Vattenbyten...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    Vattenbyten...?

    Hej, Jag har tre akvarium och undrar hur ofta och hur mkt vatten man ska byta ...? Just nu byter jag ca 1/3 av vattnet + gör rent pumpen en gng i veckan och slammsuger oxå 1 gng i månaden.
    Hur ska man egentligen göra? Alla säger ju typ olika
    I NEED HELP!

    Mvh S.E
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    byt fortsatt en tredjedel. Filtret kan man göra rent när det klaggar igen. Varför slammsuga? köp lite snäckor som gräver så slipper du detta. Kom ihåg att alla godsaker finns i botten
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Byt du 1/3 vatten varje/varannan vecka. Göra rent pumpen, hur gör du det? Det kan vara ett ödestiget misstag att göra rent som i kliniskt rent. Krama ur filtret lite lätt om du märker att pumpen går ner i cirkulation, annars så kan du låta det vara!
      Botten kan du låta bli om den är ren, håll inte på att köra ner slammsugen för djupt, utan om det är riktigt mycket skit så ta det som är lätt på ytan isf.

      http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=74

      H
      är har du lite matnyttig info

      Edit: Uppenbar pucktvåa. Man ska inte äta samtidigt som man skriver

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        krama ur filtermattan i akvarievatten för övrigt.

        Vanish och Mathias gav samma råd, pepp!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • kryddan803
          • July 2011
          • 241

          #5
          Tack för alla svar!
          Mathias: Ok, vad för sorts snäckor pratar du om? (en snäckfråga till) Jag har en anenome helena och de äterju andra snäckor, kan man ha flera sådana tillsammans utan att de äter varandra? kan man ha de snäckor du pratar om tillsammans med en anentome helena?
          Vanish: Jag gör rent pumpen genom att plocka isär den och skölja ur filter kudden med kranvatten... Är detta fel? (akvariet har varit i gång i lite mer än ett år...) Ok men om det ligger avföring på bottnen, vad gör man då? (som i små högar)

          Jag har även en hel del alger på akvarierutan som min algmagnet inte ka få bort för att det sitter för hårt... Vadkan man göra då?

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Vi pratar om malaysiska sandsnäckor. Av vissa anses dom vara skadodjur men om man har sandbotten (tex julas blästersand) så är dom GULD värda! De syns knappt på dagen då de gräver ner sig. Detta gör att botten inte blir packad samtidigt som de drar runt det som ligger på ytan så att det kan komma ner i sanden och bilda goda bakterier.
            Det ska du undvika! Om du märker synbar minskad effekt på pumpen så är det dags att göra rent lite. Men då tar du en hink med akvarievatten, ta loss filtermassan och bara krama ur lite lätt. Tänk nästan såhär: Ju skitigare filter utan minskad effekt desto bättre!
            Då köper man en algskrapa med kort skaft, så är det bara att gå lös Skrapa algerna innan du gör ett vattenbyte.

            Det med om din anetome kan gå tillsammans med sandsnäckor kan jag tyvärr inte svara på!

            Kommentar

            • kryddan803
              • July 2011
              • 241

              #7
              Ok tack men i det karet har jag ganska så grovt grus, kanske inte särskilt bra de heller, men senare kanske man kan skaffa ett par stycken till mitt nya kar? 92L fint grus/grov sand

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Okej, då vet jag inte riktigt. Skiten brukar väl åka ner lite lättare i grovt grus men sandsnäckor känns inte som något bra alternativ då. Men du behöver inte suga i botten om det inte är skiten. Och då menar jag på ytan. I gruset så gör det inget eftersom det bildas bra bakterier där

                Kommentar

                • källebacken
                  • February 2006
                  • 574

                  #9
                  Du ska inte städa pumpen...min har gått i 1 1/5 år nu utan att jag rört den om den klaggar igen fort kanske du behöver en bättre/större pump.
                  Till algerna på rutan köper du en skrapa med rakblad på den tar algerna finns i zooaffären.
                  Annica

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    eller så tar du ett plastkort till algerna. jag tar bort dem med mitt körkort
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • källebacken
                      • February 2006
                      • 574

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      eller så tar du ett plastkort till algerna. jag tar bort dem med mitt körkort

                      Funkar säkert det med har inte provat men det var en idé
                      Annica

                      Kommentar

                      • kryddan803
                        • July 2011
                        • 241

                        #12
                        Haha tyvärr har jag inget körkort annat än det jag fick på legoland 2005 ^^ Men det ska väll gå om jag hittar det?

                        Kommentar

                        • kryddan803
                          • July 2011
                          • 241

                          #13
                          Annars kanske jag kan sno mammas en stund? Hon kmr tro att jag är galen om jag frågar om jag får låna det till akvariet ^^

                          Kommentar

                          • kryddan803
                            • July 2011
                            • 241

                            #14
                            Men KÄLLEBACKEN rakblad... hmm är det inte dåligt för akvariet? Det rostar väll??

                            Kommentar

                            • esoxlucius74
                              • October 2009
                              • 493

                              #15
                              Det finns ett tips här på zoopet om att använda en isskrapa... Fungerar perfekt! Bara man är noga med att inte få med något litet gruskorn, för då blir det repigt!
                              360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                              16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...