Temp vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    Temp vid vattenbyte

    Hur gör ni vid vattenbyte? Tar ni kallt vatten eller något ljummet? Har hört att det inte är bra med ljummet vatten. Tips?
    350 l
  • zeke66
    • November 2005
    • 257

    #2
    Beror på vad du ha för fiskar.
    Till mitt mal akvarium med känsliga malar kör jag samma temp på nya vattnet som i karet.
    Men till tropheus sänker jag det ett par grader.
    Stercus accidit

    450L med Tropheus Ilangi
    350L Växt och mal akvarium

    Kommentar

    • Anki L
      • August 2011
      • 606

      #3
      Jag har praktbotior, malar, scalarer och platys. Karet är på ca 350l.
      350 l

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag kör rätt kallt. inte kallaste men ändå rätt kallt. kan stimulera lek då det simulerar regnväder.

        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          #5
          Ah, tack.
          350 l

          Kommentar

          • linusthaman
            • April 2011
            • 46

            #6
            mitt kar håller 28-29 grader
            fyller på med mellan kallt vatten bakom BTN så vattnet blandar sig och syresätter vattnet för bakterierna efter ett delvattenbyte så brukar karet vara nere på 24-26 grader(det sista vattnet kör jag med vattenkanna så det "regnar"(byter 1/3 vatten en gng i veckan)
            äppelsniglarna parar sig, och all fisk färgar ut ordentligt
            riktigt häftigt

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Men om man kör med tex fjärislciklider som inte tål snabba förändringar i temperaturen, hur gör man då? Låter man hinkarna stå under natten eller nåt?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                man låter det inte bli för stora temp förändringar. bar att det går ner nån grad eller tre. jag har dvärgciklider o det funkar hur bra som helst. de leker o mår kanon.

                spannar har jag inte sprungit med på 10 år. slang till badrummet för att tömma, o sen kopplar man bara på den på duschkranen o fyller upp. klart!

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  När jag byter vatten så byter jag med lite kallare vatten. Har funkat bra hos mig.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    #10
                    Intressant, har alltid utgått ifrån att man ska använda samma temp på det nya vattnet som man har i karet för att inte stressa fiskarna.
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      nja man kan gott ha lite kallare. det simulerar regnperiod o det kan få fiskarna att leka tex. men asså inte superkallt. bara så att det droppar ett par grader eller så. inte mer. då kan det stressa ordentligt

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Ursprungligen postat av MrLogic
                        Intressant, har alltid utgått ifrån att man ska använda samma temp på det nya vattnet som man har i karet för att inte stressa fiskarna.
                        Lör på lite kallare än ljummet vatten, sjunker bara lite i grader men inte mycket. Tycker nästan fiskarna blir lite aktivare, kanske bara är jag som tycker det?
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ne mina blir aktivare med. sen vet jag inte om det beror på tempen eller om det har med det nya,fräscha vattnet.

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Ursprungligen postat av MrLogic
                            Intressant, har alltid utgått ifrån att man ska använda samma temp på det nya vattnet som man har i karet för att inte stressa fiskarna.
                            Kör på lite kallare än ljummet vatten, sjunker inte mycket i graderna. Tycker att det känns som om fiskarna tycker om det när det kommer lite svalare vatten för att jag tycker de blir lite mer aktiva, kanske bara jag som tycker det?
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            Arbetssätt...