Brunt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Lilja
    • August 2011
    • 5

    Brunt vatten!

    Jag har ett 30 liters akvarium, haft i gång det i två veckor men har först nu köpt fiskar och räkor. Microrasbora erythromicron och körsbärsräkor. Jag passade även på att köpa en mangrove rot som nu gjort vattnet brunt. Är det här farligt för fiskarna och ska ja byta vattnet oftare nu för att få vattnet klart igen?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej, är vattnet klart men tefärgat är det roten som färgar av sig och är helt ofarligt. Byter du 25% vatten en gång i veckan så blir det "bättre" så småningom, men det tar tid...själv tycker jag det är både naturligare och snyggare med lite humusfärgat vatten!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Nej, är vattnet klart men tefärgat är det roten som färgar av sig och är helt ofarligt. Byter du 25% vatten en gång i veckan så blir det "bättre" så småningom, men det tar tid...själv tycker jag det är både naturligare och snyggare med lite humusfärgat vatten!
      Kunde inte sagt det bättre själv .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • dreas
        • August 2005
        • 264

        #4
        Det bruna vattnet är helt ofarligt så länge roten kommer från en lämplig miljö. Eftersom jag antar att du köpt roten i en butik så kan du vara helt lugn. Roten kommer att lakas ur så småningom så du behöver inte gör något mer än dina regelbundna vattenbyten.

        Ett annat tips är att mata försiktigt och mäta nitrithalten i karet. Många affärer säger att man skall låta akvariet stå tomt med vatten och pumpar igång i cirkus 2 veckor. Detta är inte nödvändigt och egentligen helt onödigt eftersom du då inte har några invånare som kan skita ner i karet och få igång hela reningsprocessen. Den processen kommer att komma igång först nu när du har placerat in invånare i karet.

        Alltså, mata försiktigt, mät nitrithalten och köp redan nu om du inte redan har det hemma någon slags filterbakterie/filterstart på burk/flaska. Skulle du få utslag på nitrit så byt lite vatten sådär ca ett par liter om dagen tills det att nitriten börjar jämna ut sig. Det finns jättemycket att läsa om vad gäller nitrifikationsprocessen på Zoopet så jag rekommenderar en läsning om du inte redan har gjort det.

        Om jag inte minns helt fel så är väl räkor mycket känsliga för nitrit så ta det mycket försiktigt med matningen i början. Här kan säkert någon räkmaestro flika in.

        Lycka till och kom ihåg att ha roligt under tiden!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Välkommen till zoopet föresten!
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Har man fiskar som gillar lågt pH så är det bara bra, och som ansjo säger, så ser det naturligare ut, och fiskar som är från områden med svartvatten färgar väl ut bättre om vattnet är lätt tefärgat, och dämpar ljuset. Tvärtemot vad många tycks tro, så är ett soprent akvarium med glasklart vatten inte särskilt naturtroget
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Lite tefärgat tycker jag att det ska vara .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Anna Lilja
                • August 2011
                • 5

                #8
                Tack för de snabba svaren! Jag har redan kollat nitrithalterna och lite andra halter (pH, kH, gH, NO3) med hjälp av sera quick test. Hur pålitligt det är har jag inte en aning om. Vad brukar ni använda när ni testar halterna?

                Kommentar

                • dreas
                  • August 2005
                  • 264

                  #9
                  Generellt kan man säga att quicktesterna inte är särdeles tillförlitliga så jag rekommenderar dropptest. Dessa är dock en hel del dyrare så skall du inköpa någon så satsa på ett nitrittest.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...