smutshögar på sanden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    smutshögar på sanden

    Läste här om snäckor som luckrar upp i sanden.Jag har väldigt finkornig sand och gör vattenbyten 1 gång per vecka ca.1/3 del.Så jag har en slang med "bottenrengörare" på i endan för att få upp all smuts som ligger i nästan drivor på bottnen.Ibland suger jag upp sanden oxå.Jag vet att man inte ska göra så men hur ska jag annars hålla sanden ren?!
    Kan de här snäckorna hjälpa mej med?? Eller finns något annat alternativ??
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    De skulle nog kunna hjälpa till, ja. Dessutom kan du försöka rikta strömmarna så att smutsen sugs upp av filtret. Har du inner- eller ytterfilter?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Ja malaysiska sandsnäckor kommer verkligen hjälpa till Problemet med finkornig sand är just att skiten inte kommer ned i den. Men om man har snäckorna som gräver runt lite så blir det väldigt rent!

      Pansarmalar kan hjälpa till lite att böka också, men det är mest på ytan av sanden. För mig har det iaf inte hjälpt att få ner skiten i sanden riktigt.

      Det sköna när botten är ren är att man bara behöver tömma och fylla vatten, hur smidigt och snabbt som helst

      Kommentar

      • mick12
        • August 2011
        • 123

        #4
        Jag har både inne och ytterfilter.Har ett akvarium på 250 liter så vet inte hur jag ska lyckas få strålen riktad mot insuget så att det ska få fart på hela botten.Ska spana efter snäckorna och kanske man skulle prova pansarmalar oxå.Har en vanlig mal.De siamesiska fiskarna äter de bara alger?Jag skulle alltså behöva skaffa lite fiskar som ska böka på i sanden.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Man brukar vilja ha bra ytcirkulation så kommer liksom resten med. Så sikta på det istället.

          Stoppa inte i för mycket fisk nu bara. Men pansarmalar är riktigt trevliga och roliga att kolla på Helt klart en av mina favoriter. Siameserna äter inte bara alger, men antar att det beror på hur mycket alger man har ifall man behöver mata dom specifikt eller om dom klarar sig med det du matar de andra fiskarna med.
          Tycker du ska börja med att försöka få tag i snäckorna, och avvakta resultatet. Tror att du kommer bli väldigt nöjd med bara det

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Älskar ditt nick när det snackas om städning ;D

            Sandsnäckor måste alla kar ha, de blir gärna flera hundra ganska fort. Då kan du skicka till alla andra som börjar förstå vad bra de faktiskt är
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #7
              Ja jag får väl börja fundera på att rengöra yttrefiltret.Startade akvariet för ett halvt år sen och har inte rengjort det än.Har inte haft så bra balans i akvariet men nu verkar det vara bra.Har kört på nitrivec ett par gånger nu och om jag tvättar yttre filtret så ska jag rengöra det i akvarie vattnet (visst?) och sen tänkte jag sätta i mer nitrivec.Kan jag köpa pansarmalarna nu redan eller måste jag vänta nån månad efter filterrengöringen eller får jag det under kontroll med nitrivecen???
              Köper bara 2 att börja med har haft sån otur med fiskarna här förr att de bara strukit med.Så nu har jag 4 guldbarber och 2 kopparbarber och 1 mal.

              Kommentar

              • mick12
                • August 2011
                • 123

                #8
                Ja och så snäckorna då

                Kommentar

                • mick12
                  • August 2011
                  • 123

                  #9
                  Gjorde en rövare och tvättade yttre filtret imorse i akvarievatten satte i nitrivec och senare aqua safe. Nu har jag kommit hem med äppelsnäckor och 2 kopparmalar och så blev det en till växt tror ni de överlever eller blev det för mycket på en gång?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...