD, 110 spänn för grejer som räcker till MYCKET vatten, såg en siffra att det räcker till 5000 liter vatten, dock är detta naturligtvis en osäker siffra. Men länge, det räcker det! Man får hem 3 påsar med pulver som man har i tre 50 cl petflaskor, det tillsammans med easy-carbo funkar bra. Inte blir det dyrt i längden heller.

    Jag kör med lite nitrivec när jag startar ett nytt kar, då kan piloterna flytta in snabbare, sen är det bara gödning enligt ovan, salt vid svamp och medicin om de blir sjuka. I övrigt så kan ofta butiker inte något alls. Min tjej kom en gång hem med två slöjstjartar i ett akvarium på 2,5 liter. Säljaren sade att det skulle funka, suck! De lever i ett stort fint kar än idag, folk hotar med att de kan bli 30 år, snacka om mycket fisk för pengarna ;P
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Julle*
      Tja, nu är det så här att jag har alltid varit skeptisk till allt med medel man ska hälla i akvriumet. Allt från "vattnet kommer få en diamant glans" och "växterna MÅSTE ha detta". Gett mina växter (det som en på arken tjatade på mig) nått medel som heter Easy-life pro fito. Kan säga att mina växter mår lika bra utan det. Det skulle snarare vara att de mår sämre när jag ger dem det. Löven blir tunna och trasar sedan sönder.
      Ger även mina fiskar någon som DE MÅSTE HA såkallat Ektozon. Vet inte vad jag ska tro om det. Har era fiskar svamp så motverkar de inte det iaf för 2 av mina fiskar fick svamp, trotts att jag tog det under hela deras vistelse i akvariumet.

      Snälla ge mig era bästa tips för är så trött på att köpa strunt som inte fungerar eller gör det som de ska. Finns ju roligare saker att slänga pengarna på än "dålig" medicin.

      Förr gav jag aldrig mina fiskar något annat än mat och då ynglade de hela tiden. NU har jag inte sett ett yngel på flera månader.
      Tips Tips Tips!
      Ska salt ha nån effekt vid sjukdom måste du tillsätta minst 1dl/100 vatten! Växtnäring kan vara helt oumbärligt om man har ett bra ljus och med bra tillväxt, kranvatten innehåller just ingen micronäring därför behövs det tillsättas, har man ett dåligt ljus för sina växter så gör näringen ingen nytta! Innehåller kranvattnet kloraminer så behövers vattenberedningsmedel, kloraminer skadar fiskens slemhud och gälmembran!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Julle*
        • July 2007
        • 484

        #4
        Tack så mycket för era tips!
        Ska aldrig lita på gubbarna i butikerna igen!
        Som du skrev mathias om guldfiskarna så såg jag igår när jag var på arken zoo att de hade tryckt in minst 30 fiskar i deras lilla 50 kar. (Sån vanlig ställning de har i djuraffärer) 30 st av dom var olika sorter av gurami. Sen hade de tryckt in 6-8 st truqose diskus i ett likadant kar med alldeles för mycket växter och flera små fiskar, där bland neontetror -.-

        Vill ju bara banka vett i huvudet på dom.
        Dessa underbara diskus var svarta av stress och trängdes mot rutan där de va minst växter....

        Men jag ska få ett nytt kar nu och vill verkligen ge hela akvariumet bästa chansen!
        Vad använder ett proffs ?
        Är inte intresserad av att få massa yngel så de behövs inga tips om det Kommer det så kommer det.
        msn: Julia_puma@hotmail.com
        Mvh Julle

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Är inget proffs men det jag använder är:

          PMDD - för växterna
          EasyCarbo (kör inte trycksatt co2) - också för växterna
          Dropptest för PH, KH samt nitrit

          Sen har jag också fått pålurat mig ektozonsalt när jag startade upp

          Har även vattenberedningsmedel, som jag dock inte använder. Vet inte riktigt om jag har kloramin i vattnet men fiskarna verkar må bra så jag har kört utan de sista månaderna.

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            Jordbotten växter anubias och crypto filter grov filtermatta .Inga tillsatser alls

            Kommentar

            • MsDimitri
              • July 2011
              • 140

              #7
              Men .. saltet ska väl inte motverka svamp? Enligt vad jag har fått höra så är ju saltet bakteriedödande och gör så att fiskarna bygger upp mer slemhinnor på kroppen som ska vara svårare för parasiter att ta sig igenom.
              sAltet ska väl också hjälpa fisken att läka sår bättre?

              När tex. ciklidparet var på en hona så 'naffsade' de av en liten bit fjäll på honan. Då hällde jag i lite vanligt havssalt och det verkade hjälpa (?)

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av MsDimitri
                Men .. saltet ska väl inte motverka svamp? Enligt vad jag har fått höra så är ju saltet bakteriedödande och gör så att fiskarna bygger upp mer slemhinnor på kroppen som ska vara svårare för parasiter att ta sig igenom.
                sAltet ska väl också hjälpa fisken att läka sår bättre?

                När tex. ciklidparet var på en hona så 'naffsade' de av en liten bit fjäll på honan. Då hällde jag i lite vanligt havssalt och det verkade hjälpa (?)
                Om du ska få död på bakterier med salt så krävs så stora mängder att fisken dör ögonblickligen Det saltet gör är att förändra det osmotiska trycket dvs. saltet gör att vattnet inte tränger in i fisken pga. att slthalten i fisken och vattnet utjämnats och bakterier tar sig då inte in i fisken så lätt och det spar även energi åt fisken vid sjukdom eftersom det kostar på för fiskens kropp att upprätthålla salthalten i kroppen i ett osaltat vatten, för en fullt frisk fisk är detta inget problem!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...