JBL Test Combiset, gör jag fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    JBL Test Combiset, gör jag fel?

    JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.



    Var inne en runda på Hornbach idag o kollade runt o bestämde mig för o köpa ett "riktigt" test, vad jag förstått så är de ju detta man ska ha istället för stickor =)

    Lite nöjd va jag o kom hem o läste lite snabbt i manualen..

    De stod man skulle ha 5ml vatten o när man titta igenom sidan på glaset så skulle vattennivån ligga på strecket(blir ju ytspänning också, vilket fick ligga över strecket) - om jag förstod allt rätt..

    Jag sköljde glaset med kallt vanligt kranvatten ett par gånger o sen hällde jag upp 5ml akvarievatten o tryckte i 4 droppar med pH "medlet", rörde runt o sen lät jag det stå i 3minuter..

    Resultatet:




    Grönt är de, men inte mycket o jag tycker de känns som att de skulle bli mer färg för de ska vara möjligt o utläsa..
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Ser inte normalt ut. Mitt JBL pH-test ger en betydligt kraftigare färgning. Det verkar alltså vara nåt fel på ditt test. Gammalt?

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Det är troligen inget fel på testet däremot så är ett sådant grovt Ph-test i princip värdelöst. JBL har finare test Ph 6-8 eller liknande, där kommer du enklare kunna avgöra vad du har för Ph-värde.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Ursprungligen postat av Steff777
        Det är troligen inget fel på testet däremot så är ett sådant grovt Ph-test i princip värdelöst. JBL har finare test Ph 6-8 eller liknande, där kommer du enklare kunna avgöra vad du har för Ph-värde.
        Just, det skall vara http://www.jbl.de/de/aquaristik-sues...-ph-test-60-76
        Såg inte så noga på bilden tidigare.

        Kommentar

        Arbetssätt...