Höja pH-värdet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Höja pH-värdet

    Ska få hem några äppelsnäckor i veckan och vill höja pH-värdet något i. Nu ligger det på strax under 7. Är det en bra idé att slänga i en kalk-sköldpadda eller ska jag stoppa lite äggskal i filtret? Tips på hur man snabbt kan buffra upp värdet?

    //Sarah
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Bikarbonat är ett snabbt och billigt alternativ.

    Kommentar

    • SarahE
      • August 2011
      • 199

      #3
      Okej. Sånt man köper i affären, som man bakar med också? Hur mycket ska jag slänga i? Inte skadligt för mina endleryngel? Ger det långsiktig effekt eller måste jag ha i mera kontinuerligt?

      Tack för svar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Bikarbonat är ett snabbt och billigt alternativ.
        fast snäckor vill ju i första hand ha mycket kalk i vattnet - ett högt pH behöver de ju inte direkt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av SarahE
          Ska få hem några äppelsnäckor i veckan och vill höja pH-värdet något i. Nu ligger det på strax under 7. Är det en bra idé att slänga i en kalk-sköldpadda eller ska jag stoppa lite äggskal i filtret? Tips på hur man snabbt kan buffra upp värdet?

          //Sarah
          En kalksköldpadda påverkar minimalt - bättre i så fall att använda en massa äggskal
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Okej, jag har fattat det som att surt vatten kan skada skalet på sikt. Därav min fråga om pH. Jag trodde att tillsätta kalk kunde höja pH också. Så gör man ju i försurade sjöar. Men jag vet att de behöver kalk såklart

            Har fått tipset att stoppa i äggskal inne i själva filterbehållaren samt pulvrisera äggskal och ge till snäckorna som kosttillskott. Låter det som en bra grej? Kommer äggskal i filtret att höja pH?

            Kommentar

            • ekklad
              • February 2011
              • 56

              #7
              lånar tråden lite o frågar om kalket från äggskalen kan vara dåligt/skadligt för discus??

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av SarahE
                Okej, jag har fattat det som att surt vatten kan skada skalet på sikt. Därav min fråga om pH. Jag trodde att tillsätta kalk kunde höja pH också. Så gör man ju i försurade sjöar. Men jag vet att de behöver kalk såklart

                Har fått tipset att stoppa i äggskal inne i själva filterbehållaren samt pulvrisera äggskal och ge till snäckorna som kosttillskott. Låter det som en bra grej? Kommer äggskal i filtret att höja pH?
                Ja kalkskal höjer också pH - dock inte så mycket som bikarbonat gör.
                Krossat äggskal i filterbehållaren är ett bra sätt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ekklad
                  lånar tråden lite o frågar om kalket från äggskalen kan vara dåligt/skadligt för discus??
                  I naturen lever diskus i surt vatten men de allar flesta diskus i handeln idag är ju odlade och de odlas oftast i rätt neutralt vatten ock kalkskal höjer bara pH-värdet till som högst 7,5-7,6 samtidigt som det stabiliserar vattenvärdet.
                  För alla fiskar är det viktigare med stabila vattenvärden än vad det är med optimalt pH. Därför fungerar kalk helt OK till odlade diskus men om man har vildfångade så bör man nog använda något annat system för att stabilisera pH-värdet (t.ex. CO2)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ekklad
                    • February 2011
                    • 56

                    #10
                    ok tack. tanken var mest att lägga i lite skal för äppelsnäckornas skull då ja hört att det är bra för dom

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Hur mycket skal kan behövas per, säg 50L? För att äppelsnäckorna ska vara nöjda?

                      Och om man inte har något runt sitt filter alternativt ett ytterfilter, finns det något annat smidigt ställe att lägga skalen på eller kan man bara smula sönder dom och lägga i dom som dom är? Tänker att det kanske ser rätt skitigt ut pga detta

                      Kommentar

                      • SarahE
                        • August 2011
                        • 199

                        #12
                        Oj glömt kolla denna tråd Jag lägger det i en liiiten glasburk och lägger den till hälften nere i gruset. Ser helt ok ut och snäckorna kryper in där ibland.

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Hm, det verkar ju smidigt men är det verkligen så snyggt

                          Lutar mer och mer åt att jag vill ha äppelsnäckor i det lilla karet på 54L. Äter VÄLDIGT mycket ägg, så äggskal har jag gott om

                          Men hur ofta, mycket och räcker det med äggskalen för att skalen på äppelsnäckorna ska bli bra?

                          Kommentar

                          • SarahE
                            • August 2011
                            • 199

                            #14
                            Alltså det beror ju på om du är extremt petig med inredningen Tyvärr kan jag inte lägga in en bild eftersom jag inte är gold-medlem.

                            Jag har fattat det som att det räcker med det. Mina ser fina ut iaf. Peta ner lite större skalbitar i innerfiltret också, på den sidan som inte syns. Ta skal från två KOKTA ägg. OBS! Dra bort hinnan som sitter på insidan medan skalen är fuktiga. Låt dem ligga och torka ett par dar. Krossa hälften i mortel till så fint smul du kan och resten i innerfiltret. Du kan förresten strö ut smulet i bakkant på karet också så syns det ju inte så mkt om du har lite växter och inredning där.

                            Skalen försvinner inte i första taget så du kommer inte att behöva fylla på på lääänge

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Okej, det med krossade skal låter smidigt, men jag har ingen behållare till mitt innerfilter då jag "moddat" det lite. Så jag får kanske köra med något liknande med skalbitar i något bra och osynligt

                              Edit: Du kan ju alltid lägga upp bilder på tex fuskbugg.se och sen länka hit

                              Kommentar

                              Arbetssätt...