Vattenberedning dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • seekaboo
    • August 2011
    • 5

    Vattenberedning dosering

    Jag använder easy-life för att bereda vattnet men har inte fattat riktigt doseringen.Ska man dosera för hela akvarievolymen eller för mängden tillsatt vattenvolym? Brukar tömma ut vattnet tillsätta easy-life direkt i akvariumet och sedan fylla direkt från kran. Vill inte ha svar från folk som säger att det inte behövs vattenberedning.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    varför vill du inte ha svar från folk som inte tycker det behövs?

    jag använder bara när jag startar ett kar. en brukar jag inte använda det mer. kanske nångång o då doserar jag efter karets volym

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Det här med att man inte kan tillsätta andra grejer innan vattnet blivit klart igen efter att man haft i Easy-Life. När har ni då i det, i samband med vattenbyten? För det kan ju finnas andra saker man vill ha i Men är detta något man väldigt gärna vill ha i just i samband med vattenbyten?

      Vi säger att man göder med PMDD också, kommer det slå ut något ur PMDD tex?

      Kommentar

      • seekaboo
        • August 2011
        • 5

        #4
        Ok jag ändrar mig lite då,bor i göteborg,behöver jag vattenberedning? Tänker bara på fiskarnas bästa

        Kommentar

        • seekaboo
          • August 2011
          • 5

          #5
          Det känns lite konstigt när man beräknar för hela akvarievolymen, för då tillsätter ju man lika mycket medel om jag byter 10 liter vatten som 100 liter ?

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Jag har den liggandes hemma, men det står inte på? Är inte helt hundra men har för mig att det står att man ska tillsätta det för vattnet man stoppar i akvariet. Att Hannesc gör som han gör beror nog isf på att han inte har i det varje gång han byter vatten.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              true

              Kommentar

              • Gur4m1
                • June 2011
                • 96

                #8
                ör det första är det svårt att "överdosera" så att det blir "farligt". Så om du har 150 liter men vattnet är runt 110--120 så blir det inget "farligt" av att tillsätta för 150 liter. Sen är det som sagt viktigast vid uppstart- inte så viktigt vid små vattenbyten om man inte har nybytta rör, gamla kopparrör, rör som avlagrar sig med rost osv. osv.

                Står på min tex 1 ml per 10 liter" när man startar upp- sedan halveras det inför vattenbytet.
                Sen brukar ja slänga i vattenberedningen vid vattenbytet- och vänta en dag tills jag sätter i flytande gödning som tex PMDD.
                Nothing fancy, no tricks...

                Kommentar

                • dreas
                  • August 2005
                  • 264

                  #9
                  Jag blir lite trött på att vissa säger att vattenberedningsmedel är totalt onödvändigt. I mina kar (Malmö) märker jag en stor skillnad på om jag använder detta medel eller inte. Låt mig berätta:

                  Precis när jag flyttat till Malmö så använde jag ett medel av märket Aquasafe. Jag tömde önskvärd volym vatten och ersatte detta med nytt kranvatten (temp 24¤). Därefter doserade jag Aquasafe enligt den nya vattenvolymen. Kort därefter stod flera av mina fiskar och andades vid vattenytan. Detta fenomen hade jag aldrig varit med om tidigare vid vattenbyte utan då endast i samband med nitrit/nitrat osv. Efter 4 vattenbytet gick jag till min lokala fiskhandlare och frågade kring detta fenomen. Han frågade då om jag använde något vattenberedningsmedel vilket jag berättade för honom att jag gjorde. Han frågade då om märket och hur gammalt det var. Jag sa att det var Aquasafe och flaskan var väl ett år gammal. Därefter frågade han mig om jag tidigare hade haft akvarium, vilket jag hade haft när jag bodde i Umeå. Då berättade han för mig att i Malmö tillsätter man Kloramid till vattnet vilket de inte gör i Umeå och att jag skulle kolla på min flaska Aquasafe om det var den nya varianten som också binder Kloramid.

                  Väl hemma kolla jag min flaska och där stod inget om Kloramid. Inför det näst kommande vattenbytet köpte jag en ny flaska som då också skulle ta Kloramid. Gjorde som jag brukade men fiskarna stod fortfarande och flämta vid vattenbytet. Återigen frågade jag min fiskhandlare varför och han frågade hur jag gjorde mina vattenbyten. Jag förklarade för honom hur jag gjorde (läs ovan) och han sa då åt mig att dosera i vattnet i karet innan du häller i det nya vattnet i akvariet.

                  Jag gick hem, tömde karet. Spola upp en spann med vatten, doserade medlet i denna spann och hällde det i karet. Därefter fyllde jag karet med en vattenslang. Inga fiskar stod vid ytan längre och andades luft och det har aldrig hänt därefter heller.

                  Alltså, vattenberedningsmedel är nödvändigt beroende på vad för vatten du har i dina ledningar och av mitt exempel att döma är det också viktigt på vilket sätt man doserar vattnet.

                  Så, kolla dina vattenvärden och använd om du behöver det. Studera dina fiskar och välj själv.

                  Att direkt generellt avfärda detta medel som icke nödvändigt är bara trams.

                  Lycka till!

                  Kommentar

                  • Gur4m1
                    • June 2011
                    • 96

                    #10
                    De som inte använder det gör väl det just för att deras vatten inte kräver det. Det är ens eget ansvar (och inte speciellt svårt) att ta reda på hur bra ens vatten är. Tex en som har egen brunn behöver ju inte dessa medel (möjligen om det innehåller metaller) eller som jag- bor i Linköping och här fungerar det fint, men är osäker på om de använder klor-grejset Mina fiskar och snäckor tål iallafall byten utan beredningsmedel. Eftersom många fått för sig att detta är ett måste så finns det såklart folk som förepsråkar motsatsen- då det ändå blir en nätt summa om man ska tillsätta detta vid varje byte på ett större kar.

                    Sen måste man självklart göra som du gjorde- agera efter egna iaktagelser, vett och förnuft. Något som fungerar för att ta bort klor från vattnet är aktivt kolfilter. Mitt reningsverk renar med klor men jag har inga problem med mina vattenvärden. Däremot kan man känna på doften på vattnet att de ibland behövt använda mer klor- tex tidigt på våren upplever jag. Har du själv tagit kontakt med ditt vattenreningsverk eller läst på deras sida om vad de tillsätter i vattnet.

                    Då oroar jag mig mer för koppar.
                    Nothing fancy, no tricks...

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13130

                      #11
                      Ursprungligen postat av seekaboo
                      Jag använder easy-life för att bereda vattnet men har inte fattat riktigt doseringen.Ska man dosera för hela akvarievolymen eller för mängden tillsatt vattenvolym? Brukar tömma ut vattnet tillsätta easy-life direkt i akvariumet och sedan fylla direkt från kran. Vill inte ha svar från folk som säger att det inte behövs vattenberedning.
                      Du ska dosera endast för den mängd vatten du byter och helst ska du bereda vattnet innan du fyller det i karet men om du använder slang vid byte så får du kompromissa och hälla det direkt i karet!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Ett billigare alternativ är att använda kolfilter, det kostar ca 250 kr i inköp, det tar kloramin och en massa annan skräp som finns i vattnet, eftersom man filtrerar vattnet genom kolet när man byter vatten.Janne


                        malawi.forum24.se

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #13
                          Ja kopparn är svår att få bort, men jag har läst en massa inlägg om att alla skyller på kopparn, men i dom flesta fall är det inte kopparn som är boven, det är kloramin. så dom som har skrivit att det har varit koppar, har inga problem efter dom har kopplat på ett kolfilter.Janne

                          malawi.forum24.se

                          Kommentar

                          • hult87
                            • February 2010
                            • 1287

                            #14
                            vart får man tag på ett sådant kolfilter?

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              • October 2006
                              • 504

                              #15
                              Claes olsson, så här ser mitt ut med nito snabbkopplingar.Janne


                              malawi.forum24.se
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...