Akut problem. Svavelkväve?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    Akut problem. Svavelkväve?

    För att göra en historia lite kortare, så är läget detta:

    I torsdags så tömde jag över mina fiskar (Malawi) till ett litet 120L akvarium från mitt 375L. Detta då jag skulle byta ut min eländigt fula bakgrundsaffisch mot BTN moduler. Jag tömde över 120L vatten från det ordinarie akvariumet, och tänkte använda delar av detta vatten till uppstart igen.

    Det stora problemet är att jag fick hjärnsläpp, och tänkte spara bakteriekulturen i filtret, och sparade därför vattnet i denna.

    Efter att ha monterat modulerna, väntat i några dygn, fyllt på sand, sten, vatten, easy life, salt och bikarbonat, så startade jag pumpen. Ärligt talat var det som att få en hundskit slängd i ansiktet. Vattnet är förstört, och det stank verkligen ruttna ägg.

    Jag tömde därefter bort mer än 2/3 av vattnet, gjorde rent pumpen och filtret (Fluval FX5). Hällde i nytt vatten, bikarbonat, easylife och havssalt. Det luktar ändå. Dock inte lika mycket som första upptappningen, men ändå betydligt mer än akvariumet har luktat under de 4 år som vi ägt det.

    Det jag gjort nu är att jag tagit bort locket, satt i en extra pump i form av Eheim 2252 med diffusor på, för att ventilera vattnet extra mycket. Samtidigt så kör jag såklart FX5 an.
    Räcker detta, eller måste jag tömma ALLT vatten?

    Övriga värden ser ut så här:

    NO3: Enligt stickan 25mg/l
    NO2: Inget utslag
    Ph: 7,6-8
    KH: 10-15
    GH: 7-14

    Vad anser ni proffs att jag skall göra? Ska jag låta det vara, och vänta på att det blir balans? Jag har tömt i några hinkar från det mindre akvariumet för att få lite biologi.

    Sen kommer en följdfråga.

    Jag har inte utnyttjat den stora BTN modulen som filter i nuläget, då jag anser att jag måste läsa på lite mer innan jag börjar med detta. Det stör mig inte jättemycket med det synliga utblåset.
    Dock har jag "byggt in" utsuget i högra hörnet (se sned, dålig bild 2 HÄR). Det är alltså bara dolt i en hörnmodul, och jag har monterat i 2st raster, en i framkant och en i sidan in mot mitten. Dock är den öppen upptill, men så pass hög så att fiskar/malar inte tar sig över pga glasskivan.
    Nu till frågan. Eftersom den inte är sluten, så blir det inte mycket rörelse på ytan inne i denna modul (se bild 3 HÄR). Gör detta något?
    (ursäkta de dåliga bilderna, kameran är på villovägar i skrivande stund, fick bli mobilen med motljus)

    Jag hoppas på snabba svar, då jag måste få över fiskarna från 120L så snart som möjligt, pga det trånga livet de lever för stunden.

    //Mattias
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ruttna ägg-doften tyder på svavelväte och det är extremt onyttigt för fiskarna.
    Få ordning på vattenvärdena i 375an först innan du pytsar över fiskarna. Risken är annars stor för fiskdöd. för att inte vattnet i 120an ska bli dåligt så dra ner eller sluta helt med matningen, det tål fiskarna utan problem, och var extra noga med vattenbytena. detta är inget större problem om det inte drar ut i månader.
    Krama ur filtergucka från 120 literskaret i 375 eller om du kan få bra gucka från nån annans filter för att påskynda koloniseringen av nya goda bakterier i FXan.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • doktorn
      • February 2009
      • 109

      #3
      Tack för snabbt svar!
      Räcker det då som åtgärd, så att jag slipper tömma allt vatten. Hjälper lite bra gucka till att starta upp 375 och att få bort svavelvätet?
      Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Svavelväte luftas bort så fortsätt som du börjat till doften är helt borta. Sen tillsätter du gucka och börjar introducera fiskarna, några i taget. Det är viktigt att det kommer fiskbajs som bakterierna kan börja bryta ner och därmed föröka sig. Behandla karet som nystartat med minimal matning etc.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • doktorn
          • February 2009
          • 109

          #5
          Jag blåser lite liv i denna tråd igen, då luftningen gick jättebra och värdet på vattnet är näst intill perfekt. Fiskarna trivs bra, förutom en liten rackare som uppenbarligen fått en passion för att ligga på sandbottnen och "slöa".

          Mitt lilla bekymmer är följande:

          1. Vattnet är inte klart. Det ser nästan "dammigt" ut, ungefär som när man kört med faxegrus i karet. Är det normalt att vattnet är oklart innan bakteriekulturen är bra?

          2. Enligt mitt första inlägg är frågan om mitt utsug obesvarad - ifall någon kan ge lite tips (återigen ursäkta för värdelösa bilder - nya skall läggas upp när jag hittar kameran).

          Jag har inte utnyttjat den stora BTN modulen som filter i nuläget, då jag anser att jag måste läsa på lite mer innan jag börjar med detta. Det stör mig inte jättemycket med det synliga utblåset.
          Dock har jag "byggt in" utsuget i högra hörnet (se sned, dålig bild 2 HÄR). Det är alltså bara dolt i en hörnmodul, och jag har monterat i 2st raster, en i framkant och en i sidan in mot mitten. Dock är den öppen upptill, men så pass hög så att fiskar/malar inte tar sig över pga glasskivan.
          Nu till frågan. Eftersom den inte är sluten, så blir det inte mycket rörelse på ytan inne i denna modul (se bild 3 HÄR). Kanske påverkar även detta cirkulationen?

          Någon som kan komma med lite expertis?
          Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


          Kommentar

          • Anki L
            • August 2011
            • 606

            #6
            En liten undran från en novis...hur blev det svavelväte?
            350 l

            Kommentar

            • doktorn
              • February 2009
              • 109

              #7
              Stillastående vatten i en avstängd pump under några dygn. Den goda bakteriekulturen omvandlades då istället till giftig gas.
              Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


              Kommentar

              • Anki L
                • August 2011
                • 606

                #8
                Aha!Tack
                350 l

                Kommentar

                Arbetssätt...