Envist Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    Envist Nitrit

    Mitt nitritvärde ligger på 0,3 så nu slängde jag i Nitrit Killer, dock i lite lägre dos än den angivna för högre nitrit. Varför får jag inte ner det? Växtantal kontra fiskantal eller? Få se nu om det blir ändring när fiskbeståndet är annorlunda. Har 4 Scalarer, 30-tal tetror, två ancistrus, 5 Botior, två Corydoras (köper tre till idag). Karet är på 350 l. En del växter i halva karet.http://i133.photobucket.com/albums/q...l/IMG_0045.jpg
    350 l
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    Får man fråga hur länge karet varit igång, resp hur länge du haft nitritproblemet?
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • Anki L
      • August 2011
      • 606

      #3
      Sen juli...har legat på den nivån hela tiden. Vill ha det till 0. Fick en nitritchock i det förra karet så jag startade ett nytt men det vill inte hamna på 0.
      350 l

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Mängden fisk ska nog inte vara någr problem, och mängden växter påverkar inte nitrit. Skulle kunna vara för litet filter, om inte det, prova att ha i bakteriekultur istället för medel som tar bort nitrit. Om du "plockar bort" nitriten finns det ju inget för de bakterierna att äta av, och då växer inte bakteriefloran till sig. Nu tror jag inte det är det som är problemet eftersom du haft nitriten så länge, men bakteriekultur kan ge filtret lite hjälp på traven. Om filtret däremot är för litet för karet så finns det inte tillräckligt stor yta för bakterierna att fästa på.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          #5
          Jag har ett filter som går utefter hela långsidan bakom bakgrunden.
          Fiskarna mår ju bra och leker så jag får väl se tiden an. Nitrit tar ju tid att få bort men jag vill inte vänta. *suck*
          350 l

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            #6
            Kan inte se något fel faktiskt, inte mer än det otroligt osannolika att du inte skulle ha tillräckligt med bakterier efter så lång tid. Skulle själv prova bakteriekultur, eller än bättre, filterslam från ett annat kar (om du har det).
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #7
              Har inget annat kar men jag får nog se tiden an antar jag. Men i Nitrit Killer finns det väl bakterier fattade jag som eller? Kanske de även tar de goda bakterierna- dom antibiotika för oss. Äsch...får väl vänta.
              350 l

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Vad mäter du nitriten med, och hur gammalt är testet? Jag misstänker lite att det är testet som är felaktigt....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  huvudet på spiken! Testet gick ut i juni!!!! Är det tokigt nu att jag använt Nitrit Killer? Jag ska nog köpa stickor...
                  350 l

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Nejdå, men lägg hellre pengarna på ett vätsketest istället för teststickorna som har en mycket högre felmarginal.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Anki L
                      • August 2011
                      • 606

                      #11
                      Köpte stickor nu och väntar med att köpa test tills det behövs. Alla mår finfint nu och stickan visar 0. Surt med tanke på att jag köpte testet i Juli. Alltså ett gammalt test. Får väl skylla mig själv eftersom jag aldrig kollade.
                      350 l

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Men ändå gott att det inte visade något!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Anki L
                          • August 2011
                          • 606

                          #13
                          Ja nu blev jag glad. Har tyckt att det är konstigt att jag inte ska ha fått ner det sen Juli och fiskarna leker och mår bra. Det var som att det fastnat på 0,3, först i det gamla akvariet (där nitrittoppen kom) sen i detta uppstartade i augusti. Pust och stön. Tack ansjo för att du fick mig att kunna släppa detta.
                          350 l

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            !
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13127

                              #15
                              Ursprungligen postat av Avions
                              Köpte stickor nu och väntar med att köpa test tills det behövs. Alla mår finfint nu och stickan visar 0. Surt med tanke på att jag köpte testet i Juli. Alltså ett gammalt test. Får väl skylla mig själv eftersom jag aldrig kollade.
                              Bara för att kolla om testet funkar kan du Kolla om testet visar nitrit även på kranvattnet
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...