höja PH värdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av erkiperki
    Ok, tack så mycket.
    Har två rötter, ett par stenar från naturen som jag skrubbat och kokat.
    Byter vatten varannan vecka. Kör inte med torv. Jag har en ganska stor javamossa men det sänker väl inte ph värdet
    Nej inget av detta sänker pH i nämvärd grad så det är som du skriver säkert fel på pH-testen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erkiperki
      • July 2011
      • 173

      #17
      Tack så mycket för alla råd!
      Mvh Erik

      Kommentar

      • Hybriden
        • March 2014
        • 28

        #18
        Har en elektronisk PH-testare mätte ena mitt kar 5,5 - 5,7 andra karet 6,5 - 6,8 , läste att ett bra PH ska ligga mellan 6,5 - 8,7 optimalt 7,0, kolla min väns 500 L PH 5,5 - 5,9 kranvatten 6,5,gjorde en ganska omfattande rengöring efter de sjönk PH´t undra om ett delbyte kan stabilisera, vet att han hällde i nått pulver från kina / japan som skulle påskynda nedbrytnings processen me nitrit till nitrat, sen har ham stenar från grekland i akvariet direkt från havet kanske påverkar

        Kommentar

        • Hybriden
          • March 2014
          • 28

          #19
          Google lite på PH 5,5 hamna på nån hudvårds sida rekomendera starkt sina produkter som hadde PH 5,5 stog nått om hudens eko system,ååå de va så bra man slapp massa torrhet osv.
          Sen hamna jag på en annan sida som starkt avrådde från ett PH på 5,5 ger kroniska problem rekomenderat PH 6-7-8-9-10-11 där ser man skillnaden på folk som skite i dej och bara vill tjäna pengar me sina produkter , värsta reklamen ååå de är så testat och sen till vetenskaplig sanning

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av Hybriden
            Har en elektronisk PH-testare mätte ena mitt kar 5,5 - 5,7 andra karet 6,5 - 6,8 , läste att ett bra PH ska ligga mellan 6,5 - 8,7 optimalt 7,0, kolla min väns 500 L PH 5,5 - 5,9 kranvatten 6,5
            pH 5.5 är orimligt OM du inte med filt sänker pH med torv, alkottar eller koldioxid. Dvs pH-mätaren visar fel.
            Kommunalt kranvatten har ett pH mellan 7.5 (ovanligt) och 8.5 (standard).
            Om du har egen brunn kan vattnet vara övermättat med koldioxid (som sänker pH). Ställ vatten i en kopp över natt, och mät på morgonen om pH har stigit. Du kan också testa din pH meter med bikarbonat: lös upp en tesked bikarbonat i en halvliter vatten och mät pH. Får du inte pH 8 - 8.5 så visar pH-metern fel.
            Om du har en hyfsat stor sjö i närheten och bor i mellan eller sydsverige, är dess pH ungefär 7.7 pga att marken är kalkrik. I norra Sverige ligger pH ibland lägre.

            Eller också mät inte alls, utan bara lägger i kalksten. Du behöver inte jättemycket, men det kan inte överdoseras, och bör ligga där vattnet strömmar. Kalksten höjer pH till 7.5 - 7.7 och låser fast det där. Har du kalksten i akvariet har du inom någon dag pH 7.5 - 7.7, oavsett vad din pH-meter visar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...