Vad innehåller akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Vad innehåller akvarievatten?

    Tja!

    Har börjat vattna alla mina krukväxter med akvarievatten(alla 2!) och de växer så det knakar! Det blir stora nya blad och växterna ser allmänt välmående ut.

    Och nu funderar jag på att börja vattna mina kryddväxter med akvarievatten också. Är det en dum idé? Riskerar jag att få massa spännande sjukdommar från fiskarna eller...?

    Matar enbart med röda mygg, ärtor, brysselkål, räkor, räkrom, bananflugor. Alltså inget "flingfoder"
    För mig verkar det som en bra idé då det är ett ganska bra och naturligt kretslopp att vattna med "Skitvatten" Men frågan är om man riskerar att bli sjuk av det...

    någon som har en idé?
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Vad jag vet så inehåller akvarium inget som skulle skada nåot på det viset.
    Vattnet innehåller massa näring som ger även mina plantor väldigt fin tillväxt.

    Men att det skulle dra upp några farliga saker i plantorna har jag mkt svårt att tro. I sånna fall skulle det vara kemiska grejer, men då skulle nog inte dina fiska leva så gott dem heller
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Du kan lugnt vattna med ditt akvarievatten!
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Vattna i jorden med det är lugnt, växterna kommer att få nitrat, fosfat och annan näring och växa bra. Däremot bör du nog undvika att blöta ner det du skall äta med akvarievatten, alltså att hälla det direkt över växterna. Inte för att det är nån större risk men det är lite onödigt.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • sting
          • September 2007
          • 481

          #5
          Det låter logiskt att det ska funka! Man använder ju gris/höns/koskit och göder med på åkrarna... Så det borde ju inte vara något problem med att använda fiskbajs heller! Att inte hälla vattnet på kryddväxterna var nog smart det med...

          Men det man är lite orolig för är de röda myggen.... De har visserligen brutits ner i fiskarnas magar så de borde inte vara farligare än typ räkor va??

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Läs om röda mygglarver:

            Kommentar

            • nyxisonline
              • August 2011
              • 28

              #7
              varför har inte jag tänkt på att vattna blommor med akvarievatten?! det är ju hur smart som helst!
              Om man inte frågar får man inget veta.

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                Jag har mängder med gröna krukväxter i mitt hem, vill helst ha så mycket att man får en känsla av "djungel". Jag vattnar ofta med akvarievatten, inbillar mig att det är näringsrikt för växterna. Tycker mig också se grymt resultat.

                Kommentar

                Arbetssätt...