Högt pH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bongobob
    • September 2011
    • 2

    Högt pH-värde

    Hej ny här första inlägget!
    Har efter 20 års uppehåll återupptagit min gamla tonårshobby och införskaffat ett Juwel Rio 240.
    Min plan är att ha Malawiciklider.

    Har därför vit korallsand i botten, när jag fyllde med vatten inredde jag med två medelstora stenar med gömställen. Också en Back to Nature-bakgrund som jag även döljer filterhuset med.
    Några ormbunksväxter har jag också planterat.
    Haft i vattenberedningsmedel och dagen efter nitriväck.

    Efter att det varit igång ca 5 dagar köpte jag två ancistrusmalar (hone+hane) som verkar trivas bra, är hyfsat aktiva ändå på dagarna och mycket trevliga. Matar dom med algtabletter, algproduktionen är ju inte igång än...
    Barnen har döpt dom till Leo och Sara

    Men så till mitt problem. Mätte idag pH och nitritvärde:
    Nitrit: under 0,5 g vilket verkar ok?
    pH: 8,5-9 verkar för högt för att malarna ska trivas optimalt? Vet att Malawiciklider trivs runt 8 väl?

    Vad kan jag göra för att få ner värdet på naturlig väg? Köpa en rot? Men det kanske sänker värdet för mycket?

    Ha det gott hoppas på trevliga diskussioner framöver och sugen på att lära mig detta ordentligt!
    Senast redigerad av Bongobob; 06 September 2011, 13:40.
    Juwel Rio 240 liter
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Korallsanden buffrar nog pH ordentligt. En eller flera rötter hjälper knappast. Jag skulle nog inte bekymrat mig så mycket om pH-värdet. det är ju trots allt malawi som skall vara i karet. Sen kommer ev. pH sjunka en aning när karet varit i drift ett tag.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kalksand ger ett pH på 7.5 - 7.7, det är vad du har eller inom en snar framtid får, ditt pH test visar fel. Jo, jag lovar. På allvar.

      Det blir så pga hur bikarbonatsystemet i vattnet fungerar i samverkan med kalksten (OK, teoretiskt kan kalksten höja till 8.3, men reaktionen går långsammare ju närmare 8.3 man kommer, och i verkligheten får du jämvikt vid 7.5 - 7.7).

      Eftersom du inrett med kalk kan du hädanefter glömma pH: det blir 7.5 - 7.7, vilket är perfekt för malawi och helt OK för ancistrus.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Bongobob
        • September 2011
        • 2

        #4
        Ja jag använder Sera´s pH-test med en liten kyvett och reagens. Färgskalan man ska jämföra med är i typ 6-7 steg. Inte lätt att se om den visar 7, 8 eller 9 på färgskalan
        Känner mig rätt lugn och ska ta det lugn nu och planera mitt första ciklid-inköp som väl blir om en vecka typ... ska försöka hålla mig.

        Finns det mer exakta pH-mätare?
        Juwel Rio 240 liter

        Kommentar

        Arbetssätt...