Norrvatten Kloramin Vattenberedningsmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Norrvatten Kloramin Vattenberedningsmedel

    Norrvatten förser kommunerna: Danderyd, Järfälla, Knivsta, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker med vatten. Tydligen så tillsätter de kloramin i vattnet, om än förhållandevis lite enligt dom själva.

    Nu till min fråga: Ni som bor i dessa kommuner använder ni vattenberedningsmedel vid vattenbyten?

    Jag har gjort det fram tills nu, mest pga att det är kanske bra i fall att ...
    Men nu när jag snart har 6 st akvarier igång och kommer att göra vattenbyten på cirka 400-450 liter i veckan, så börjar jag undra om det verkligen är nödvändigt med vattenberedningsmedel. Visst det kostar pengar, men det är det värt om fiskarna mår bättre av det, men om det helt saknar betydelse så kastar man mer eller mindre 100 spänn i vattnet varje vecka.

    Under en månad tillsatte jag inget vattenberedningsmedel i 840 liters karet vid vattenbyten, och under den tiden dog några fiskar tillsynes utan förklaring. Det kan givetvis bero på något helt annat än kloramin.

    Jag har fram tills nu gjort vattenbyten på cirka 20 % (har ingen stor fiskbelastning i akvarierna och använder relativt sparsamt med gödning). Jag kommer däremot att börja göda växterna mer nu och kommer då att göra vattenbyten på cirka 25 % i veckan.
    //Stefan Lindgren
Arbetssätt...