tja nitrit chock och nitrat behöver råd =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    tja nitrit chock och nitrat behöver råd =(

    först byte jag 25 % vatten sen gjorde jag rent mitt ytterfilter och det såg för jävligt ut där i =)
    skura ur det vita och det svarta filtrerna med ljummet vatten.....
    fyllde upp ytterfiltret med kallt vatten och satte i gång grejerna igen all verkade OK... tills jag tog stick test på nitrit och nitrat
    det var sky högt !!!!!

    tillsatte då SERA nitritec och Bactozym min fråga är vad gjorde jag för fel ????

    Ytterfilter är SERA Active 250 liter
    en låda med makaroner två olika sorter filter en tät vit och en skumgummi svart inte alls lika tät.
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Var akvariet i balans innan du rengjorde filtret?

    Sen skall du aldrig rengöra alla filterkuddarna samtidigt och allra minst i ljummet vatten utan gör det i akvarievattnet. Makaronerna behöver man sällan göra rent utan det är filterkuddarna som kan vara tjocka med mojs. Men som sagt, var akvariet i balans innan du gjorde rent filtret?

    Kommentar

    • plusskenford
      • August 2011
      • 252

      #3
      japp det var det i kanon balans
      men det var inget drag i utblåset tappat flöde rejält det var derför jag gjorde en rengörning...


      fan hoppas inte alla mina malawisar dör nu fan fan fan fan

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag har gjort samma sak, bombade som fan med nitrivec och alla individer överlevde. Kollade om man kunde bränna i för mycket, fick ett sökresultat som sade att man inte kunde göra det så jag tippade i massor, flera dagar i rad..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • plusskenford
          • August 2011
          • 252

          #5
          jasså är det lungt alltså ?

          jag har häft i 20 ml per hundra liter vatten nu.....
          har 350 liter kar

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Jag gick efter denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=67196

            L
            äste orden, det är bakterier, de borde inte gå att överdosera. Då så körde jag bara. Man bygger ju upp en balans som egentligen inte finns, det blir enligt många ett skört system. Min logiska fråga är ju vad man gör annars? inget vatten från något annat kar? Filtergegga från andra kar är bra som fan, ingen vän som kan undanvara lite?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • plusskenford
              • August 2011
              • 252

              #7
              tyvärr ensam med min hobby !

              kom hem efter jobbet fiskarna är pigga som fan tigger mat allt verkar helt ok dimma i karet efter gårdagens nitritec....
              gjorde ett test fortfarande hög nitrit och nitrat väldigt konstigt ???

              jag gjorde ett vattten byte igen och i med nitritec allt verkar ju bra men när i helvete sjunker detta då ??

              fan min pacemaker klarar inte mer =)

              tycker det är jobbigt många av mina malawisar har ju lekt och det har blivit massor avc yngel så det är ju tråkigt som fan om det skulle gå åt helvete !!!!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Det ordnar sig, fortsätt med att byta vatten, det som är synd är att man skiter sig lite i näven med vattenbyten. Bakterierna får liksom inget fäste.

                Lite salt i baljan hindrar nitriten från att skada fisken sägs det, gör en sökning på nitrit och salt så hittar du info. Kom ihåg att det är fisken som skall må dåligt, inte testerna. Mår de bra och äter som vanligt så är det ju lugnt för stunden, arbeta på bara Snåla lite med maten kan vara ett bra tips också. Det råds man ju alltid att göra i början.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • plusskenford
                  • August 2011
                  • 252

                  #9
                  hur mycket salt i 350 liters kar ??
                  första gången hade jag i 2 dl vid ny starten... men har väl byt ut allt vatten vid detta laget...

                  har inte matat på över ett dygn ska jag låta dom svälta lite nu i 2-3 dagar ?

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Jag har aldrig provat salt i på det sättet, sök så hittar du. Mata så lite som möjligt i alla fall, det hjälper lite. Vart bor du? hade du vart värmlänning kunde du ha fått lite mulm av mig.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Nitrevec kan lämna efter sig lite dimma i karet som sen ska gå över. Nitrit försvinner inte bara så där. Tar några dagar för det att försvinna så mät igen im 3 dagar så ska det ha gått ner lite. Mata lite tycker att du kan göra men gör det lite och byt lite vatten varje dag nu i 3 dagar.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Jag vill även berätta att det finns folk som säger att man kan tippa ut vatten tills man ser att värdet går ner. De har ersatt med kranvatten på en gång. 50% har jag läst, sen små varje dag tills det är ok. Sen bomba med nitrivec..
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • plusskenford
                          • August 2011
                          • 252

                          #13
                          ok ska göra detta och hålla er uppdaterade =)

                          undrar en sak till mitt pH sjunker som fan nu när jag byter så mycket vatten... har ju malawi och dom vill ju ha högt ph men nu ligger det på 6.8 ungfär.... kan man lägga i bikarbonat nu när akvariet är i chock??

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            det hjälper nog inte när du dumpar vattnet du blandar det i. Ett vattenbyte räcker ofta inte, det här blir nog rätt meckigt.

                            Ju mer man kan stabilisera värdena under tiden, desto bättre lär det vara. Skicka ett pm till Hannesc, han är liksom malawiexperten.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • plusskenford
                              • August 2011
                              • 252

                              #15
                              skickat ett mess til han nu om hela historien.....

                              helvete bara för att jag gjorde världens tabbe med rengörningen fy fan =(

                              tackar för all hjälp skit snällt jag hör av mig i morgon om dom lever =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...