dimma i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    #16
    aqua crystal water är väl bra på ta bort infusorier eller har jag fel ??

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #17
      Ursprungligen postat av plusskenford
      aqua crystal water är väl bra på ta bort infusorier eller har jag fel ??
      Flockningsmedel likt Aqua Crystal Water eller JBL Clear All kan funka ifall man har tur. Kan definitivt vara värt att prova. Drar man samtidigt ner på belysningstiden så har det kanske större effekt.

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #18
        Tack för svaret, vad finns det mer för medel än aqua crystal water eller JBL Clear All jag vill ringa runt och kolla så dom har det innan jag testar!

        Kommentar

        • mickeomarre
          • August 2011
          • 2

          #19
          Tja
          Jag har samma problem, nu gäller operation mörkläggning!
          Har någon av er provat vitaprick-medicin mot infusorier? Jag har hört att det funkar och det låter rimligt!

          Kommentar

          • eliyao
            • April 2011
            • 558

            #20
            allt löste sig för mig, det jag förstår nu är att jag har haft en för dålig filtrering och det är därför det har fått dessa infusorier.

            Det jag gjorde va att Byta filtrering till något som är mycket mycket bättre än jag hade tidigare och att jag använde API ACCU CLEAR som är något i samma stil som aqua crystal water eller JBL Clear. Jag kan säga att så klart som det är nu har det aldrig varit. Som jag förstår det så får man infusorier av för dålig filtrering dvs att något ligger och ruttnar.

            Kommentar

            • mickeomarre
              • August 2011
              • 2

              #21
              I mitt fall så är det inte pumpen den är grymt överdimensionerad eftersom jag har Malawi. jag tror att det får bli ett besök till den lokala djuraffären och köpa lite "clear"-medel. fuskvägen är oftast den lättaste!

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #22
                ja allså det fungerade för mig, vet ju inte om det va det jag hade men ja tycker du ska pröva det innan du kör med mörker

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #23
                  Ursprungligen postat av eliyao
                  allt löste sig för mig, det jag förstår nu är att jag har haft en för dålig filtrering och det är därför det har fått dessa infusorier.

                  Det jag gjorde va att Byta filtrering till något som är mycket mycket bättre än jag hade tidigare och att jag använde API ACCU CLEAR som är något i samma stil som aqua crystal water eller JBL Clear. Jag kan säga att så klart som det är nu har det aldrig varit. Som jag förstår det så får man infusorier av för dålig filtrering dvs att något ligger och ruttnar.
                  Infusorier precis som grönvatten uppträder ofta när det blivit "obalans" i karet. Dom gånger jag fått infusorier har det varit när jag "rört och stört" för mycket, och/eller vid ett större vattenbyte eller rengöring av filter.
                  Något som alltså skapat obalans genom att "för mycket nyttobakterier gått förlorade".
                  Oftast verkar också nyuppsatta akvarier vara mer drabbade.
                  Så att det skulle bero på dåligt filter eller att något ligger och ruttnar kan jag inte riktigt hålla med om. Snarare verkar problemet dyka upp när det är för sterilt, och den nödvändiga bakteriefloran inte etablerat sig.

                  Kommentar

                  • eliyao
                    • April 2011
                    • 558

                    #24
                    Jag hade defensivt obalans med mitt gamla filter men nu har jag ju bytt så det är löst hoppas jag

                    Kommentar

                    • plusskenford
                      • August 2011
                      • 252

                      #25
                      gött attt det löste sig =)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...