Höja pH-värdet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    #16
    Det ska nog räcka med krossat skal i burk. Ett annat tips är att ta en liten liten skål som man liksom kan trycka ner i gruset så blir det som ett litet kalkbad till sniglarna. Ganska gulligt

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #17
      Lånar tråden lite istället för att starta en ny.
      Jag tänkte skaffa några snäcklekare från tanganyika att ha i ett 60 liters akvarium.
      Enligt forshaga kommuns hemsida ska kranvattnet ligga på 8 i ph och !!0,6!! i dh. Vad kan jag göra för att få upp hårdheten? Äggskal i pumphuset? Kalksten? eller vad kan ni tipsa om?

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #18
        http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-120489.html

        Kolla på denna. Kanske du får några tips

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #19
          Bikarbonat funkar kanoners att höja KH, tanaganyika funkar bra med Bikarb. Har kört så ett antal år nu, snäckisarna leker hela tiden.
          Som mest har ja haft runt 500 st i mitt stora kar.

          Däremot så bildas snäckskal av Kalciumkarbonat. Tyvärr är Kalciumkarbonat svårlösligt i vatten.
          Lättast och billigast oxå för den delen är att beställa hem lite PMDD.
          Dutta i lite MgCl, Cacl och Bikarb.
          Magnesiumet för att tillåta lite Calcium att vara fritt, o sen lite Bikarbonat. O vips kan dina snäckskal växa så att det knakar
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #20
            Hur bra är krossat äggskal i filtret då? Hjälper det något att få lite hårdare vatten? Nu är det ju snack om 60 liter bara, så det borde väl inte behövas jättemycket hokus pokus för att få upp hårdheten? Kanske lite kalksten + äggskal räcker?

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #21
              Har själv 60-liters. Har stoppat äggskal i filtret och krossat i liten skål/burk på botten. Fungerar utmärkt! Mina snäckor har jättefina skal.

              Kommentar

              • SarahE
                • August 2011
                • 199

                #22
                ...och det ser faktiskt inte fult ut heller, promise

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #23
                  Brukar mortla äggskal fint fint och ha i som pulver. Löser sig bättre då med. Som sagt fungerar bra så länge man har ägg hemma

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #24
                    Ursprungligen postat av Grottbert
                    Brukar mortla äggskal fint fint och ha i som pulver. Löser sig bättre då med. Som sagt fungerar bra så länge man har ägg hemma
                    I pumpen eller bara rätt ner i karet?

                    Kommentar

                    • SarahE
                      • August 2011
                      • 199

                      #25
                      Både och funkar! I filtret slipper man ju se det, men mina snäckor gillar att rafsa runt i krosset också så jag kör med båda.

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #26
                        Jag har ett stort hvassnäckskal i räk/snäck burken det ser väl lite så där ut men får fram fina räkor och snäckor . Om man fill kan man gömma den bakom en sten eller bakom några större växter så fårman alla nödvändiga mineral åt snäckorna
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • SarahE
                          • August 2011
                          • 199

                          #27
                          Intressant. Menar du ett helt vanligt snäckskal, typ "sånt som man lyssnar i för att höra havsbrus"-snäckskal? Det kan ju isf se ganska fint ut i karet...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...