EC (ppm)-mätare vad mäter man förnågot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    EC (ppm)-mätare vad mäter man förnågot?

    EC (ppm)-mätare och undrar vad man mäter med en sån mätare, är det bakterier eller är det något annat hoppas ni förstår min fråga
    Tänkte främst på att det stod att man kunnde mäta kranvattnet med den
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • khedlund
    • December 2005
    • 63

    #2
    Googla, så får du svaret, men kortfattat kan man säga att man mäter vattnets ledningsförmåga.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      googlade på det innan och hittade att man kunde mäta kaffe dricksvatten akvarievatten och så vidare därför undrade jag om det var bakterier eller vad det var, varför mäter man ledningsförmågan,(nu känner jag mig jättedum)
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Så här stod det Denna digitala penna ec-mätare är idealisk för användning i följande situationer: dricksvatten vattenfilter hydroponics akvarier mat & kaffe pooler & spa mm
        Vad är det man kollar egentligen?

        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Jag brukar kalla en sån för konduktivitetsmätare. Den mäter hur lätt vattnet leder elektrisk ström vilket i sin tur beror på hur mycket salter som är löst i vattnet. Grovt så är det alltså en salthaltsmätare, det är inte riktigt så enkelt men nåt däråt i alla fall.

          Såna där kan man ha till att kolla hur förorenat sjövatten och liknande är. Det kan också vara väldigt nyttigt i växthusodling för att kolla hur mycket gödning man har i vattnet. För akvarier så kan väl det man mäter med en sån här säga nåt men det finns annat och viktigare som man definitivt bör lägga pengar och energi på innan man köper kondutivitetsmätare, pH, KH, nitrat t ex, det kommer då i alla fall enligt min mening långt långt före.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Tackar för svaren, det jag tänkte på mest i första hand var om det var för bakterier i dricksvattnet eller hur förorenat det är, men det har nog inget med det att göra då, det var någon som sålde en sån och en ph mätare så därför så frågade jag, vi ska ju sätta in uv filter till dricksvattnet och tänkte om man kunde kolla skillnaden på om vattnet blev bättre.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...