Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....

    Jag har tidigare haft akvarium men det var många år sedan, har aldrig haft något problem tidigare så detta är nytt för mig, jag startade mitt 240 liters akvarium den 16 juli i år, sedan dess har inte ett enda litet alger fått fäste,är det inte något fel då? fiskar har blivit sjuka(columnaris), detta är botat, nu är det så att det har dött rätt många fiskar för mig, både nyinköpta och de som jag haft sedan tidigare, idag testade jag vattnet med följande värden:

    PH 7,5 lite högt kanske?
    GH 7
    Nitrit 0
    KH 4

    Jag ringde en zoobutik och rådfrågade om Ph samt KH värdet, hon gav mig rådet att tillsätta något som heter 7.2 buffert, på burken står följande:

    Är idealiskt för fiskar och växter som föredrar ett neutralt eller svagt alkaliskt PH, waterlife PHbuffert höjer eller sänker PH värdet till 7.2, skadar inte filterbakterier.

    märket är waterlife, kan detta rätta till min obalans i akvariet? Eller jag vet inte vad som är fel då fiskarna inte verkar trivas, de senaste 2 som dog såg inte sjuka ut.
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    #2
    Ingen som vill svara :-)

    Kommentar

    • MsDimitri
      • July 2011
      • 140

      #3
      Ursprungligen postat av camsod
      Eller jag vet inte vad som är fel då fiskarna inte verkar trivas, de senaste 2 som dog såg inte sjuka ut.
      På vilket sett verkar de inte trivas? Du kommer med vääldigt lite info här ..
      Du kan börja med att ta ett nitrit-test och skriva ner mer info om vilka djur du har i karet.

      Kommentar

      • camsod
        • July 2011
        • 57

        #4
        Ursprungligen postat av MsDimitri
        På vilket sett verkar de inte trivas? Du kommer med vääldigt lite info här ..
        Du kan börja med att ta ett nitrit-test och skriva ner mer info om vilka djur du har i karet.
        Det har dött många fiskar sedan jag startade akvariet, vissa har sett sjuka ut, andra inte, jag har testat 2 gånger har ingen nitrit, häromdagen föddes faktiskt 17 st platy yngel, roligt att det inte bara dör fiskar.

        Är det någon här som kan rekommendera easylife FFM? Har fått rekommendationer av flera som tycker att det är jättebra.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Vill du få ut något så är det dags att börja skriva ner info om vad du håller på med och vad du har i ditt kar.

          FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vattenvärdena är OK för 95% av alla fiskar (alla standardarter).
            Du har ju inte angett vilka arter du har så i övrigt är det svårt att säga något.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...