Sänka KH och PH till Altum Scalarer F3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dwld
    • April 2011
    • 48

    Sänka KH och PH till Altum Scalarer F3

    Hejsan alla på Zoopet!

    Tänkte höra om här fanns någon duktig vattenkemist.

    Beslutade mig för ungefär 2 veckor sedan och pröva på Altum scalarer och jag vill få fram par av djuren och jag vill även att de ska yngla av sig. Jag har även pratat med de som odlar dessa och de har gett mig ett ph på 6.5 där deras djur leker.

    Jag själv kör med CO2 till akvariet och jag ligger på ett ph 7 och har ett kh på 8. Om jag har fattat det rätt enligt Peter Nymans tabell ska jag ha ett kh på 3 för att jag ska komma till odlarnas värde med hjälp utav CO2. Jag har ordnat hem ett osmosfilter för att jag ska komma ner i kh, men enligt scalarböcker och discusböcker skall man inte understiga ett kh 5. Är det inte bra för fiskarna om jag kommer under kh 5?

    En annan sak jag har läst är att om jag har ett lågt kh svänger mitt phvärde mycket, kan detta stämma?

    Ett annat alternativ vore om jag skulle filtrera över torv, men då vet jag inte hur mycket CO2 jag ska pumpa i för att växterna ska trivas, eller vad som blir giftigt och då kan jag inte heller reglera med phkontrollen.

    Mvh
    Robin
  • dwld
    • April 2011
    • 48

    #2
    Ingen som vet, eller kan?

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Ett kh på 5 är lagom om du vill slippa ph-svängningar.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        odlar äkta altum ?????????????????????????????????????????????????

        nummer 2 (kanske nr 3) i världshiatorien som lyckas med detta utan att dratta ner
        extremt mycket syntetiska hormon i karet.


        hur säker på att det är äktaaltum ??


        många krämare säger ofta peru altum, men et är inte riktiga altum, det är bara en version
        av den vanliga, och inte speciellt svårodlad.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • dwld
          • April 2011
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          odlar äkta altum ?????????????????????????????????????????????????

          nummer 2 (kanske nr 3) i världshiatorien som lyckas med detta utan att dratta ner
          extremt mycket syntetiska hormon i karet.


          hur säker på att det är äktaaltum ??


          många krämare säger ofta peru altum, men et är inte riktiga altum, det är bara en version
          av den vanliga, och inte speciellt svårodlad.

          .
          Det är ingen peruansk altum. Jag har beställt mina 3 altum via en kontakt som äger en djuraffär. När vi beställde dom gick dom under namnet Pterophyllum Altum F3. (PT Altum)

          Anledningen till att jag började med så få var att jag ville se om de klarade av mitt vatten för att de skulle vara känsliga, de går även med 2 manacapuru (redbacks). + några andra odlade varianter som ska bort för att jag inte vill att de ska para ihop sig med de vilda varianterna.

          Jag vet mkt väl om att altum är svåra och odla, men det är det som är kul och jag ser det lite som en utmaning. Dessutom har de blivit odlade i några generationer. Möjligtvis att jag aldrig får dom till lek men då har jag iallafall snygga djur och titta på+ att jag kan få se deras vackra beteende.

          Det skadar inte och ta reda på hur jag ska komma ner till ett optimalt vatten det är därför jag ber om hjälp.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            dom skulle jag vilja se en bild på.


            "är som tomas tvilaren, tror inte förrän jag ser"
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • dwld
              • April 2011
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              dom skulle jag vilja se en bild på.


              "är som tomas tvilaren, tror inte förrän jag ser"



              Hoppas det fotot duger får inte till en bättre bild med min kamera.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                #8
                Sänker man PH med Co2 måste man buffra upp Kh, du får inte sänka det till tex 3 då riskerar du totalhaveri! Det ska gå att sänka PH ordentligt med co2 trots högt KH, men nån mer kunnig inom det här området kanske kan utveckla detta
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • dwld
                  • April 2011
                  • 48

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Sänker man PH med Co2 måste man buffra upp Kh, du får inte sänka det till tex 3 då riskerar du totalhaveri! Det ska gå att sänka PH ordentligt med co2 trots högt KH, men nån mer kunnig inom det här området kanske kan utveckla detta
                  Hejsan tackar för svar

                  Har ett kh 5 och då kommer man inte längre ner än 6.8 i ph utan att det blir giftigt? Har också hört att man inte ska sänka mer än kh 5 för att det inte ska börja svänga mycket

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av dwld
                    http://i1234.photobucket.com/albums/...d/IMG_0146.jpg

                    Hoppas det fotot duger får inte till en bättre bild med min kamera.

                    påminner en del om Altum, det måste medges.


                    men än en gång.....

                    bortsett från ett par "spontanodlingar" som inte upprepats,
                    en tysk eller två någon enstaka gång, en japanare kanske,
                    så är det väl ingen som har lyckats odla just altum.

                    i mindre skala har det väl kommit ut lite odlade altum från olika ställen
                    men där är det om jag har förstått saken rätt syntetisk odling med
                    väldigt mycket hormontillsatser.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • dwld
                      • April 2011
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      påminner en del om Altum, det måste medges.


                      men än en gång.....

                      bortsett från ett par "spontanodlingar" som inte upprepats,
                      en tysk eller två någon enstaka gång, en japanare kanske,
                      så är det väl ingen som har lyckats odla just altum.

                      i mindre skala har det väl kommit ut lite odlade altum från olika ställen
                      men där är det om jag har förstått saken rätt syntetisk odling med
                      väldigt mycket hormontillsatser.



                      .
                      Jag tror inte själv jag kommer lyckas, Men det spelar ingen roll eftersom jag tycker de är vackra. Jag letar bara efter ett sätt att komma så nära som möjligt i deras vattenkemi.

                      Och jag vet inte hur jag ska lösa det.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Om det nu är äkta altums, så skall de ju ha rejält surt / svartvatten.

                        testat torv ?



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • dwld
                          • April 2011
                          • 48

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          Om det nu är äkta altums, så skall de ju ha rejält surt / svartvatten.

                          testat torv ?


                          .
                          Jag har funderar på torv, men då vet jag inte hur mkt co2 jag ska släppa i karet för att det inte ska vara giftigt + att phdatorn kommer inte kunna reglera vart det ska ligga Det är där jag befinner mig nu. Finns ingen tabell att gå på här

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            påminner en del om Altum, det måste medges.


                            men än en gång.....

                            bortsett från ett par "spontanodlingar" som inte upprepats,
                            en tysk eller två någon enstaka gång, en japanare kanske,
                            så är det väl ingen som har lyckats odla just altum.

                            i mindre skala har det väl kommit ut lite odlade altum från olika ställen
                            men där är det om jag har förstått saken rätt syntetisk odling med
                            väldigt mycket hormontillsatser.



                            .
                            Sanning med modifikation kanske. Och det beror på vad man kallar Äkta altum. Idag är nog de flesta ens om att det finns fler skalararter än tre. Den som odlats som altum är mest Rio Negro varianter man den anser inte vara den äkta utan vara mer besläcktad med P scalare. Den man kalla äkta är den från Rio Atabapo http://www.flickr.com/photos/27593184@N05/5001388116/ och den är vad jag förstår inte odlad. Däremot så finns det en morph från Rio Iniridae som man lyckats odla på de senaste åren både i tyskland och i Asien. Jag har dem själv hemma och har också besökt en av odlingarna. Här är bilder från den tyska odlingen http://www.skalarezucht.de/
                            Och under några bilder från den jag besökte.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av kaj.p; 05 October 2011, 16:43.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Ska du ner till verkligt surt så är CO2 mycket svårt att köra med. Du kommer inte ned i särdeles lågt pH med ett KH på 5 utan att CO2-förgifta fisken. Du kan lätt testa hur mycket CO2 som går att lösa i ditt vatten genom "Krausetestet", taget från Krauses vattenkemibok. Ta ett vanligt dropptest för CO2, tappa upp angiven mängd vatten i testkyvetten, droppa i kemikalierna och blås i testet med sugrör/luftslang. Vår utandningsluft innehåller en hel del CO2, och du kommer snabbt se ett färgomslag mot surare. Jag kan sänka pH i kranvattnet ca två hela steg (KH 5-6, pH drygt 8). Med den mängden CO2 är fisken död för längesedan. Sänker jag ca ett helt steg, från 8 till 7, så funkar det helt ok för både fisk och växter.

                              Själv har jag KH 3 som gräns för att använda CO2, men använder jag CO2 överhuvudtaget så gör jag det för växternas skull. Ska man ned runt 4-5 i pH rekommenderar jag att du skippar alla växter utom flytväxter. Du får då använda ex osmosvatten och sura ned det med torv eller liknande. Med stor växtmassa under vattnet kommer du att få grymma pH-svängningar under dygnet beroende på fotosyntesen. Lägg till CO2 där du inte har koll på mängden som ska till (CO2 tabellerna är värdelösa i extremt mjukt/surt vatten plus att din pH-mätare kan flippa, dvs mäta fel) - resultatet blir en jämrans svårkontrollerad soppa där du får ha tur om fisken ens ska överleva. Tänk på att pH-skalan är logaritmisk, det är rätt kraftiga förändringar vi pratar om "bara" mellan pH 7 och pH 8.

                              Med t ex osmosvatten + torv samt enbart flytväxter så kan du få till ett stabilt pH runt 4. Mjukt och surt vatten ÄR svårare än något hårdare vatten och är inget jag egentligen rekommenderar att köra med konstant. Bättre använda det om du vill testa få lek på någon fisk, eller att de redan leker men rommen utvecklas inte. Är du bara intresserad av att kika på fisken, behåll ditt KH på 5 och kör med CO2 för att kapa toppen på pH och få växterna att trivas. Mycket större chans att allt går bra då.

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 October 2011, 17:16.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...