För varmt vatten men fattar inte varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #16
    Ursprungligen postat av erikthur
    Drosslarna är bara heta när dom är på. Men vatten magasinerar värme ganska bra.
    Jag vet inte riktigt vad drosslar är så jag vet inte riktigt hur heta de är...


    Ursprungligen postat av ansjo
    Vad har du för innetemp i lägenheten?
    Just nu 21 (har dörren öppen) och i morse 22 som det står i TS.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Sorry, jag läste det som att tempen på karet står på 22...
      Jag skulle tippa på att det dels är ljuset som ger den extra värmen, och även ditt innerfilter är delaktig. Prova en sak i taget, ha pumpen avstängd ett dygn och se vad som händer och sedan ljuset avstängt. Och är det inte någon av dessa vore jag ganska förvånad....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Sorry, jag läste det som att tempen på karet står på 22...
        Jag skulle tippa på att det dels är ljuset som ger den extra värmen, och även ditt innerfilter är delaktig. Prova en sak i taget, ha pumpen avstängd ett dygn och se vad som händer och sedan ljuset avstängt. Och är det inte någon av dessa vore jag ganska förvånad....


        inte för att jag är någon expert......men är det en bra idé att stänga pumpen ett helt dygn....???????????


        isf skulle jag tagit ur pumpen ur karet och låtit den snurra i en balja med vatten under det dygnet....




        vad är det för lysrör ??

        en del blir klart varmare än andra.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #19
          När jag mätte temperaturen idag hade ljuset varit avslaget över 12 h - är det verkligen lysrören då? De har nu varit på 4,5 h och temperaturen har inte ändrats.

          Så innerfiltret alltså? Har aldrig varit med om ett innerfilter som påverkar temperaturen tidigare (vad jag vet). Jag kan iofs prova att låta det gå externt i nån balja och se om tempen förändras - hur länge ska jag göra det i så fall innan jag ser nån tempskillnad?

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #20
            Ursprungligen postat av Kensa
            inte för att jag är någon expert......men är det en bra idé att stänga pumpen ett helt dygn....???????????


            isf skulle jag tagit ur pumpen ur karet och låtit den snurra i en balja med vatten under det dygnet....




            vad är det för lysrör ??

            en del blir klart varmare än andra.



            .
            2 st T8 30 w Aquarell är det. Men de hade som sagt var varit avstängda över 12 timmar.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              hur har du stängt av doppisen ?



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #22
                Ursprungligen postat av Kensa
                hur har du stängt av doppisen ?



                .
                Jupp, (kontakten är inte i).

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  då skulle jag tippa på att det är en kombo av ljus och pump.

                  ha ljuset av i 2 dygn.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    då skulle jag tippa på att det är en kombo av ljus och pump.

                    ha ljuset av i 2 dygn.
                    Men oj. Stänga av ljuset i två dygn är ju varken bra för växter eller invånare? Är det ljuset så får jag leva med temperaturhöjningen. Grannen har också samma - samma literantal, samma watt lysrör men med täckglas i locket och hennes håller sig på under 24 om hon inte har doppvärmare. Får inte ihop varför just mina lysrör skulle värma upp vattnet så förbannat (framför allt inte under de släckta 14 h/dygn.

                    Men tack för alla svar, det verkar som att jag får felsöka med filter och lysrör helt enkelt.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #25
                      Innerfilter är ju det som påverkar temperaturen mest i och med att all tillförd energi hamnar i akvariet som värme. Å andra sidan borde inte den måttliga effekten höja temperaturen så mycket, det kan ju vara fel på nåt. Gör du som de säger här, ryck ur sladden till en sak i taget och se vad som händer. I och med att du har både ytter och innerfilter så kan det inte göra nåt om endera står still ett par dar, gör rent det innan du startar igen bara. Att låta ljuset vara släckt ett par dar är inte heller nån katastrof, en metod att bekämpa alger är faktiskt total mörkläggning och så radikalt är det ju inte det du kan behöva göra. Se till att inte bara knäppa av med strömbrytare bara, dra ur sladden så att det du vill testa för verkligen är definitivt strömlöst.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • ekklad
                        • February 2011
                        • 56

                        #26
                        samma här karet ligger konstant 2-3 grader över rumstempen utan att värmaren är igång. men antar att de beror på lysrören som blir rätt varma och ligger 3 cm från ytan men täckglaset imellan

                        Kommentar

                        Arbetssätt...