kan någon hjälpa mig med vatten byte hur man ska göra ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    kan någon hjälpa mig med vatten byte hur man ska göra ?

    jag har 350 liters akvarium och har malawi ciklider det är ny startat för 1.5 vecka sedan.
    min fråga lyder när ska jag börja med vattenbyten ?
    hur mycket ska jag byta och räcker det att hälla i mitt kranvatten igen utan massa kemikalier ??

    mvh kenny
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    jadu.. jag skulle vara extra noga med att byta vatten första tiden.. http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about671.html så fungerar din filtrering..

    jag tycker att det är idioti att tillsätta fusk-bakterier då du lurar karet att det har en fullt fungerande bakterie-kultur och det kan få jävligt jobbiga konsekvenser om det kraschar.. bättre att bygga upp det från grunden med mycket matning och vattenbyten tycker jag..

    beroende lite på var du bor ska det inte vara några som helst problem att köra direkt från kranen.. jag brukar rekommendera 50% i veckan men har så dålig koll på sällskapsfiskar så kanske 25% i veckan beroende på hur du matar.. vet inte om du har gått all in med tillsatser för hårdare vatten och grejer?

    hellre ett stabilt värde utanför fiskens optimala spektrum än ph-svingar iaf..

    (med tanke på att ditt kar är rätt stort vill du nog investera i en koppling så du kan ha slang direkt från kranen till karet och likadant rätt ner i avloppet.. guld värt om du inte redan har det..)
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • plusskenford
      • August 2011
      • 252

      #3
      tackar för svaret kanon !!!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        30% brukar man säga. 1 gång i veckan. medel tillsätter jag sällan. för övrigt håller jag med ettfettbranamn

        Kommentar

        • GlennWiberg
          • May 2011
          • 301

          #5
          Jag byter 20% varje vecka, sedan tillsätter jag beredningsmedel för att bli av med allt onyttigt som finns i vattnet.

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            jadu.. jag skulle vara extra noga med att byta vatten första tiden.. http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about671.html så fungerar din filtrering..

            jag tycker att det är idioti att tillsätta fusk-bakterier då du lurar karet att det har en fullt fungerande bakterie-kultur och det kan få jävligt jobbiga konsekvenser om det kraschar.. bättre att bygga upp det från grunden med mycket matning och vattenbyten tycker jag..

            beroende lite på var du bor ska det inte vara några som helst problem att köra direkt från kranen.. jag brukar rekommendera 50% i veckan men har så dålig koll på sällskapsfiskar så kanske 25% i veckan beroende på hur du matar.. vet inte om du har gått all in med tillsatser för hårdare vatten och grejer?

            hellre ett stabilt värde utanför fiskens optimala spektrum än ph-svingar iaf..

            (med tanke på att ditt kar är rätt stort vill du nog investera i en koppling så du kan ha slang direkt från kranen till karet och likadant rätt ner i avloppet.. guld värt om du inte redan har det..)
            Denna koppling, om man ändå vill ha en hävert för att kunna suga lite bättre på botten, hur ska man då koppla? Man behöver en koppling från kranen såklart. Och sen en snabbkoppling i ena änden. Räcker det sen att ha en slags skarv-koppling mellan slang och hävert? Eller finns det något mer man borde ha med för säkerhetsskull?

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              nej för fan.. kör bara.. men låt inte affären lura på dig någon "python" eller nåt för en miljon.. min rekommendation är typ biltemas 1"-slang för tömning och slamsugnings-munstycke på den och en gardena-koppling och en trädgårds-slang för att fylla..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                varför inte en o samma slang för?? jag tömmer ut till brunnen i badrummet. sen bara koppla på duschblandaren o fylla upp. samma slang. varför ha två liksom?

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  varför inte en o samma slang för?? jag tömmer ut till brunnen i badrummet. sen bara koppla på duschblandaren o fylla upp. samma slang. varför ha två liksom?
                  mjä.. i mitt fall är det för att det tar en sån satans tid att tömma karet med en vanlig trädgårds-slang.. :/ och sen gillar jag inte riktigt tanken att suga på saker som legat i badrumsbrunnen.. typ..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja du har ju lite större kar.

                    a fast jag tröcker inte ner slangen i brunnen. lägger ju bara den på golvet. o vafan. du har la ett imunförsvar?

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Haha, vilken bild jag fick i huvet av hur slangen kunde sett ut om ni hade lagt ner den i brunnen X).
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        ja du har ju lite större kar.

                        a fast jag tröcker inte ner slangen i brunnen. lägger ju bara den på golvet. o vafan. du har la ett imunförsvar?
                        haha.. jag har turen att ha bottenvåning så jag slänger ut den och vattnar blommorna.. men ja, jo.. visst har jag ett imunförsvar men jag bara rent sådär känns det ju inte som att jag tänker göra en bear gryllis om jag kan slippa..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          haha. vafan bear är ju idolen! jag övernattar jämt i en kamel o äter insekter minst 3 ggr i veckan.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            haha. vafan bear är ju idolen! jag övernattar jämt i en kamel o äter insekter minst 3 ggr i veckan.
                            du med!? jag har varit så rädd att öppna mig så länge..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              mm vi är få men vi är hängivna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...