vita extremt små partiklar, "snöar i hela akvariet", VAD är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malenmalin
    • May 2009
    • 14

    vita extremt små partiklar, "snöar i hela akvariet", VAD är detta?

    Hoppas någon av er med mer erfarenhet kan hjälpa mig, jag har sökt i forumet och hittar inget som hjälper mig.

    Mitt akvarie på 220 l är helt fullt av små små små partiklar, 0,1 mm stora (?) , överallt i vattnet.
    Inga prickar på fiskarna eller så, det lär väl inte vara sjukdomen vita prick.
    Det har hållt på ett tag nu, minst en månad har jag haft dessa partiklar och jag tycker det blivit mer och mer. Fiskar är pigga och fina, yngel föds och växer upp, ingen höjd fiskdödlighet att tala om. Sökte på planarier, men planarier verkar ju vara större maskar, likaså hydror.

    Jag har ganska gott om växter som växer bra och fort, jag gallrar ofta bort.

    i karet:
    3 praktbotia
    3 ancistrus
    1 gibbiceps, 25 cm
    4 pansarmal
    4 vuxna platy
    2 vuxna black mollys
    1 guppy
    1 kopparteta
    1 äpplesnäcka
    2 salamandrar
    ett otal körsbärsräkor

    Jag har ett ytterfilter AM-top, som tyvärr tar in luft, kan det ha ngt med saken att göra?

    Jag har matat mer på sistone (senaste 2 mån), då jag skaffat betydligt fler fiskar än tidigare, och fått yngel, men jag har också gjort tätare vattenbyten under dessa två månader.

    Någon som har en idé om vad det är som "snöar" här?
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Kan du beskriva hur mycket av dessa partiklar du har? Bild??

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Kan det vara infusorier? http://www.akvariewiki.se/index.php/Infusorier
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • malenmalin
        • May 2009
        • 14

        #4
        hur mycket...? svårt att definiera, men mycket. inte som ett snöfall där man "inte ser handen framför sig", men riktigt jämrans mycket.
        Någon bild kommer inte datorn vill inte ha med kameran att göra. Jag är hur som helst inte så vass fotograf att det skulle gå att se dessa partiklar på bilderna.
        Jag började leta på vita prick-sjukan, jag vet att detta inte är det, men eftersom det är vita partiklar/"prickar" kanske andra frågat om det som vita prick, tänkte jag. Tror jag hittade vad det troligen är, infusorier......... och minns nu att jag haft dessa förr, hade tappat det minnet, och namnet
        Har hittat råd om ur jag ska bli av med dem.

        Tack för du ville hjälpa mig.

        Kommentar

        • malenmalin
          • May 2009
          • 14

          #5
          Tack, du också, ToveTott,

          ni är snabba, jag såg inte att du svarat medan jag satt och skrev, jo, nog är det infusorier.

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Kul att du fick svar, men varför två trådar?

            Kommentar

            Arbetssätt...