Vilket vattentest ska jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    Vilket vattentest ska jag köpa?

    Jag har blivit med akvarium igen, det var många år sedan sist, nu har jag haft problem med att en hel del fiskar dött, jag tänkte köpa ett test, vad ska jag köpa, går det bra med ett sånt 5 i 1 test, vad är viktigast att kolla? PH och Nitrit?

    Jag måste beställa ett snarast då min akvariehandlare här i trakten hade slut, så kom med tips på vad/var jag ska beställa för test.
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Dropptest, nitrit och ph, kh lär inte skada heller. Det är även dom jag har hemma

    Kommentar

    • camsod
      • July 2011
      • 57

      #3
      Tack, men varifrån beställer du? Vilket märke?

      Kommentar

      • camsod
        • July 2011
        • 57

        #4
        http://www.akvarieshopen.com/vattentester-c-21_37.html

        J
        ag funderar på att beställa här, kan ni tips vilka tester som är bäst ?

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Just jag har seras eftersom det va just detta märke som herkules hade inne. Men tror inte att märket spelar större roll sålänge det är ett dropptest. Däremot kanske vissa märken kan ha olika lätta sätt att se värdet man får fram, men då jag bara testat detta kan jag inte uttala mig om vilket som är bättre/sämre.
          De jag har fungerar iaf, så långt kan jag väl sträcka mig. Det är lite småbökigt att se skillnad på ph-färgerna dock

          Kommentar

          • camsod
            • July 2011
            • 57

            #6
            Är detta ett dropptest?


            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ursprungligen postat av camsod
              Japp det är det

              Kommentar

              • camsod
                • July 2011
                • 57

                #8
                Ok, tack ska du ha :-) då ska jag beställa för att testa ph, nitrit och kh

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ursprungligen postat av camsod
                  Ok, tack ska du ha :-) då ska jag beställa för att testa ph, nitrit och kh
                  Gör så Tänk på att om du fått nitrit så är det pga en anledning. Ta det lugnt och tillsätt inte för mycket mat/fiskar i början!

                  Kommentar

                  • camsod
                    • July 2011
                    • 57

                    #10
                    Nu så har jag beställt detta test http://www.guldfisken.se/beta/catalo...e2932c143a105f

                    Hoppas att det kommer snart så att jag får reda på om något är galet med vattnet.

                    Kommentar

                    • camsod
                      • July 2011
                      • 57

                      #11
                      Ok, om jag har nitrit, måste jag tillsätta något i vattnet då?

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Om du har nitrit så läser du om hur du fixar nitrit, finns gott om frågor och svar med detta. Men att hålla upp med matning är ett steg iaf. Men sök runt på forumet

                        Kommentar

                        • dreas
                          • August 2005
                          • 264

                          #13
                          Jag hade också köpt ett ammonium/ammoniak test då man då kan bättre hålla koll på den biologiska processen i karet. Om man inte mäter någon nitrit så har man förmodligen höga halter av ovanstående NH3/NH4, då nitrifikationsbaseluskerna inte har börjat bryta ner dessa än. Men, det är inte absolut nödvändigt om man inte vill.

                          Det är för övrigt PH som bestämmer huruvida man har ammonium alt ammoniak i vattnet.

                          Mät på och lycka till!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...