mäsk, ph och nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    mäsk, ph och nitrit

    Hej

    Har ett 120 L kar som jag kört mäsk i i ca 3 veckor nu. De senaste dagarna har det varit lite svajigt i karet, när vi körde igång flaska nr 2 (en flaska på nedgående och en flaska på uppgående för att försöka få så jämn co2 tillförsel som möjligt) med mäsk så blev det nog lite för mycket co2 i karet för några av tetrorna började stå uppe vid ytan och flämta. Så vi kopplade bort den ena flaskan och det verkade som om allt var bra.
    Nu puttrar det 1 bubbla/3 sekunder ungefär.

    Dagen efter strök en tetra med och de andra verkade stressade, samtidigt som våra ottosar verkade ovanligt loja. Mätte ph (6,8) och nitrit (0,1) efter några timmar så hade dock saker återgått till det normala. Men ph och nitrit hade inte ändrat värden.

    Vi kör mäsken genom ett innerfilter (utan filtermassa) som går på samma timer som ljuset så när ljuset är släckt så slås iaf bubblorna inte sönder men det är klart att lite co2 tar sig ut i karet ändå (har tyvärr ingen extra timer så vi kan inte ställa in mer exakt än så i dagsläget) och jag tänkte att fiskarnas status kanske hade nått att göra med när ljuset slås på och co2 kommer ut i karet så vi mätte ph, för att få nåt humm iaf, ph på kvällen när co2 varit igång hela dagen 6,8, ph på morgonen innan pumpen som mäsken är kopplat tid dragit igång 6,8 och ph lite senare på dagen när pumpen med mäsken varit igång 6,8. (mätt med JBL ph-test 6,0 -7,7).

    I natt hade vi strömavbrott i två timmar tydligen, när jag vaknade hade en otto dött Mätte nitrit 0,1 (och rengjorde filtermassan i kalltvatten samt tillsatte vattenberedningsmedel, jbl biotopol var det enda jag hade hemma vet inte om det gör någon skillnad men tänkte att det väl iaf inte gör någon skada).

    Med den lilla beskrivningen så kommer vi då till det som är min fråga.

    Kan mäsk påverka nitrit på något sätt? Varför har vi nu helt plötsligt fått så hög nitrithalt?
    Någon teori om vad det är som stressar fiskarna? Kan det vara så att det är svajiga ph-nivåer fast att det inte syns på testet?
    Förslag på förbättringar? (trycksatt co2 är inget alternativ av ekonomiska skäl)

    /frida
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Om du får ner vätska från mäsken så kan ju det påverka din belastning av karet och därmed ge samma problem som övermatning. Jag tror att det kan vara en bra idée att inte starta pumpen samtidigt som ljuset går på utan vänta någon eller några timmar eftersom den naturliga bakterieverksamhete i ditt kar ger ett överskott av koldioxid under nattens mörka timmar. Sedan med din konstruktion (jag är ingen expert på mäskdrivna koldioxidreaktorer - detta är bara teoretiska funderingar) kanske det skulle funka med en extra slang som slutar i luften över mäskflaskan och går ner i gasdelen av flaskan. Då skulle den koldioxid som produceras av mäsken under natten gå upp i luften (pumpen och diffusorn avstängd) När du sen startar pumpen och diffusorn (förutsatt att du har en difussor) så suger diffusorn luft hela tiden genom gasdelen av mäskreaktorn och den producerade koldioxiden förs effektivt ut i karet. Att använda en diffusor för att lösa upp koldioxiden effektivt brukar fungera bra när man snabbt vill sänka ph:t i ett kar med hjälp av koldioxid på flaska - hur det funkar med hjälp av en mäskreaktor vet jag dock inte. Rikta diffusorn långt ner i karet bara. som sagt - jag har inte provat så jag vet inte om det håller streck.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    Arbetssätt...