påtok på för varmt vatten. Vilka åtgärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    påtok på för varmt vatten. Vilka åtgärden?

    Hej har 2st juwel rio akvarium och har rejäla problem med vatten temperaturen. Förut hade jag ett hederligt vanligt akvarium och då låg tempen på 24-25 grader året om utom dom varmaste dagarna på sommaren då det kunde bli 27. Sålde av det och införskaffade Juwel rio 125 samt 400 och dom ligger nu på 27,2 på morgonen och runt 28,9 på eftermiddagen. På sommaren går båda upp i 30-31 grader. Vad kan felet vara?

    Kan säga att jag har runt 23 grader inomhus och doppvärmaren är utdragen. Finns inga fönster som kan släppa in ljus på akvarierna.

    Har haft funderingar på att montera 2 fläckar i locket en som blåser in och en som blåser ur. Men frågan är vart man kan hitta fukttåliga fläktar? Datorfläktar är ju inte gjorda för att tåla fukt.
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Kontrollera dina pumpar. Jag fick en pump i mitt rio 125 utbytt för den gick väldigt varm, mätte den med en lasermätare. Nu har du jue problem med båda dina kar så sannolikheten för att bägge pumparna skall vara defekta är synnerligen liten men man vet aldrig.

    På sommaren brukar jag köra med en lucka öppen på mitt rio 125, sänker tempen en del. Om inte detta funkar så rikta om pumpen så du får en större ytrörelse. Annars så sänk tempen inomhus till rekommenderade 20 grader.

    Kommentar

    • GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

      #3
      Ursprungligen postat av dreas
      Kontrollera dina pumpar. Jag fick en pump i mitt rio 125 utbytt för den gick väldigt varm, mätte den med en lasermätare. Nu har du jue problem med båda dina kar så sannolikheten för att bägge pumparna skall vara defekta är synnerligen liten men man vet aldrig.

      På sommaren brukar jag köra med en lucka öppen på mitt rio 125, sänker tempen en del. Om inte detta funkar så rikta om pumpen så du får en större ytrörelse. Annars så sänk tempen inomhus till rekommenderade 20 grader.
      Okej ja totalt är det 1 pump i 125an och 2st i 400an. Har testat att låtit luckan vara öppen men utan några vidare resultat. Alla element är avstängda så kan tyvärr inte få ner värmen mer. Brukar dock ha ett fönster öppet så det kommer in lite kalluft. Utblåsen är alla riktade mot ytan. Vad behöver man för att mäta pumparna då?

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Ne nu har jag fått nog med värmen då jag bara får massa alger när det är så varmt samt att mina växter samt fiskar inte gillar det. Så har köpt 4st pc fläktar som ska monteras i locken så dom blåser ut samt in luft.

        Kommentar

        Arbetssätt...