Problem med ph sänkning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RGL
    • April 2011
    • 94

    Problem med ph sänkning

    Hej alla experter!!
    Jag har problem att få ner mitt ph värde. Vi har 12 i dh och ph 7,9 i kranen men jag har investerat i en avhärdare till mitt hus så jag kommer ner i 6-7 dh men ph ligger kvar på 7,9. Jag kör med soil i alla mina räkkar och många (5-10) eklöv i 60l kar. Med marginell sänkning till ca 7,5 i ph. Skall man hälla i ph minus eller osmosvatten var man nu får tag i det om man inte har en anläggning. Kan man köra med destilerat vatten från apoteket? Hur skall jag göra????
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Det finns lite olika sätt med olika för och nackdelar.
    Osmos - dyr engångskostnad men smidigt som tusan sen.
    Köpa medel på flaska - dyrt i längden men relativt enkelt och smidigt även om det blir en del mätande.
    Torvfiltrera - Ruskigt billigt på alla sätt men mycket mäta och slabba. Alkottar kan vara ett komplement till torv.

    Så det beror väl lite på hur mycket pengar, tid och energi du vill lägga ned.

    Finns kanske fler metoder men de här tre är de jag tänker på på rak arm.
    Senast redigerad av Moving Waves; 19 August 2011, 14:54.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Att använda en avhärdare minskar inte alkaliniteten. Avhärdaren tar bort en delen av kalksten (kalciumkarbonat) och magnesiumkarbonat nämligen kalcium och magnesium. Den andra delen - karbonaten - blir kvar. Karbonaten påverkar alkaliniteten (dvs indirekt pH). Nackdelen med att sänka ner pH i detta fall är att man då påverkar alkaliniteten i akvarievattnet. En altför låg alkalinitet (mätt som KH < 3) resulterar i ett mycket ostabilt akvariumvatten med risk för avstannad nitrifikation. En alkalinitet på 3 - 4 (mätt som KH och i tyska hårdhetsgrader) resulterar i ett pH kring 7,5 - 8. Enligt min uppfattning så om det inte är superkänsliga arter eller arter som kräver speciella förutsättningar så skall man försöka ligga på et KH kring 3 - 4 och helt enkelt strunta i pH:t (oavsett vad böckerna säger). Att göra så garanterar ett stabilt vatten och det är betydligt viktigare än pH när man håller fiskar i konstgjorda miljöer.

      Jag skulle alltså inte göra någonting.

      Om du nu skulle försöka göra något så är en RO anlägg (1000 - 2000 kr) ett mycket bra alternativ. Gå till butikernas saltvattensavdelning så hittar du sådant. Om jag skulle använda ett RO så skulle jag skruva ner min avhärdning ytterligare (under 3 tyska hårdhetsgrader - dh) eftersom kalcium annars sätter igen membranen.

      Varför ligger du så högt som 6 - 7 dh efter avhärdning - det värdet är fortfarande för högt för kaffemaskiner, diskmaskiner, tvättmaskiner och strykjärn.

      MVH Lasse

      PS - Vill du sänka pH utan att påverka alkaliniteten så skall du använda koldioxid
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      Arbetssätt...