Surt och hårt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strayfool
    • August 2011
    • 8

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Du kan ju kolla ditt pH-test (och för den delen även hårdheten) genom att mäta pH-värdet på ditt kranvatten och jämföra med de värden som kommunen anger för kranvattnet. Även om dessa värden sällan är helt identiska så ligger de i alla fall nära varandra
    Testade kranvattnet med våra stickor och det visar ett pH på ca 7,2 och hårdheten visade ca 5-6 dGH. Enligt kommunens hemsida ska det vara ett pH på ca 8, men hårdheten är densamma, dvs. mjukt vatten.

    Tillägg: För skojs skull tog vi även ett nytt test på akvarievattnet, och det visade samma värden som sist, dvs 6,4 pH och 17-21 dGH
    Senast redigerad av Strayfool; 21 August 2011, 12:14.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Då tycker jag absolut att det är dags att du stoppar stickorna nånstans där solen inte skiner och ser till att testa med nåt mer tillförlitligt. Att pH kan sjunka något från vattenverket till kranen och dessutom sjunka mer i akvariet, det är inget konstigt. Att hårdheten kan öka i ett akvarium jämfört med kranvattnet, det är också fullt möjligt. Men både och, att pH sjunker och hårdheten ökar, det är helt enkelt för obegripligt för att tro på förrän det är belagt med tillförlitliga tester. Det är knappt jag skulle tro på det då heller förresten.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Strayfool
        • August 2011
        • 8

        #18
        Ursprungligen postat av Bygert
        Då tycker jag absolut att det är dags att du stoppar stickorna nånstans där solen inte skiner och ser till att testa med nåt mer tillförlitligt. Att pH kan sjunka något från vattenverket till kranen och dessutom sjunka mer i akvariet, det är inget konstigt. Att hårdheten kan öka i ett akvarium jämfört med kranvattnet, det är också fullt möjligt. Men både och, att pH sjunker och hårdheten ökar, det är helt enkelt för obegripligt för att tro på förrän det är belagt med tillförlitliga tester. Det är knappt jag skulle tro på det då heller förresten.
        Då ber jag gärna om tips på vart/hur jag kan införskaffa mer pålitliga tester. I övrigt är det väl inte värdena i sig som är det största problemet, utan algerna och att växterna inte mår bra. Är det viktigt att vi vet dom exakta värdena för att kunna gå vidare?
        Senast redigerad av Strayfool; 21 August 2011, 12:33.

        Kommentar

        • Strayfool
          • August 2011
          • 8

          #19
          Det är det här jag misstänker vara cyano. Har jag rätt?


          "Skägg" på växtbladen.



          Syns lite dåligt, med bladen har tappat färg, som ljust gula, nästan vita fläckar.


          Blek och gulaktig växt. Planterades in för fyra dagar sedan, precis som vattenpesten ovan.

          Kommentar

          • tengil
            • February 2010
            • 1

            #20
            Ursprungligen postat av Strayfool
            Då ber jag gärna om tips på vart/hur jag kan införskaffa mer pålitliga tester. I övrigt är det väl inte värdena i sig som är det största problemet, utan algerna och att växterna inte mår bra. Är det viktigt att vi vet dom exakta värdena för att kunna gå vidare?
            Dropptester kan du köpa i zoobutiken oxå cyanon får du bara för att du har ett lågbelastat akvarium och dina övriga algproblem måste ju vara ett tecken på att du har nystartad akvarium (färskt vatten) gödning kan vara en god idé och köpa mer invånare och ge tusan i att byta så mycket vatten.
            Du kan följa mig på: Tranås Extreme Kungfu

            Kommentar

            • Strayfool
              • August 2011
              • 8

              #21
              Ursprungligen postat av tengil
              Dropptester kan du köpa i zoobutiken oxå cyanon får du bara för att du har ett lågbelastat akvarium och dina övriga algproblem måste ju vara ett tecken på att du har nystartad akvarium (färskt vatten) gödning kan vara en god idé och köpa mer invånare och ge tusan i att byta så mycket vatten.
              Ah, tack, då får jag ta mig dit någon dag efter jobbet då.
              Hur mycket och ofta bör vi byta tycker du? Har normalt sett vattenbytesdag idag och undrar om jag ska skippa den helt alltså eller bara minska mängden till kanske en fjärdedel? PMDD ska vi börja med idag hur som helst.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2889

                #22
                Ursprungligen postat av Strayfool
                Testade kranvattnet med våra stickor och det visar ett pH på ca 7,2 och hårdheten visade ca 5-6 dGH. Enligt kommunens hemsida ska det vara ett pH på ca 8, men hårdheten är densamma, dvs. mjukt vatten.

                Tillägg: För skojs skull tog vi även ett nytt test på akvarievattnet, och det visade samma värden som sist, dvs 6,4 pH och 17-21 dGH
                Känns som ett fullständigt mysterium hur vattenvärden kan förändras så i akvariet. Slutatsen är ju att något/någon inredningsdetalj sand, sten etc. påverkar vattnet negativt. Kranvattnet har ju "normala" värden.
                Att pH går från 7,2 till 6,4 verkar ju helt otroligt utan tillsatts av CO2. Akvariet har ju dessutom bara varit igång några månader.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Känns som ett fullständigt mysterium hur vattenvärden kan förändras så i akvariet. Slutatsen är ju att något/någon inredningsdetalj sand, sten etc. påverkar vattnet negativt. Kranvattnet har ju "normala" värden.
                  Att pH går från 7,2 till 6,4 verkar ju helt otroligt utan tillsatts av CO2. Akvariet har ju dessutom bara varit igång några månader.
                  pH kan sjunka rätt snabbt om buffringsförmågan är låg - detta är helt normalt. Så mät KH på ditt vatten.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #24
                    Har också problem med dessa "skägg"-alger. Samt att jag fått tofsalger. Har bytt lysrör för bara några dagar sedan och använder EasyCarbo. Vad mer finns det för rekommendationer att göra? Det är inte särskilt kul när man läser på otroligt mycket mer än första gången man hade ett akvarium, men den gången va det knappast dessa problem med alger -.-

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2889

                      #25
                      [QUOTE=Kjell Fohrman;1534619]pH kan sjunka rätt snabbt om buffringsförmågan är låg - detta är helt normalt. Så mät KH på ditt vatten.[/QUOT
                      Ser det ändå som smått otroligt. Mina erfarenheter från mjukt vatten med KH 3-4 visar att det är i princip omöjligt att få ner pH permanent utan tillsatts CO2. Dock kan skulle det ju vara möjligt i ett akvarie som varit igång några år och med sparsamt med växter och ljus och med sällan utförda vattenbyten.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        [QUOTE=Sleaper;1534685]
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        pH kan sjunka rätt snabbt om buffringsförmågan är låg - detta är helt normalt. Så mät KH på ditt vatten.[/QUOT
                        Ser det ändå som smått otroligt. Mina erfarenheter från mjukt vatten med KH 3-4 visar att det är i princip omöjligt att få ner pH permanent utan tillsatts CO2. Dock kan skulle det ju vara möjligt i ett akvarie som varit igång några år och med sparsamt med växter och ljus och med sällan utförda vattenbyten.
                        Nja ligger KH på under 3 så kan pH sjunka väldigt snabbt (som det gör i större delen av Sverige). Det kan t.o.m. variera 2-3 enheter mellan dag och natt i ett akvarium med väldigt mycket växter. Dessutom är det så att många mätinstrument inte mäter korrekt om inte buffringförmågan finns i vattnet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          1) pH test i form av stickor eller papper visar _alltid_ fel, utan vidare 1-2 enheter fel, och felet är inte linjärt. Du har ingen aning om vad pH är i ditt akvarium. Släng det (och hårdhetstestet, totalhårdhet är ett ointressant mått). Dropptest för pH är lite mer pålitligt och ger dig en noggrannhet på runt en halv enhet - det duger mer än väl. Om du vill kan du också fundera på ett dropptest för KH/alkalinitet.

                          2) Din cyano är mycket riktigt cyanobakterier, plus vad som ser ut som en liten dutt kiselalger.

                          3) Din "skäggalg" är mycket riktigt antingen skäggalg eller eventuellt unga hjorthornsalger (kallas ofta "staghorn"). Relativt lättbekämpad.

                          Om jag var du skulle jag tillsätta EasyCarbo och eventuellt öka ljuset lite (men notera att jag inte är en växtakvarist - om nån av växtproffsen ger dig andra råd, lyssna på dem istället).
                          Senast redigerad av Azur; 21 August 2011, 21:14.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #28
                            Hur höjer man KH?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...