Inför start av Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Inför start av Malawikar

    Hej,

    Jag kommer inom kort dra igång ett Malawi kar. Jag tänkte ha väldigt begränsat med växter, bara ett fåtal anubias. Min fråga rör om det lätt blir nitrittopp om man inte har några växter som hjälper till?

    Jag tänkte ha väldigt litet fisk i början. Tacksam för råd.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nja tycker jag inte. tycker inte det är svårare att starta ett malawi kar än ett vanligt. tar man bara det lugnt så får man ingen nitrit.

    Kommentar

    • Grogga
      • August 2011
      • 73

      #3
      Står inför samma situation.
      Jag kommer starta mitt med Easy-Life för att bli kvitt de skadliga ämnena i kranvattnet. Men skall man ha några andra tillsatser? Så som salt, pH höjande eller något annat?

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        En lustig effekt av att jag sålde iväg hela sällskapskaret, var att när alla växterna var borta så såg man ju fiskarna ordentligt. Praktbotiorna som typt gömt sig hela dagarna och i bästa fall kom fram vid matning, stimmade för glatta livet.

        Ser verkligen fram emot ett cleant Malawikar. Det jag är orolig för är om det blir bråk mellan fiskarna. Samt vad jag ska mata med, antar att flingfoder går bort. Blodlarver? Artemia? Småfisk?
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Räkmix, finns recept om du söker på det. Malawi är ju växtätare så andelen ärtor bör väl som jag fattat det vara större.

          Följer din tråd lite då jag precis nu bygger bänk till mitt helt nya 310L som skall vara bostad för Röd rubin, Golden och Bright blue.

          Fint med Malawi!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Jag vill också ha färglada fiskar. Och rimligt sansade i storlek. Det verkar finnas vissa ciklider som blir jättestora. 10-15 cm är lagom tycker jag.

            Jag beeställde en 4800 liters cirkulator igår. Så prylfrosseriet har redan börjat. Härligt!
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              hur stort är karet?

              Jag kör på en cirkpump på 3-5000L och en powerhead på 1500L till mitt 310
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 12 September 2011, 10:19.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #8
                Litet inspiration:


                Pumpen är en Hydor Koralia 4, karet är på 530 liter, 160 cm. Kanske blir för mycket drag?
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Äh, det skall nog mycket till innan de klagar. Jag kommer ju upp i mer än 10* karets volym på bara streamern, sen kommer pumphuvudet till på det. Kommer nog flåsa på ganska bra

                  Sitter de limmade mot rutan på andra sidan kan man kanske gå ner lite i storlek..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    koralia 4 är inga problem. jag har en sån i mitt 250L. har cirk på 3300L där vilket är 13 gånger karets volym. inga fiskar som klagar o sen inte stormigt ut heller.

                    Ser verkligen fram emot ett cleant Malawikar. Det jag är orolig för är om det blir bråk mellan fiskarna. Samt vad jag ska mata med, antar att flingfoder går bort. Blodlarver? Artemia? Småfisk?
                    bråka kommer de göra. men det vill man ju nästan. malawi är väldigt aggro o därför man ska ha rätt många i karet så aggresionera sprids ut på flera. skithäftigt när två hannar flexar mot varan o färgar ut.

                    mata gärna med granulat. finns just för herbivor-ciklider. samt med räkmix. gärna en röd räkmix då de får fiskarnas färger att komma fram bättre. aldrig aldrig nånsin med röda mygglarver!!

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Oki, tack för mattips.
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...