Diskus, något att satsa på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    #16
    Tack =) Jag har inte mätt dom faktiskt men jag skulle tippa att de största rödturkosa är ca 17 cm. De blåturkosa och marlborofiskarna är yngre och mindre.

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #17
      Hur länge har du kört med den uppsättningen?
      2 veckor med diskus. =) Inte mycket att föra statistik på ännu. Måste nämna att jag också är totalt nybörjare med diskus. Annars har jag haft ungefär samma värden över ett halvår, KH har ökat från 3 till 4. Karet är uppstartat i dec 2010 och är inte ens ett år än.

      Det beror ju lite på vad man matar med och hur ung fisken är. Men nåt jag märker ofta nu är att diskus som gått i sällskapskar som ungfisk och som inte matats relativt "hårt" ofta har oproportionerligt stora ögon, sjunkna pannor och andra tecken på att de inte växt som de förtjänat.
      Förut matade jag 1 gång per dag, nu med diskus i matar jag 2-3 ggr per dag. Granulat, svarta mygg, räkmix, artemia och en del röda mygg, det sistnämnda mest för att göra slut på fodret. Försöker också mata lite i taget så de hinner äta upp det innan det sjunker till botten. Jag inbillar mig att det mesta överskottet försvinner med växterna och malajsnäckorna.

      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0233.jpg
Visningar: 2
Storlek: 130,6 KB
ID: 2135782

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #18
        Har du fått alla att komma igång med att äta ordentligt? De ser lite tunna ut.

        Edit: Frågan är till dig Tommy.

        //Roger
        Senast redigerad av lofstrog; 22 September 2011, 18:45.
        Discus for life

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #19
          Tommy. Otroligt vackert akvarium du har! Verkligen fantastiskt!!!

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #20
            Tommy. Otroligt vackert akvarium du har! Verkligen fantastiskt!!!
            Tack tack. Ständigt i tillväxt. Har nyligen planterat nya växter som ska ta sig.

            Har du fått alla att komma igång med att äta ordentligt? De ser lite tunna ut.
            Jag tycker ändå inte att de är undernärda. De äter väldigt bra allihop, inget krångel än så länge, har haft dem i snart 2 veckor, de åt från första dan. Ger dem granulat ungefär 2 ggr per dag och sen nån form av frysfoder, brukar variera. Att de ser "tunna ut" undrar jag lite över... Jag är nybörjare på diskus men av det jag sett och läst verkar det som om diskusfantaster har en idé om att diskus helst ska vara så feta som möjligt, därför matar man med t.e.x. oxhjärta som nästan har en "anabola-effekt". Jag blir lite allergisk mot idén att hålla diskus i rena, kala akvarium med fokus på fisken och inte helheten. Känns som om fisken inte riktigt kan trivas under sådana omständigheter. Men det är ju bara vad jag tror.

            Jag skulle verkligen behöva all tips och hjälp jag kan få. Vad tror du om min uppsättning? Kommer det att fungera? Kunskap kan man läsa sig till, men det mesta tror jag ändå kommer från erfarenhet.

            Kommentar

            • coraxvtl
              • March 2009
              • 139

              #21
              Tommy, helt sanslöst fint akvarium och fina fiskar! Sitter här och gapar som en fågelholk och känner samtidigt att jag aldrig kommer komma i närheten av det du skapat :P Ska ta och följa din tråd

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #22
                Ursprungligen postat av tommy_g
                Jag tycker ändå inte att de är undernärda. De äter väldigt bra allihop, inget krångel än så länge, har haft dem i snart 2 veckor, de åt från första dan. Ger dem granulat ungefär 2 ggr per dag och sen nån form av frysfoder, brukar variera. Att de ser "tunna ut" undrar jag lite över... Jag är nybörjare på diskus men av det jag sett och läst verkar det som om diskusfantaster har en idé om att diskus helst ska vara så feta som möjligt, därför matar man med t.e.x. oxhjärta som nästan har en "anabola-effekt". Jag blir lite allergisk mot idén att hålla diskus i rena, kala akvarium med fokus på fisken och inte helheten. Känns som om fisken inte riktigt kan trivas under sådana omständigheter. Men det är ju bara vad jag tror.

                Jag skulle verkligen behöva all tips och hjälp jag kan få. Vad tror du om min uppsättning? Kommer det att fungera? Kunskap kan man läsa sig till, men det mesta tror jag ändå kommer från erfarenhet.
                Tommy, ditt akvarium är verkligen super snyggt. Inget att klaga på där.

                Svårt att se på din film men din stillbild tyckte jag visade på lite tunna fiskar med något trasiga fenor. Det var det jag som gorde att jag undrade lite över matlusten. Att förbättre hullet samt att fenorna växer sig hela kan du säkert få till med en bra miljö och bra och omväxlande foder. Inte fett foder utan proteinrikt.

                Nu när jag halkade in på foder så kan vi väl ta det där med oxhjärta också. Det råder delade meningar om diskusar överhuvudtaget kan bryta ner animalisk föda från varmblodiga djur. Detta kan jag aldeles för lite om för att uttala mig om.
                Många använder oxhjärta för att få ungdiskus att växa snabbt i storlek och ser då oxhjärta som en källa till protein. Andra foder med högt proteininnehåll som jag själv föredrar är frystorkade australiensiska blackworms.
                Blackworms har också den fördelen att det inte smutsar ner lika mycket som oxhjärta gör.

                Varför håller då en del sina diskusar i helt nakna akvarium? Det är väl i stort sett en sanitär fråga. För att få så hög tillväxt som möjligt så matar man mycket och behöver byta mycket vatten. Om man matar massivt är det också lite opraktiskt med en massa inredning som överblivna matrester kan samlas i och kring. Svårt att städa och risk för att överbliven mat ligger kvar och ruttnar samt att parasiter får fäste.

                Själv kör jag både inrett kar och ett par lekkuber som i stort sett är nakna.

                I inredda kar får man se till att man har stor filtervolym och en bra cirkulation för att hålla god vattenkvalitet. För att ytterligare ligga på den säkra sidan tycker jag också att man ska ha en bra vattenbytesrutin. Sen om det ska bytas en, två eller tre gånger i veckan och om man byter 30% eller 50% varje gång får ens egen situation avgöra. Hellre flera mindre vattenbyte än enstaka stora är min utgångspunkt, allt för att hålla så stabila vattenvärden som möjligt.

                Upps, nu blev det långt och kanske lite osamanhängande. Har säkert missat en del. Finns ju hur mycket som helst som man kan ta upp.

                Tycker du att jag har fel så får du väl ignorera mig annars bollar jag gärna frågor och åsikter kring diskushållning.

                /Roger
                Discus for life

                Kommentar

                • Boss
                  • March 2005
                  • 50

                  #23
                  Ni som undrar hur olika foder funkar för diskusen - kom till diskuschampionatet i Malmö 4-6 november och bl.a. lyssna på föredragen. Ett av dessa med Francesco Denitto handlar om foder till diskusfirren och varför. Andra föredragshållare är Heiko Bleher, Volker Stendker, Tony Tan och Hudson Crizanto.
                  Frystorkade blackworms är ett mycket bra foder, men om man ger för mycket är det vanligt att firrarna spolar annat foder.

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #24
                    Tommy, helt sanslöst fint akvarium och fina fiskar! Sitter här och gapar som en fågelholk och känner samtidigt att jag aldrig kommer komma i närheten av det du skapat :P Ska ta och följa din tråd
                    tackar! Var förresten inte meningen att hi-jack:a din tråd.

                    Roger> Tack för tipsen. Tycker absolut inte du har fel, tvärtom, jag är total newbie med detta och tar tacksamt emot all input jag kan få. Man lär så länge man lever. Om man inte frågar eller undrar så får man heller inget veta.

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #25
                      Ursprungligen postat av tommy_g
                      tackar! Var förresten inte meningen att hi-jack:a din tråd.

                      Roger> Tack för tipsen. Tycker absolut inte du har fel, tvärtom, jag är total newbie med detta och tar tacksamt emot all input jag kan få. Man lär så länge man lever. Om man inte frågar eller undrar så får man heller inget veta.
                      Bra inställning. Jag ställer gärna upp, efter bästa förmåga, om du har nå't du funderar på eller undrar över. Ska kanske ta det i en egen tråd så vi inte sabbar denna helt.

                      //Roger
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #26
                        Ursprungligen postat av Boss
                        Ni som undrar hur olika foder funkar för diskusen - kom till diskuschampionatet i Malmö 4-6 november och bl.a. lyssna på föredragen. Ett av dessa med Francesco Denitto handlar om foder till diskusfirren och varför. Andra föredragshållare är Heiko Bleher, Volker Stendker, Tony Tan och Hudson Crizanto.
                        Frystorkade blackworms är ett mycket bra foder, men om man ger för mycket är det vanligt att firrarna spolar annat foder.
                        Det kommer säkert att bli intressanta föredrag och ett fint championat. Ser verkligen fram emot detta...

                        Kan bara hålla med om att det är lätt att plattisarna blir bortskämda med black worms. Det gäller att försöka variera med lite annat också.

                        //Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • coraxvtl
                          • March 2009
                          • 139

                          #27
                          Ursprungligen postat av tommy_g
                          tackar! Var förresten inte meningen att hi-jack:a din tråd.
                          haha ingen fara! Bara intressant att läsa

                          Kommentar

                          • LLL
                            • July 2009
                            • 328

                            #28
                            Ursprungligen postat av tommy_g
                            Herregud så läckert kar! Du har inte lust att komma över och sätta upp ett liknande här?

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              #29
                              Herregud så läckert kar! Du har inte lust att komma över och sätta upp ett liknande här?
                              Tack. Ja du, det här är inte färdigt än, undrar om det nånsin kommer bli färdigt.... Det är en ganska lång process, jag testar hela tiden för att lära mig, man får ta allt i etapper.

                              Kommentar

                              • stefan.peterson
                                • February 2007
                                • 165

                                #30
                                Vilken variation på maten ? dvs varför just så ??

                                Ursprungligen postat av tommy_g
                                Förut matade jag 1 gång per dag, nu med diskus i matar jag 2-3 ggr per dag. Granulat, svarta mygg, räkmix, artemia och en del röda mygg, det sistnämnda mest för att göra slut på fodret. Försöker också mata lite i taget så de hinner äta upp det innan det sjunker till botten. Jag inbillar mig att det mesta överskottet försvinner med växterna och malajsnäckorna.

                                [ATTACH=CONFIG]47412[/ATTACH]
                                Har kört diskus i mitt 1.000 l i drygt ett år, är/bir mer o mer nöjd och intresserad, men eftersom man alltid vill ge de små rackarna så "god" (dvs så lämplig) mat som möjligt är jag nyfiken på just denna mix. Finns det ngn spec baktanke eller ?? Själv kör jag med granulat och endast röda mygg och det fungerar utmärkt, men jag är som sagt nyfiken på hur det kan bli "optimalt bra". Oxkött känns uteslutet då det är ett växtakvarium.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...