Uppsala - Akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medicinugglan
    • August 2010
    • 34

    Uppsala - Akvarievatten

    Har lite funderingar kring hur jag skall tänka rörande skötseln av vattnet i mitt 180 liters akvarium.

    Använder JBL EasyTest teststickor.

    Kranvatten Akvariet Enligt Uppsala vatten
    NO3 10 25 6,8
    NO2 0 2 < 0,007
    GH > 21 > 14 8,2
    KH 6 6 Hittar ingen siffra
    pH 6,8 6,8 8,2


    I dagsläget häller jag i drygt 2 ml Easycarbo lite då och då, kan bli typ 3 - 4 gånger i veckan.

    På fredagar häller jag i Sera - Bionitrivec 70 ml.
    När jag gör vattenbyte som brukar bli var 4 - 6 vecka så häller jag i Sera - Aquatan 30 ml.

    Är inte så hemma på det här med vätskorna. När jag bodde i Enköping så behövde jag aldrig hålla på med sådant. Men här i Uppsala så dog alla fiskarna förra året. Teststickorna visade ju då på höga halter av både NO3 och NO2.

    I akvariet så har jag en rot, sedan två pyttesmå växter, och sedan en binge höga växter som lägger sig på vattenytan, så lite mellanstora bladväxter. 20 kardinaltetror, 1 algätare, 2 dvärgbotior, 7 pansarmalar och så typ 7 endlers guppyn.

    Skall jag göra något annorlunda för att få så optimalt vattenkvalite som möjligt?
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Ursprungligen postat av Medicinugglan
    Har lite funderingar kring hur jag skall tänka rörande skötseln av vattnet i mitt 180 liters akvarium.

    Använder JBL EasyTest teststickor.

    Kranvatten Akvariet Enligt Uppsala vatten
    NO3 10 25 6,8
    NO2 2 < 0,007
    GH > 21 > 14 8,2
    KH 6 6 Hittar ingen siffra
    pH 6,8 6,8 8,2



    I dagsläget häller jag i drygt 2 ml Easycarbo lite då och då, kan bli typ 3 - 4 gånger i veckan.

    På fredagar häller jag i Sera - Bionitrivec 70 ml.
    När jag gör vattenbyte som brukar bli var 4 - 6 vecka så häller jag i Sera - Aquatan 30 ml.

    Är inte så hemma på det här med vätskorna. När jag bodde i Enköping så behövde jag aldrig hålla på med sådant. Men här i Uppsala så dog alla fiskarna förra året. Teststickorna visade ju då på höga halter av både NO3 och NO2.

    I akvariet så har jag en rot, sedan två pyttesmå växter, och sedan en binge höga växter som lägger sig på vattenytan, så lite mellanstora bladväxter. 20 kardinaltetror, 1 algätare, 2 dvärgbotior, 7 pansarmalar och så typ 7 endlers guppyn.

    Skall jag göra något annorlunda för att få så optimalt vattenkvalite som möjligt?






    Man ska helst byta vatten varje vecka! Angående värderna så finns det andra som kan detta och hoppas dom kommer och hjälper =) Men länkarna är bra att läsa iaf!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      #3
      Kh i uppsala ligger runt 4-5 och det är ganska Ok! Jag tycker du bör lägga delvattenbyten iallafall var 14.e dag och givetvis se till att ha god biologisk filtrering!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Medicinugglan
        • August 2010
        • 34

        #4
        Oki, delvattenbyte var 14:e dag istället för en gång i månaden.

        Filtret är Juwels Bioflow 6.0 har alla de olika filtersorterna i nu.

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          I uppsala finns idag kanske det bästa akvarievattnet i landet. Lite jobbit om man vi lla surt men annars så... NO2 får du av dålig biololgisk filtrering och/eller mycket mat. NO3 får du pga av dåliga vattenbyten och eller mycket mat. Hade varit samma nån annastans. Se till att läsa på om biologisk filtrering istället. Sluta mät och håll uppe vattenbytena så kommer det gå skitfint.

          P.S. angående biologisk filtrering så är innerfilter med liten hållare helt värdelös så se till att ha ett stort filter (inte samma som kraftig genomströmning!) med grovkornigt filtermaterial så att det inte sätter igen. Helst ska du aldrig behöva skölja filtret. När du gör det så försvinner massa nyttobakterier och du riskerar NO2 med fiskdöd.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Börja med att spola ner dina stickor och sedan skaffa några dropptester. Stickor har en nogranhet som kan liknas vid avståndet mellan Ystad och Haparanda. Att ge dig råd med basis på mätvärden tagna med stickor är omöjligt eftersom jag kastade min kristallkula för 40 år sedan.

            MVH Lasse
            Senast redigerad av Lasse; 13 August 2011, 23:21.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Börja med att spola ner dina stickor och sedan skaffa några dropptester. Stickor har en nogranhet som kan liknas vid avståndet mellan Ystad och Haparanda. Att ge dig råd med basis på mätvärden tagna med stickor är omöjligt eftersom jag kastade min kristallkula för 40 år sedan.

              MVH Lasse
              Hmm.. nu har jag kanske jävligt bra stickor, eller grymt dåliga dropptester =)
              Men det har faktiskt stämt ganska fint när jag jämfört... inte exakt.. men närmare än Ystad - Haparanda

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Tja - jag gick inte in på nogranheten av dropptester - där kan man nog tala om mellan Växjö och Umeå. Varför är stickor opålitliga - jo alla mätmetoder störs av olika ämnen i vattnet och ofta är just mätmetoden kritisk. att sätta ett fast ämne på en sticka som sedan skall reagera på specifika joner är i sig en väldig begränsning. Det är med stor sannolikhet så att om du sätter in de specifika jonerna (som skall mätas) i destilerat vatten så visar stickorna rätt men när du senare skall mäta på ett komplext akvarievatten så är det en annan sak. Att kombinera 5 stycken mätmetoder av fast form på en sticka är också en kullerbytta - någon av testerna har stor sannolikhet att råka ut för störjoner. Ett exempel är metoder för nitratmätning som både är klorid och nitritkänsliga. Det minsta nitrit i vattnet påverkar ordentligt resultatet av nitratmätning. Merck har en sticka som har ett varningsfält för nitrit - vilket innebär att om det fältet ger utslag skall man strunta i nitratvärdet. Jag har sett den stickan saluföras som kombinerad nitrit och nitratmätning.

                Stoppa stickorna på ett annat ställe än akvariet, framförallt lita inte på testerna. Dropptester är något bättre - men inte mycket.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                Arbetssätt...