Kan alger på strukturbakgrund försvinna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Kan alger på strukturbakgrund försvinna?

    Jag fick för mig att algerna på bakgrunden börjat försvinna litet grann. Kan det vara möjligt? Sitter inte de som havstulpaner på en båtbotten?

    Helt klart är att där jag skrubbade med diskborste för några veckor sedan är det i det närmaste originalton på bakgrunden, endast antydan till grönton. Osäker på ej rörda delar, men det ser ut som att de tunnats ut något också. Karet börjar närma sig halvåret igång.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    Har du bra balans i karet bör det flesta av algerna dö av.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Oki. Jo det ser bra ut. Klart och fint vatten, inga tofsalger vad jag kan se, fiskarna verka lugna ochh tillfreds. Hoppas det kan hålla sig så här nu.

      Detta med balans är något jag funderat över. Jag fick några malar av en tjej som hade vad jag bedömde som ruggig balans i sitt kar. Även om det var överbefolkat med fisk så var vattnet kristallklart och växterna prunkade. Hon använde knappt någon växtnäring heller (långt ifrån pmdd gödning).

      Kan någon förklara vad balans är för något? Är det som ett lyft när hela ekosystemet hamnar i harmoni?
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Ursprungligen postat av Kapten Zoom
        Kan någon förklara vad balans är för något? Är det som ett lyft när hela ekosystemet hamnar i harmoni?
        Kort sagt, ja. Balans är nog snarare svårare med näring så som PMDD, för att få balans med näring måste man ha en hel det växter som frodas och mår bra, och därmed tar upp all näringen. Fördelen med näring är bara att det blir jäkligt snyggt.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        Arbetssätt...