Lågt PH-värde, vad kan göras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Lågt PH-värde, vad kan göras?

    Tog återigen ett stickprov på vattenkvaliteten (akvariet är på 250 l). Alla värdena är okej förutom ph-värdet som alltid har varit lågt. Fiskarna stryker då och då förmodligen pga detta. Jag har många rötter i akvariet vilket högst sannolikt bidrar mycket till det "sura vattnet". Utöver detta använder jag Easy Carbo och PMDD som växtnäring och byter en femtedel av vattnet varannan vecka.
    Finns det något medel som motverkar det låga ph-värdet? Om ja, nämn då gärna något som kan rekommenderas.
  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    #2
    Bikarbonat vid vattenbyte höger ditt pH. Vad har du för fisk då?
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


    Kommentar

    • Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

      #3
      Lättare att lägga i en kalksten som kommer höja ditt ph värde.
      MVH//
      Johan

      Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

      Kommentar

      • doktorn
        • February 2009
        • 109

        #4
        Jag har i ca 50-80ml per vattenbyte i mitt 375liters, så testa dig fram, men ca 30-50ml borde väl kunna funka. Tänk dock på att ALDRIG fylla på bikarbonat om du inte gör delvattenbyte, eftersom du då kan förgifta fiskarna.
        Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Ursprungligen postat av Zaius
          Tog återigen ett stickprov på vattenkvaliteten (akvariet är på 250 l). Alla värdena är okej förutom ph-värdet som alltid har varit lågt. Fiskarna stryker då och då förmodligen pga detta. Jag har många rötter i akvariet vilket högst sannolikt bidrar mycket till det "sura vattnet". Utöver detta använder jag Easy Carbo och PMDD som växtnäring och byter en femtedel av vattnet varannan vecka.
          Finns det något medel som motverkar det låga ph-värdet? Om ja, nämn då gärna något som kan rekommenderas.
          Du byter väldigt lite vatten så jag tror problemet ligger där (fiskdöden alltså och till viss del ph) Du tillsätter easycarbo (giftigt i för höga doser) och pmdd som ökar nitratet och då måste man sköta bytena!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...